SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Inclusive pedagogy - OCRS24UC15
Title: Inkluzivní pedagogika
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:10/0, C [HS]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Annotation -
The aim of the course is to provide students with foundational knowledge and to enhance their competencies in strategies and interventions focused on the education of students with special educational needs, both in inclusive school settings and in schools specifically designed for these students. Upon completion of the course, students will be able to design targeted support measures to overcome educational barriers using the principles of inclusive didactics. Additionally, they will be capable of analyzing and interpreting inclusion processes in schools based on specific case studies and understanding their broader context.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (24.01.2025)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je získat základní znalosti a rozvíjet kompetence studentů v oblasti strategií a intervencí zaměřených na vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, a to jak v inkluzivních školách, tak ve školách specializovaných na vzdělávání těchto žáků.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (24.01.2025)
Descriptors - Czech
Charakteristika inkluzivního společenského prostředí, vnímání osob s odlišností v podmínkách společenské exkluze a inkluze 2 hod
Paradigmatické změny v sociálních vědách a odpovídající změny v pedagogice. Vývoj od segregace k inkluzi v oblasti edukace postižených a jejich přípravy na profesionální začlenění 2 hod
Vytváření příznivých podmínek pro proces vzdělávací inkluze. Inkluzivní školní prostředí. Inkluzivní opatření pro volný čas a seberealizaci osob s postižením 4 hod
Heterogenita žáků jako preferovaná sociální forma, odlišnost individua a její společenská akceptovatelnost 2 hod
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (24.01.2025)
Course completion requirements - Czech

Zápočet bude upřesněn vyučujícím.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (24.01.2025)
Literature - Czech
  1. UNESCO. (1994). The Salamanca Statement and Framework for Action on Special Needs Education. Dostupné z http://unesdoc.unesco.org/images/0009/000984/098427eo.pdf
  2. Bartoňová, M., & Vítková, M. (2017). Společné vzdělávání orientované na posílení kompetencí učitelů a žáků v inkluzivním prostředí školy (s. 29–112). Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-8757-6.
  3. Bartoňová, M., & Vítková, M. (2019). Inkluzivní pedagogika: Distanční studijní text (1. vyd.). Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě. ISBN 978-80-7510-334-5.
  4. Bartoňová, M., & Vítková, M. (2013). Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (s. 219–249). Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6678-6.
  5. Hájková, V., Němec, Z., Květoňová, L., & Hájková, V. (2024). Inkluzivní vzdělávání a školní speciální pedagog. In Z. Němec, L. Květoňová, & V. Hájková (Eds.), Školní speciální pedagog v perspektivě inkluzivního vzdělávání (s. 13–20). Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy. ISBN 978-80-7603-450-1. https://doi.org/10.14712/9788076034501
  6. Hájková, V., & Strnadová, I. (2010). Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3070-7.
  7. Hájková, V., Němec, Z., & kolektiv. (2019). Asistent pedagoga. Profese utvářená v dialogu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7603-009-1.
  8. Zilcher, L., & Svoboda, Z. (2019). Inkluzivní vzdělávání. Efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-0789-6.
  9. Kratochvílová, J. (2013). Inkluzivní vzdělávání v české primární škole. Teorie, praxe, výzkum. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6527-7.
  10. Petty, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0367-4.
  11. Revická, M., & Hájková, V. (2024). Role školního speciálního pedagoga ve vzdělávání žáků s tělesným postižením. In Z. Němec, L. Květoňová, & V. Hájková (Eds.), Školní speciální pedagog v perspektivě inkluzivního vzdělávání (s. 92–106). Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy. ISBN 978-80-7603-450-1. https://doi.org/10.14712/9788076034501
  12. Tannenbergerová, M. (2016). Průvodce školní inkluzí aneb Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti? Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7552-008-1.
  13. Rytmus (2003). Co byste měli vědět o integraci. Praha: Rytmus. Dostupné z http://www.rytmus.org/stredisko_podpory_integrace.htm
  14. Prigogine, I., & Stengers, I. (2001). Řád z chaosu: nový dialog člověka s přírodou. Praha: Mladá fronta.
  15. Zakouřilová, H., & Bartoňová, M. (2024). Role školního speciálního pedagoga ve vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení. In Z. Němec, L. Květoňová, & V. Hájková (Eds.), Školní speciální pedagog v perspektivě inkluzivního vzdělávání (s. 38–51). Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy. ISBN 978-80-7603-450-1. https://doi.org/10.14712/9788076034501
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (24.01.2025)
Syllabus - Czech

  • Společenské prostředí a vnímání odlišnosti – zaměřeno na inkluzi a exkluzi.
  • Paradigmatické změny v sociálních vědách a pedagogice – od segregace k inkluzi.
  • Inkluzivní vzdělávání a příprava na profesionální začlenění.
  • Vytváření podmínek pro inkluzivní procesy ve vzdělávání a volném čase.
  • Inkluzivní školní prostředí a seberealizace osob s postižením.
  • Heterogenita žáků a společenská akceptovatelnost odlišnosti.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (24.01.2025)
Learning outcomes - Czech

Po absolvování kurzu student získá kompetence pro efektivní nastavení cílených podpůrných opatření, která pomohou překonávat bariéry v procesech učení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v souladu s principy inkluzivní didaktiky. Zároveň bude schopen na základě kazuistiky žáka prakticky demonstrovat porozumění inkluzivním procesům na školách a navrhnout adekvátní pedagogické strategie pro podporu žáků v inkluzivním vzdělávacím prostředí.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (24.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html