SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Practical Language I - OEBGG1832Y
Title: Practical Language I
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 6
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/4, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: German
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPBG3G011A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Eva Markvartová, Ph.D.
PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
Annotation -
Forming of communication competence in German aimed at the development of all four language skills, vocabulary acquisition and consolidation of grammatical structures. This course is taught in German.
Last update: Poimer Christiane, Mag. phil. (18.05.2019)
Aim of the course - Czech

Studující:

  • se dokáže srozumitelně a podrobně vyjadřovat k široké škále témat (rodina, komunikace, vztahy, zaměstnání),
  • vysvětluje své stanovisko k aktuálním otázkám a uvádí výhody a nevýhody různých řešení,
  • ovládá gramatické jevy dané sylabem,
  • píše srozumitelné podrobné texty na širokou škálu témat,
  • předává informace, obhajuje nebo vyvrací určitý názor,
  • rozumí článkům a zprávám zabývajícími se současnými problémy, v nichž autoři zaujímají konkrétní postoje či stanoviska,
  • rozumí textům současné prózy.
Last update: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (25.09.2024)
Descriptors - Czech
Celková časová zátěž studenta 180 hodin
Přidělené kredity 6
Zakončení Z
Přímá výuka
Přednášky 0
Cvičení 4
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 90 minut
Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 22 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 22 hodin
Plnění předmětu  
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 60 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Last update: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (25.09.2024)
Course completion requirements -
At least 70% attendance; preparation for the lessons at home; active participation; handing-in the homework; passing the test at the end of the term (min. 70%).
Last update: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (25.09.2024)
Literature - Czech

JIN, Friedericke; VOSS Ute. Grammatik Aktiv B2-C1 – Üben, Hören, Sprechen. Berlin: Cornelsen, 2021. ISBN 978-3-06-021482-2.

BUSCHA, Anne; SZITA, Silvia. B Grammatik. Übungsgrammatik Deutsch als Fremdsprache. Leipzig: Schubert Verlag, 2011. ISBN 978-3-941323-10-0.

DREYER, Hilke; SCHMITT, Richard. Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik: Neubearbeitung. Ismaning: Verlag für Deutsch, 1996. ISBN 3-88532-717-1.

HELBIG, Gerhard; BUSCHA, Joachim. Übungsgrammatik Deutsch. Berlin: Langenscheidt KG, 2000. ISBN 978-3-468-49494-9.

KOITHAN, Ute; SCHMITZ, Helen; SIEBER Tanja. Aspekte neu. Mittelstufe Deutsch. Stuttgart: Ernst Klett, 2017. ISBN 978-3-12-605024-1.

Aktuální texty z tisku apod.

Last update: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (25.09.2024)
Syllabus - German

1. Mein Leben und meine Familie
2. Passiv in allen sechs Tempora
3. Passiv in allen sechs Tempora, Wiederholung
4. Vorgans- und Zustandspassiv
5. Umschreibungsformen des Passivs
6. Wortstellung im Haupt- und Nebensatz, Negation
7. Konjunktiv II und seine Bildung
8. Konjunktiv II und seine Umschreibung
9. Konjunktiv II und sein Gebrauch
10. Textarbeit
11. Textarbeit

Last update: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (25.09.2024)
Learning outcomes -

Studierende:

  • vestehen Texte zu konkreten und abstrakten Themen,
  • verstehen Fachdiskussionen im eigenen Spezialgebiet,
  • lesen verschiedene Textsorten wie Forenbeiträge, Zeitungs- und Zeitschriftenartikel, Kommentare und Gesetzestexte,
  • drücken sich zu einem breiten Themenspektrum klar und detailliert aus,
  • erläutern einen Standpunkt zu einer aktuellen Frage und geben die Vor- und Nachteile verschiedener Möglichkeiten an,
  • können Argumente für oder gegen einen bestimmten Standpunkt anführen,
  • sind in der Lage, in Texten, z. B. in einem Brief, die persönliche Bedeutung von Ereignissen und Erfahrungen deutlich zu machen.
Last update: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (25.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html