SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Human Being and Society II. - OCRN20UC40
Title: Člověk a společnost II. (Vlastivěda)
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 6 [hours]
Capacity: unknown / unknown (25)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: you can enroll for the course repeatedly
enabled for web enrollment
Guarantor: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Teacher(s): Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Annotation -
The lecture is focused on summarizing the findings of social sciences, which are a prerequisite for the didactic analysis of topics in the educational field of human and his world. In the seminars, they learn about examples of different methods of working with social science topics and evaluate their goals.
Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (28.01.2023)
Descriptors - Czech

Celý kurz s podrobnými informacemi k plnění předmětu a zadáním úkolů je dostupný na Moodle

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=17272

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (06.03.2025)
Course completion requirements - Czech

Podmínkou zakončení předmětu je:

70% docházky ve výuce

odevzdání průběžných úkolů podle studijní opory v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15617

součástí zkoušky je:

odevzdání návrhu zkušenostní výuky k historickému tématu vlastivědného učiva a návrhu výuky politického učiva

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (28.02.2024)
Literature - Czech

POVINNÁ LITERATURA

Fapšo, Marek. Myslet navzdory dějinám: kontrafaktuální dějiny a didaktika dějepisu. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2024. 133 stran.

Pasch, M. (2005). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál.

Dvořáková, M; Stará, J. (2010): Společnost 4 a 5 nakladatelství Fraus učebnice a příručka učitele. Plzeň: Fraus.

DOPORUČENÁ LITERATURA

Dvořáková, M. (2021). Odkud se berou?  Dětská pojetí oběhu peněz. Pedagogika. 71(2), 221-238

Dvořák, D. & Dvořáková, M. (2018). Kurikulární reformy v anglofonních zemích: tři případy proměny historického učiva v primárním vzdělávání.
Orbis scholae, 12(1), 135−157.

Dahl, R. (2001). O demokracii. Praha: Portál.

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (30.01.2025)
Syllabus - Czech

1. Principy a politické instituce demokracie, dětská porozumění politice

2. Život v obci – řešení společenského problému, různé zájmy v místní politice

3. Práce s modelovou situací, návrh výuky na vybrané politické téma

4. Historické myšlení, časová osa, generace a jejich vzpomínky, práce s životopisem – cíle a ukázky různých metod práce

5. Různá pojetí historického učiva – práce se staršími i současnými  učebnicemi a požadavky RVP v oblasti Člověk a jeho svět

6. Metody a způsoby práce vhodné pro získávání zkušeností s historickými tématy

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (28.01.2023)
Learning resources - Czech

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=17272

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (06.03.2025)
Learning outcomes - Czech

Studující:

identifikuje témata vhodná pro výuku na 1 stupni, provede kroky didaktické transformace tématu, kriticky zhodnotí výukové postupy v učebnicích a dalších didaktických materiálech

představí kognitivní specifika žáků 1. stupně jako východisko pojetí práce s historickými tématy, zdůvodní význam a způsob práce žáků se vzpomínkami a časovou osou

vysvětlí základní koncepty, které pomáhají rozvíjet historickou gramotnost, uvede význam a příklad práce v rámci těchot konceptů 

vybere téma historického učiva, přiřadí je k jednomu z konceptů historické gramotnosti a zdůvodní jejich přínos pro žáky 1. stupně

k vybranému historickému tématu najde relevantní zdroje a navrhne postup práce podle zásad badatelské výuky

představí a obhájí vlastní návrh badatelské výuky a kriticky hodnotí návrhy dalších studujících.

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (30.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html