SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
The role of a teaching assistant - OCRS24UC12
Title: Role asistenta pedagoga
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:5/0, C [HS]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Annotation -
This course focuses on developing students' knowledge and skills in the role of a teaching assistant, with an emphasis on supporting students with various types of disabilities and those facing social disadvantages. Students will become familiar with the competencies required for the position of a teaching assistant in primary and secondary education. Throughout the course, students will gain both theoretical and practical experience, enabling them to effectively support students in their educational process. The course also emphasizes collaboration with teachers, parents, and other professionals. The goal is to prepare students for the practical application of these competencies in real school environments.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Aim of the course - Czech

Cílem tohoto předmětu je rozvoj znalostí a dovedností studentů v oblasti práce asistentů pedagoga, s důrazem na podporu žáků s různými druhy zdravotního postižení a žáků se sociálním znevýhodněním.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Descriptors - Czech
Historie a současnost asistentů ve vzdělávání v ČR, srovnání s vybranými vzdělávacími systémy západní Evropy. Kvalifikace, náplň práce a další vybrané aspekty profese asistenta pedagoga z pohledu legislativy. Kompetence asistenta pedagoga: preferované vlastnosti, schopnosti a dovednosti. 2 hod
Formy práce asistenta pedagoga s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a s ostatními žáky ve třídě/studijní skupině. Spolupráce asistenta pedagoga s učitelem: společné přípravy, konzultace, organizační podpora edukačních procesů zajišťovaná asistentem pedagoga. 1 hod
Přístupy k vzdělávání žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami. Metodické vedení asistenta pedagoga ve škole – role pedagogů a pracovníků školního poradenského zařízení. Metodické vedení asistenta pedagoga externími subjekty – role školských poradenských zařízení, možnosti spolupráce s organizacemi neziskového sektoru. 1 hod
Rozvoj hodnotících kompetencí studentů ve vztahu k posuzování nastavení práce asistentů pedagoga při pedagogických praxích. 1 hod
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Course completion requirements - Czech

Zápočet bude upřesněn vyučujícím.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Literature - Czech

  1. BASLEROVÁ, Pavlína, Jan MICHALÍK a Lenka FELCMANOVÁ. Katalog podpůrných opatření: obecná část: pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání. 2., přepracované a rozšířené vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5717-8.

  2. HÁJKOVÁ, Vanda et al. Asistent pedagoga. Profese utvářená v dialogu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. 117 stran. ISBN: 978-80-7603-009-1.

  3. MORÁVKOVÁ VEJROCHOVÁ, Monika. Standard práce asistenta pedagoga. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4722-3.

  4. NĚMEC, Zbyněk, Klára ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ a Vanda HÁJKOVÁ. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-712-0.

  5. TEPLÁ, Marta, Lenka FELCMANOVÁ a Zbyněk NĚMEC. Asistent pedagoga: jak efektivně zavést pozici asistenta pedagoga ve školách. Praha: Verlag Dashöfer, [2019]. ISBN 978-80-7635-018-2.

  6. Webster, R., Blatchford, P., Basset, P., Brown, P., Martin, C., Russell, A. Double standards and first principles: framing teaching assistant support for pupils with special education needs. European Journal of Special Needs Education, 4/2010.

  7. Zákon MPSV ČR č. 108/2006 Sb., Zákon o sociálních službách. Zavádění standardů kvality sociálních služeb do praxe. MPSV 2002.

  8. Zákon č. 561/2004 Sb. Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělání (Školský zákon).

  9. Zákon č. 563/2004 Sb. Zákon o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Syllabus - Czech
  • Historie a současnost asistentů ve vzdělávání v ČR a srovnání s vybranými vzdělávacími systémy západní Evropy
  • Kvalifikace, náplň práce a legislativní aspekty profese asistenta pedagoga
  • Kompetence asistenta pedagoga: preferované vlastnosti, schopnosti a dovednosti
  • Formy práce asistenta pedagoga s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a s ostatními žáky
  • Spolupráce asistenta pedagoga s učitelem: společné přípravy, konzultace a organizační podpora
  • Přístupy k vzdělávání žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami
  • Metodické vedení asistenta pedagoga ve škole: role pedagogů a pracovníků školního poradenského zařízení
  • Metodické vedení asistenta pedagoga externími subjekty: role školských poradenských zařízení, možnosti spolupráce
  • Spolupráce s organizacemi neziskového sektoru
  • Rozvoj hodnotících kompetencí studentů ve vztahu k posuzování práce asistentů pedagoga při pedagogických praxích
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Learning outcomes - Czech

Studenti se seznámí s kompetencemi, které jsou vyžadovány v roli asistenta pedagoga v základním vzdělávání. Získají teoretické i praktické zkušenosti týkající se práce asistenta pedagoga, se zaměřením na spolupráci s různými aktéry edukace v základním a středním školství.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html