This course builds on the course called Introduction to Language Teaching Methodology. It gives students more theoretical knowledge of teaching methodology and language teaching methodology. The course focuses on language skills, including methodology of validation and testing. The aim of the seminar is to introduce different possibilities of how to work with vocabulary, how to present and practise grammar. Another aim is to show effective forms of practising the acoustic and graphical aspects of German. Moreover, students will be familiar with specific types of exercises which focus mainly on communication skills and productive forms of work with text materials. This course will teach them to understand the assessment and classification as an integral part of teaching, including their motivation and motivating aspects. Examination 6 Credits.
Last update: Esserová Kateřina, DiS. (16.10.2018)
Cílem předmětu je v návaznosti na předmět Úvod do lingvodidaktiky zprostředkovat studentům další teoretické poznatky z
didaktiky a lingvodidaktiky zaměřené na řečové dovednosti včetně metodologie ověřování a
testování. V rámci seminářů seznámit studenty s formami práce se slovní zásobou, prezentací a nácvikem mluvnického
učiva včetně efektivních forem nácviku zvukové a grafické stránky jazyka. Seznamovat studenty s konkrétními typy
cvičení zaměřených zejména na výcvik řečových dovedností a produktivními formami práce s textovými materiály. Naučit je
chápat hodnocení a klasifikaci jako integrovanou součást výuky včetně jejich motivačních a aktivizačních aspektů.
Obsah předmětu tvoří následující témata: Jazykové prostředky a jejich pojetí a funkce v současné
lingvodidaktice. Mluvnické učivo, výběr, prezentace, procvičování, upevňování, opakování. Slovní zásoba, sémantizace, tematické
okruhy, sémantická pole - práce se slovní zásobou. Role výcviku výslovnosti a pravopisu ve výuce německého jazyka.
Typologie cvičení. Motivace a aktivizace žáků ve vyučování německého jazyka, funkce jazykové hry. Hodnocení, klasifikace, funkce a druhy jazykových testů.
Last update: Esserová Kateřina, DiS. (16.10.2018)
Aim of the course -
Working on the competences of a future German teacher as a foreign language.
Last update: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (16.05.2019)
Prohloubení kompetencí budoucího učitele němčiny jako cizího jazyka.
Last update: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (16.05.2019)
Literature -
HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988. BENEŠ, E. Metodika vyučování CJ. Praha : SPN, 1969. CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků : Úvod do vědního oboru. Praha : ACADEMIA, 2006. ISBN 80-200-1213-3. BAUSCH, K.R.; CHRIST, H.; KRUMM, H.J. Handbuch Fremdsprachenunterricht. 3. überarbeitete und erweiterte Aufl. Tübingen; Basel : Francke Verlag, 1995. ISBN 3-8252-8043-8. WICKE, R. E. Aktive Schüler lernen besser : Ein Handbuch aus der Praxis für die Praxis. 1. Aufl. München : Verlag Klett Edition Deutsch, 1993. ISBN 3-12-675375-2. WICKE, R.E. Handeln und Sprechen im Deutschunterricht. Ismaning : Verlag für Deutsch, 1995. ISBN 3-88532-693-0. WEIGMANN, J. Unterrichtsmodelle für DaF. München : Hueber, 1999. ISBN 3-19-001493-0. RAMPILLON, U. Lernen leichter machen. München : Hueber, 1999. ISBN 3-19-001574-0. HORNIG, U.; HABERMANN, B. Spaß mit der neuen Rechtschreibung. DaF, 1999. Časopis Cizí jazyky (rubrika recenze, didaktika/ metodika), časopis Auskunftsgeber Pedagogické dokumenty pro příslušné typy a stupně škol, učebnice NJ Společný evropský referenční rámec pro jazyky : Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Council of Europe. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4.
Last update: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (16.05.2019)
HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988. BENEŠ, E. Metodika vyučování CJ. Praha : SPN, 1969. CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků : Úvod do vědního oboru. Praha : ACADEMIA, 2006. ISBN 80-200-1213-3. BAUSCH, K.R.; CHRIST, H.; KRUMM, H.J. Handbuch Fremdsprachenunterricht. 3. überarbeitete und erweiterte Aufl. Tübingen; Basel : Francke Verlag, 1995. ISBN 3-8252-8043-8. WICKE, R. E. Aktive Schüler lernen besser : Ein Handbuch aus der Praxis für die Praxis. 1. Aufl. München : Verlag Klett Edition Deutsch, 1993. ISBN 3-12-675375-2. WICKE, R.E. Handeln und Sprechen im Deutschunterricht. Ismaning : Verlag für Deutsch, 1995. ISBN 3-88532-693-0. WEIGMANN, J. Unterrichtsmodelle für DaF. München : Hueber, 1999. ISBN 3-19-001493-0. RAMPILLON, U. Lernen leichter machen. München : Hueber, 1999. ISBN 3-19-001574-0. HORNIG, U.; HABERMANN, B. Spaß mit der neuen Rechtschreibung. DaF, 1999. Časopis Cizí jazyky (rubrika recenze, didaktika/ metodika), časopis Auskunftsgeber Pedagogické dokumenty pro příslušné typy a stupně škol, učebnice NJ Společný evropský referenční rámec pro jazyky : Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Council of Europe. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4.
Last update: Esserová Kateřina, DiS. (16.10.2018)
Requirements to the exam - Czech
Ke zkoušce je třeba odevzdat písemnou seminární práci na přidělené téma v rozsahu cca 20 stránek se zohledněním odborné terminologie probrané v přednáškách a seminářích.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (19.05.2019)
Syllabus - Czech
- Jazykové prostředky a jejich pojetí a funkce v současné lingvodidaktice.