SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Protecting against potential risks and promoting the well-being of the child - OKB03N619C
Title: Ochrana před možnými riziky a podpora well-being dítěte
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: both
E-Credits: 6
Hours per week, examination: 0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (25)
summer:unknown / unknown (25)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Annotation -
Today's pre-school child is faced with an increasingly wide range of risks, dangerous and problematic social situations in real and digital space. It is therefore important to integrate the development of children's competences in the field of safety, health and well-being into the daily routine and the different phases of the educational process in the kindergarten and in cooperation with the child's family. Therefore, developing students' didactic skills in current safety topics of pedagogical practice in an interdisciplinary perspective and strengthening the connection between didactic and practical components in their studies is an important extension to the compulsory didactics courses. The course will make use of the outputs of the LAGRIS: Low Age Great RISks project (TL03000213), which focused on the analysis and promotion of children's health and safety competences (2019-2023) and was implemented with the support of the Technology Agency of the Czech Republic. The course aims to use not only didactic materials but also research data and to guide students towards an evidence-based approach in pedagogical practice. The course can also be open to students of teaching for primary school level 1. This is intended to enable students from both educational levels to meet and exchange experiences and approaches, thus promoting an understanding of the continuity between the two educational levels.
Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Aim of the course - Czech

Cílem kurzu je rozvinout didaktické dovednosti studentů v aktuálních bezpečnostních tématech pedagogické praxe v interdisciplinární perspektivě a posílit propojení didaktické a praktické složky ve studiu.

Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Descriptors - Czech

Výuka prezenčního studia je rozdělena v dotaci práce následovně:

6 kreditů (180 hodin práce)

- 8 hodin přímá výuka a zápočtové reflektivní setkání (4 hodiny)

- 12 hodin praxe v MŠ či ZŠ dle časových možností studenta (individuálně organizováno studentem během semestru)

- příprava na pedagogickou činnost 50 hodin

- studim literatury a didaktických materiálů 50 hodin

- zpracování výstupů a reflexe, příprava do prezentace 30 hodin

- kooperace s dalšími studenty na přípravě 26 hodin

 

Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Course completion requirements - Czech
  • Aktivní účast na semináři (80 % účast)
  • Zpracování vlastního vzdělávacího programu zaměřeného na rozvoj BOZ pro konkrétní skupinu dětí či žáků na základě metodických materiálů poskytnutých během kurzu.
  • Realizace praxe v rozsahu 12 hodin, při níž student vyzkouší vytvořený vzdělávací program v podobě lekce/lekcí (ve vlastní škole, fakultní škole či po domluvě s vyučujícím v jiné formě výchovné/vzdělávací instituce).
  • Zpracování prezentace představující vytvořený vzdělávací program a reflexi jeho realizace.
Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Literature - Czech

Studenti budou pracovat s Edukačními materiály Lagris: www.lagris.eu.

LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora - CHROUSTOVÁ, Kateřina - SKŘEHOT, Petr ...et al. Low Age Great Risks – současné trendy a přístupy rodičů a učitelů k vzdělávání dětí a žáků v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví. Souhrnná výzkumná zpráva. 2023. ISBN 978-80-7603-425-9.

Další literatura bude uvedena v Moodle podpoře kurzu.

Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Syllabus - Czech
  • Uvedení do problematiky bezpečnosti a ochrany zdraví dětí v předškolním věku a žáků 1. st. ZŠ.
  • Analýza rizikových situací v různých prostředích, diferenciace pasivní a aktivní bezpečnosti.
  • Seznámení s didaktickými materiály Lagris.
  • Využité materiál Lagris pro zpracování vlastní tematické/výukové jednotky.
Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Learning resources - Czech

Studijní opory dostanou studenti v rámci 1. setkání (Moodle).

www.lagris.eu

Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Learning outcomes - Czech
  • Student popíše oblasti podpory bezpečnosti a ochrany zdraví dětí v předškolním věku a žáků 1. st. ZŠ. Formuluje postupy pro didaktické uchopení tématu s dětmi v různém věku. 
  • Student popíše a analýzuje rizikové situace v různých prostředích na modelových příkladech a i příkladech z vlasntí praxe. Student diferenciuje případy pasivní a aktivní bezpečnosti.
  • Student zná didaktické materiály Lagris. NAvrhne činnosti pro vybranou věkovou skupinu dětí a alternuje přípravu v návaznosti na reflexi.
  • Student využije materiály Lagris pro zpracování vlastní tematické/výukové jednotky, v níž integruje didaktické postupy z různých oborových didaktik a ve vztahu k příslušné věkové skupině dětí či žáků.
Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html