|
|
|
||
The subject aims to revise, strengthen, and complete the knowledge of prospective teachers in the topic of school mathematics, its overlaps with university mathematics, and its applications in natural sciences. The graduate of the course should be well oriented and be able to give examples understandable for elementary and high school pupils and use suitable problems demonstrating applications of university mathematics in the elementary and high school curriculum. Students will be introduced to examples of actual, historically significant, or open problems.
Topics:
Triangles, quadrangles, polygons, their properties and theorems, loci of points of given properties, circles, its properties and theorems, Apollonius' problems.
Conic sections, analytic and synthetic definitions, projective, affine, euclidean properties, classification of conics.
Incidence and metric properties of objects in the plane, three, and more-dimensional affine and Euclidean space.
Geometric solids, flat solids, solids of revolution, calculating volumes and areas, sections of pyramids and prisms, Euler theorem for polyhedra, Platonic solids, convexity.
Geometric transformations (synthetically and analytically): projective, affine, similar, isometric, their classifications, invariants, and fixed elements, composing transformations.
Vector space, operations on vectors.
Coordinate systems in Euclidean, affine, and projective space, homogeneous coordinates, analytic representation of shapes, the projective extension of Euclidean space, models of projective extension, dot and vector product, improper elements, the principle of duality.
Last update: Zamboj Michal, Mgr., Ph.D. (02.02.2022)
|
|
||
Cílem předmětu je propojit vybraná témata školské matematiky pomocí témat vysokoškolských předmětů zaměřených na geometrii. Last update: Zamboj Michal, Mgr., Ph.D. (31.01.2025)
|
|
||
Příprava na výuku:
Plnění předmětu:
Last update: Zamboj Michal, Mgr., Ph.D. (28.01.2023)
|
|
||
Aktivní účast na blokové výuce a odevzdání správně vyřešené (resp. zrevidované) sady domácích úloh. Zpracování seminární práce na vybrané téma a revize seminárních prací 5 dalších studentů.
Za zpracování tématu a opravu práce po revizích je možné získat 10b. Při nedodržení termínu odevzdání práce se odečítává 5b za každý den omeškání. Podmínky pro revize:
Za revize je možné získat spolu 10b. Zkouška se skládá z písemní a ústní části.
Po úspěšném splnění všech části je známka stanovena následovně
Last update: Zamboj Michal, Mgr., Ph.D. (23.01.2025)
|
|
||
Boček L.: Geometrie I, II. Praha, SPN 1986, 1988. Boček L., Zhouf J.: Planimetrie. Praha, PedF UK, 2009. Kadleček J., Boček L.: Základy stereometrie pro II. ročník tříd gymnázií se zaměřením na matematiku. Praha, SPN, 1986. Kuřina F.: 10 Geometrických transformací. Praha, Prometheus, 2002. Urban A.: Deskriptivní geometrie I. SNTL, Praha, 1965. Vyšín J. a kol.: Geometrie pro pedagogické fakulty I. Praha, SPN, 1965. Janyška J.: Geometrie 2. (https://www.math.muni.cz/~janyska/AFPR-2018.pdf) Lávička M.: Geometrie 1, 2. (viz https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=4573) Courant, R. a Robbins, H.: What is Mathematics? Oxford University Press, 1969. Coxeter, H.: Introduction to Geometry. 1961. Last update: STEHLIKO (12.09.2019)
|
|
||
Příslušné vědomosti ze všech tematických okruhů v rozsahu výuky a zadaných studijních pramenů Last update: Zamboj Michal, Mgr., Ph.D. (29.01.2022)
|
|
||
Last update: Zamboj Michal, Mgr., Ph.D. (28.01.2023)
|
|
||
K předmětu jsou všechny materiály umisťovány do kurzu v LMS Moodle s názvem Školská matematika z pohledu vysokoškolské matematiky 1 (https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=4391) V LMS Moodle budou průběžně zveřejňovány studijní materiály, úkoly a seminární práce. Last update: Zamboj Michal, Mgr., Ph.D. (29.01.2022)
|
|
||
Last update: Zamboj Michal, Mgr., Ph.D. (29.01.2025)
|