SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Advertising - OB2303V03
Title: Reklamní komunikace
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 0/1, C [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Radka Holanová, Ph.D.
Annotation -
Advertisement and its specifics, communicative models, history of advertisement, language and non-verbal means, advertisement oriented at children, stereotypes.
Last update: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (26.01.2022)
Aim of the course - Czech

Studující:

·         bude znát funkce a typy reklamní komunikace;

·         pozná jazykové a nejazykové prostředky reklamy;

·         uvědomí si stereotypy a hodnoty v reklamě;

·          uvědomí si přesah reklamy do různých společenských sfér.

Last update: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (27.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Požadavky k zápočtu:
Aktivní účast na seminářích. Docházka, povolena je jedna absence.

1) Vystoupení v semináři - prezentace tématu dle zadání na prvním semináři.

2) Rozbor přesvědčovacích/jazykových prostředků jednoho reklamního textu (nebo typu reklamního textu). Doprovázené ilustračním materiálem. Kolokvium na posledním semináři.

 

Last update: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (26.01.2022)
Literature - Czech

BURTON, G.; JIRÁK, J.: Úvod do studia médií. Brno: Barrister & Principal, 2001. ISBN 80-85947-67-6.
CRHA, I.; KŘÍŽEK, Z.: Jak psát reklamní text. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2452-2.
ČMEJRKOVÁ, S.: Reklama v češtině, čeština v reklamě. Praha: Leda, 2000. ISBN 80-85927-75-6.

HOLANOVÁ, R.: Intertextualita v reklamě. Praha: Karolinum 2013.
HORŇÁK, P.: Abeceda reklamy. Bratislava: Grafosit, 1997. ISBN 80-967701-7-9.
JEFKINS, F.: Advertising. London: Pitman, 1994. ISBN 0712108564.

MIČIENKA, M.; JIRÁK, J. (et al.) Základy mediální výchovy. Praha : Portál, 2007.

Ogilvy, D.: Ogilvy o reklamě, Praha, MANAGEMENT PRESS 1996

POŠTOLKA, V. Kniha o reklamě. Praha : Reklamní klub, 1940. Bez ISBN.
PRAVDOVÁ, M.: K povaze reklamního diskurzu. Naše řeč, 2002, 85, č. 4, s. 177-189. ISSN 0027-8203.
PRAVDOVÁ, M.: McDonald´s - tak trochu jiná kultura? Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1178-3.
SRPOVÁ, H.: Reklama pro děti - rádce, či manipulátor? Český jazyk a literatura 57 (5), 2006 - 2007, s. 209 - 215.

SRPOVÁ, H. Cílová skupina – faktor, který rozhoduje o podobě reklamy. In Od informace k reklamě. Ostrava : Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 2007, s. 123–160. ISBN 978-80-7368-265-1.

SRPOVÁ, H.  Reklama zaměřená na děti. In Jaklová, A. (ed.) Komunikace – styl – text. České Budějovice : Jihočeská univerzita, 2006. ISBN 80-7040-819-7.
The Advertising Age. Encyclopedia of Advertising. New York: Fitzroy Dearborn, 2003. ISBN 1-57958-172-2.

Šebesta, K: Reklamní texty. Jejich funkce a výstavba. Praha: FF UK 1990.
TOSCANI, O.: Reklama je navoněná zdechlina. Bratislava: Slovart, 1996. ISBN 80-85871-82-3.

Vysekalová, J.; Mikeš, J. Reklama – jak dělat reklamu. Grada, 2003: s. 108-109

Vysekalová, J. – Komárková, R.: Psychologie reklamy. Grada.

VOŠAHLÍKOVÁ, P. Zlaté časy české reklamy. Praha : Univerzita Karlova v Praze, 1999.

Last update: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (26.01.2022)
Syllabus - Czech


Témata:

  1. Specifika reklamní komunikace, druhy a typy reklamy.
  2. Interdiskurzivnost a intertextovost v reklamě.
  3. Jazykové prostředky reklamy - jazyková norma vs. reklamní text; konfigurace hlásek, lexikum, morfologické prostředky; básnické figury a tropy; syntaktické prostředky; adresát reklamy.
  4. Nejazykové prostředky reklamy - obraz a zvuk v reklamě.
  5. Reklama a stereotypy; obraz hodnot v reklamě; reklama určená dětem. Archetypy v reklamě. Humor a erotika v reklamě.
  6. Pohled do historie reklamy. Pohled do historie literatury o reklamě.
  7. Světoví tvůrci reklamy, ceny udělované reklamním počinům.
  8. Reklama na internetu, skrytá reklama, facebook, youtubeři, influenceři, virální marketing, advergaming, product placement.
  9. Česká legislativa zaměřená na reklamu. Etické kodexy.
  10. Reklama zaměřená na děti. Práce s reklamou v učebnicích pro ZŠ a SŠ. Učebnice mediální výchovy.




     

Last update: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (26.01.2022)
Learning outcomes - Czech

Studující:

·         popíše specifika reklamní komunikace, vyjmenuje druhy a typy reklamy;

·         pozná interdiskurzivnost a intertextovost v reklamě, vztáhne ji ke svému studiu, porovná s jinými prostředky užívanými v reklamě, uvede příklady;

·         vyjmenuje jazykové prostředky reklamy, pozná je v textu, popíše vztah jazykové normy a reklamního textu; popíše v reklamním textu konfiguraci hlásek, lexikum, morfologické prostředky, básnické figury a tropy, syntaktické prostředky;

·         vztáhne konkrétní reklamní text k adresátovi reklamy;

·         popíše nejazykové prostředky reklamy, zejm. obraz a zvuk využitý v reklamě;

·         odhalí stereotypy v reklamě, uvede příklady obrazu hodnot v reklamě; popíše typické archetypy užívané v reklamě, uvede příklady;

·         vyjmenuje a charakterizuje prostředky typické pro reklamu určenou dětem;

·         popíše principy využití humoru a erotiky v reklamě;

·         popíše základní pilíře v historii reklamy; uvede několik titulů literatury, která se věnuje historii reklamy;  

·         vyjmenuje několik nejznámějších světových tvůrců reklamy, charakterizuje jejich styl; uvede několik cen udělovaných reklamním počinům a porovná je;

·         charakterizuje prostředky reklamy na internetu, skryté reklamy, reklamy na sociálních sítích; vysvětlí pojmy virální marketing, advergaming, product placement a uvede příklady;

·         uvede položky české legislativy zaměřené na reklamu; popíše etický kodex a aplikuje ho na konkrétní reklamy; uvede příklady reklam, které nesplňují podmínky dané legislativou a etickým kodexem;

·         uvede příklady práce s reklamou ve výuce mediální výchovy na ZŠ a SŠ; uvede příklady učebnic mediální výchovy a popíše aktivity zaměřené na reklamní komunikaci.

Last update: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (27.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html