The aim of the course is to introduce students to selected chapters in the development of theatre and film, and to give them a basic insight into the interdisciplinary relationship between literature and music. The seminar will not only focus on methodological issues, but will also, wherever possible, highlight the current repertoire of theatre and film. In addition to studying extracts from plays, films and musical compositions, the course includes visits to performances at the German-language Film Festival (Das Filmfest) and the Prague German-language Theatre Festival (Prager Theaterfestival). The content of the course includes the following topics: creative postulates of theatre and film in comparison with the possibilities of the literary text. Narrative of literary, theatre and film texts. Analysis of specific authors and works, comparison of literary and theatre or film versions of texts. Attention will be paid to plays by, for example, M. Frisch, F. Dürrenmatt, T. Bernhard, P. Handke, E. Jelinek, etc.
Last update: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (23.10.2024)
Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými kapitolami vývoje divadla a filmu a zároveň nabídnout studentům základní vhled do problematiky interdisciplinárního vztahu literatury a hudby. Seminář není věnován jen metodologickým otázkám, podle možností se snaží upozornit na aktuální repertoár divadelní a filmové scény. Kromě ukázek z divadelních her, filmů a hudebních skladeb zahrnuje návštěvu představení v rámci Festivalu německy mluvících filmů (Das Filmfest) a Pražského divadelního festivalu německého jazyka (Prager Theaterfestival). Obsah předmětu tvoří okruhy: Tvůrčí postuláty divadla a filmu v porovnání s možnostmi literárního textu. Narativ literárních, divadelních a filmových textů. Analýza konkrétních autorů a děl, porovnání literární a divadelní nebo filmové verze textů. Pozornost je věnována divadelním hrám např. M. Frische, F. Dürrenmatta, T. Bernharda, P. Handkeho, E. Jelinekové aj.
Last update: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (23.10.2024)
Aim of the course - Czech
Studující:
se seznámí s vybranými kapitolami vývoje divadla a filmu,
ovládne jednoduché a výkonné nástroje, jež usnadňují recepci a analýzu divadelních představení a filmů,
získá základní vhled do problematiky interdisciplinárního vztahu literatury a hudby,
pozná aktuální repertoár divadelní a filmové scény,
navštíví představení dle vlastního výběru.
Last update: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (23.10.2024)
Course completion requirements - German
Aktivní úcast na seminářích (75%) Prezentace vybraného divadelního představení, filmu či referátu na téma literatra a hudba.
Last update: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (23.10.2024)
Literature -
Fischer-Lichte, E. Kurze Geschichte des deutschen Theaters. UTB Uni Taschenbücher Bd. 1667. ISBN 3-8252-1667-5. SIMHANDEL, P. Theatergeschichte in einem Band : Aktualisierte Neuauflage. 2. überarbeitete Auflage. Berlin : Henschel Verlag, 2001. ISBN 3-89487-261-6. FUNKE, C.; JANSEN, W. Theater am Schiffbauerdamm : Geschichte einer Berliner Bühne. Berlin : Links Verlag, 1992. ISBN 3-86153-047. IRMER, T.; SCHMIDT, M. Die Bühnenrepublik : Theater in der DDR. Hrsg. von Wolfgang Bergmann. Berlin : Alexander Verlag, 2003. ISBN 3-89581-106-8. Asmuth, B. Einführung in die Dramaanalyse. Stuttgart : Metzler, 2004. ISBN 3-47616-188-9. BAUSCHINGER, S.; COCALIS, S.L.; LEA, H.A. Literarische Texte und der neue deutsche Film. München : Francke, 1984. ISBN 3-7720-1571-9. Jakobsen, W.; KAES, A.; PRINZLER, H.H. (Hrsg.). Geschichte des deutschen Films. Stuttgart : Metzler 2004. ISBN 3-47-601-9527. ARNHEIM, R. Film als Kunst. Mit einem Vorwort zur Neuausgabe. Frankfurt am Main : Suhrkamp. ISBN 3-518-29153-X. MARTINI, F. Deutsche Literatur von den Anfängen bis zur Gegenwart. Stuttgart : Kröner, 1991. ISBN 3-520-19691-0. WETZEL, C. Lexikon der Autoren und Werke. Stuttgart : Ernst Klett Schulbuchverlag, 1987. ISBN 3-12-922641-9. EMMERICH, W. Kleine Literaturgeschichte der DDR. Darmstadt : Hermann Luchterhand Verlag, GmbH, 1981. ISBN 3-472-61326-2.
Last update: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
GIER, Albert a Gerold W GRUBER. Musik und Literatur: komparatistische Studien zur Strukturverwandtschaft. 2., veränderte Aufl. New York: P. Lang, 1997. Europäische Hochschulschriften, Bd. 127. ISBN 3-631-31939-8.
VAGET, Hans Rudolf. Seelenzauber: Thomas Mann und die Musik. Frankfurt am Main: S. Fischer, 2006. ISBN 978-3-596-17085-2.
KOLLERITSCH, Otto. Zum Verhältnis von zeitgenössischer Musik und zeitgenössischer Dichtung. Wien: Universal Edition, 1988. ISBN 3-7024-0190-3.
SCHER, Steven P. Literatur und Musik: ein Handbuch zur Theorie und Praxis eines komparatistischen Grenzgebietes. Berlin: E. Schmidt, c1984. ISBN 3503016503.
SIMHANDL, Peter. Theatergeschichte in einem Band. 1. Aufl. Berlin: Henschel, 1996, 520 p. ISBN 3894872616.
ASMUTH, Bernhard. Einführung in die Dramenanalyse. 6., aktualis. aufl. Stuttgart: J.B. Metzler, c2004, viii, 227 s. Sammlung Metzler, Bd. 188. ISBN 3476161889.
BALME, Christopher B. Einführung in die Theaterwissenschaft. 4., durchgesehene Aufl. Berlin: Erich Schmidt, 2008, 214 s. ESV bacics. ISBN 9783503098248.
DENK, Rudolf a Thomas MÖBIUS. Dramen- und Theaterdidaktik: eine Einführung. 2., neu bearbeitete Aufl. Berlin: E. Schmidt, 2010, 239 p. ISBN 3503122494.
Last update: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (23.10.2024)
Syllabus - German
1. Das Zusammenspiel von Musik und Text
Literatur und Musik I (Übereinstimmungen auf dem Gebiet der Syntax, auf semantischem Gebiet, textueller und visueller Kontext etc.)
2.
Literatur und Musik II (Grundtypen)
3.
Literatur und Musik III (Vokalmusik, Literarisierung der Musik, Musik in der Literatur)
4. Dramenanalyse I
Aspekte der Dramenanalyse: Figur, Funktionen dramatischer Sprache, Handlung Zeitstruktur, Spannung etc.
5. Dramenanalyse II
Aufführung und Interpretation
6. Literatur und Film
Inhaltsanalyse, Figurenanalyse, Analyse der filmischen Gestaltungsmittel
7. Präsentationen
8. Präsentationen
9. Präsentationen
10. Präsentationen
11. Präsentationen
Last update: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (23.10.2024)
Learning outcomes -
Studierende:
gewinnen einen grundlegenden Einblick in die interdisziplinäre Beziehung zwischen Literatur und Musik,
interpretieren vertieft einen Text, in dem die klangliche Komponente der Sprache betont wird, benennen und typologisieren die klangpoetischen Mittel,
lokalisieren musikalische Motive in einem Text und ordnen ihnen die richtige Funktion im Rahmen der Sinnsuche zu,
erkennen die Elemente der Aufführung, ihre Anordnung und die Beziehungen innerhalb der Inszenierung,
beherrschen einfache und wirkungsvolle Instrumente, die die Rezeption und Analyse von Theateraufführungen und Filmen erleichtern,
finden sich in der zeitgenössischen Theaterszene (einschließlich des weniger konventionellen und experimentellen Theaters) zurecht,
besuchen und interpretieren ausgewählte Theateraufführungen.
Last update: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (23.10.2024)
Studující:
získá základní vhled do problematiky interdisciplinárního vztahu mezi literaturou a hudbou,
zevrubně interpretuje text, ve kterém je akcentována zvuková složka jazyka, pojmenuje a typologizuje zvukové básnické prostředky,
vyhledá v textu hudební motivy a přiřadí jim správnou funkci v kontextu hledání jeho smyslu,
určí složky představení, jejich uspořádání a vzájmené vztahy uvnitř inscenace,
ovládá jednoduché a výkonné nástroje, jež usnadňují recepci a analýzu divadelních představení a filmů,
orientuje se na současné divadelní scéně (včetně méně konvenčních a experimentálních divadel),
navštíví vybrané divadelní představení a zanalyzuje je.
Last update: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (23.10.2024)