SubjectsSubjects(version: 978)
Course, academic year 2025/2026
   Login via CAS
Pedagogy and new directions in special education - OCRS24UC02
Title: Psychologie pedagogická a sociální
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2025
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 10/0, C [HS]
Capacity: winter:unlimited / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: enabled for web enrollment
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: Mgr. Pavlína Vyšínová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Pavlína Vyšínová, Ph.D.
Annotation -
The aim of the course is to acquaint students with the basic knowledge and techniques of pedagogical and social psychology, with an emphasis on their application in the education of students with special educational needs (SEN). The course focuses on developing students' competencies in understanding the educational reality and enhancing their ability to effectively respond to its changes. Students will be guided to understand the connections between psychological concepts and their practical use in special education.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je osvojení základních poznatků a technik pedagogické a sociální psychologie s důrazem na vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP). Předmět má studentům pomoci vytvořit komplexnější výkladová schémata, která jim umožní lépe porozumět výchovně-vzdělávací realitě a zvýšit její srozumitelnost.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Descriptors - Czech
Pomáhající profese (učitelská profese) – pojetí, nároky, rizika 2 hod
Učení a poznávání – vztah k poznávání, učební a poznávací styly, efektivní strategie učení. Motivace – motivování žáků ve škole, nuda a strach ve škole 2 hod
Hodnocení ve škole – orientující a rozvíjející formy hodnocení (rizika a možnosti), školní úspěšnost. Autodiagnostika učitele 2 hod
Socializace ve škole a rodině, rodinná výchova (specifičnost socializačního vlivu školy a rodiny), interakce učitel – rodič. Struktura a dynamika sociální skupiny, školní třída (sociální normy, status, role atd.). 3 hod
Sociální percepce a komunikace – percepčně postojová orientace učitele. Interakce učitel – žák (atributní procesy) 1 hod
Celková dotace 10 hod
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Course completion requirements - Czech

Zápočet bude upřesněn vyučujícím.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Literature - Czech
  1. ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
  2. HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Pedagogická psychologie pro vychovatele. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2006. ISBN 80-7290-243-1.
  3. HELLER, Daniel. Sociální a pedagogická psychologie. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-680-2.
  4. HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1168-3.
  5. JEDLIČKA, Richard, Jaroslav KOŤA a Jan SLAVÍK. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-0586-1.
  6. PRŮCHA, J. Psychologie učení: teoretické a výzkumné poznatky pro edukační praxi. Praha: Grada Publishing as, 2020. ISBN 978-80-271-1526-6.
  7. STROUHAL, Martin; ŠTECH, Stanislav (ed.). Vzdělání a dnešek: Pedagogické, filosofické, historické a sociální perspektivy. Praha: Karolinum Press, 2023. ISBN 978-80-246-5731-8.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Syllabus - Czech

Témata přednášek:

  1. Pomáhající profese (učitelská profese) – pojetí, nároky, rizika
  2. Učení a poznávání – učební a poznávací styly, efektivní strategie učení
  3. Motivace – motivování žáků ve škole, nuda a strach ve škole
  4. Hodnocení ve škole – orientující a rozvíjející formy hodnocení, rizika a možnosti, školní úspěšnost
  5. Autodiagnostika učitele
  6. Socializace ve škole a rodině – specifika socializačního vlivu školy a rodiny
  7. Interakce učitel – rodič
  8. Struktura a dynamika sociální skupiny – školní třída, sociální normy, status, role
  9. Sociální percepce a komunikace – percepčně postojová orientace učitele
  10. Interakce učitel – žák (atributní procesy)
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Learning outcomes - Czech

Po absolvování kurzu budou studenti schopni osvojit si významné znalosti v oblasti terminologie, která je klíčová pro orientaci v oboru psychologie. Získají porozumění mezipředmětovým vztahům mezi psychologií a speciální pedagogikou, což jim umožní lépe pochopit souvislosti mezi těmito obory. Tyto dovednosti a znalosti jim také pomohou efektivně reagovat na aktuální inovace a sociální přístupy ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, a tím přispějí k jejich profesnímu rozvoji a kompetencím.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html