|
|
|
||
Provides theoretical basis for a systematic knowledge and interpretation of literature. Based on the work with specific texts in the field of literature for children and youth is pointed out the creative application of literary-theoretical knowledge.
Last update: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (28.10.2019)
|
|
||
Zápočet: Nutná je účast na obou seminářích. Plnění zadaných úkolů z jednoho semináře na druhý. K získání zápočtu je nutné předložit vyučujícímu interpretační esej vybraného úryvku / díla, jež by mohlo být využito v rámci výuky literatury v hodinách na ZŠ. Tj. text by měl obsahovat dvě části: a) Vaše intepretace textu s použitím základních literárněteoretických pojmů, b) Aplikace těchto poznatků a využití úryvku / díla, případná doporučení na způsob práce s textem ve školní výuce. Esej /analýza na 4 NS (1 NS = 1800 znaků). Prosím, opatřete text uvedením titulu knihy / jména autora / rokem prvního vydání a jménem Vaším. Termín odevzdání: osobně na semináři dne nejpozději do 15. 1. 2020. Pokud by text nesplňoval potřebné nároky, domluví se s vyučujícím na opravném zadání. Last update: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (28.10.2019)
|
|
||
· Peterka J. Teorie literatury pro učitele (Jíloviště 2007, dotisk 2014), ISBN 978-80-239-9284-7. Mocná D., Peterka J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů (Praha-Litomyšl 2004), ISBN 80-7185-669-X. · Martinková V., Teorie literatury netradičně, Trizonia 1995 · Lederbuchová L., Didaktická interpretace literárního textu, ZČU Plzeň 1995,1997 · Kožmín Z., Tvořivý sloh, Victoria Publishing 1995 · Brukner J./Filip J., Poetický slovník, MF 1997 · Beránková E./Lederbuchová L., Trocha literární teorie. Pro 6.-9. ročník ZŠ, Fortuna 1999 · Karpatský D., Malý labyrint literatury, Albatros 1997 · Toman J., Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury, Jihoč. univerzita Čes- Budějovice 1992 Last update: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (28.10.2019)
|
|
||
Témata, pojmy, problémy: 1. Smysl a interpretace, hodnocení a hodnota 2. Literární život- autor (tvorba očima psychologie a sociologie), dílo (titul), čtenář 3. Druhy a žánry- lyrika, epika, drama, poezie versus próza 4. Literární kód a jazykové prostředky (druhy řeči), básnický obraz (obrazné konstrukce) 5. Verš a rytmus (rým a strofa, volný verš) 6. Kompozice, příběh (vyprávění) 7. Literární fikce (perspektiva) 8. Téma a motiv, intertextovost 9. Postava, Prostor 10. Literární slovesnost (literatura umělecká a populární, národní literatura, světová literatura) 11. Folklorní slovesnost, LPDM, faktografická literatura, literární fantastika, literární komika 12. Estetická zkušenost, funkce literatury Obsah seminářů: Semináře: 1. J. V. Sládek (Lesní studánka), F. Hrubín (Kuřátko) 2. Velbloud (J. Skácel); M. Bystrov, P. Nikl (Nech ten mech) 3. Prozaické texty z oblasti LPD 4. Literatura umělecká vs. populární 5. Základní složky interpretace textů LPD (pohádka, pověst) 6. I. M. Jirous - interpretace přednesu (ze sb. Magor dětem)
Last update: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (28.10.2019)
|