course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan you can enroll for the course in winter and in summer semester
The aim of study subject PC6 author systems and environment is to introduce students in following of present courses of PC system with priority, possibility and basic ways of creative using computer technology in teacher work and to motivate them for creative using computer in their future profession.
The goal of this subject is to give knowledge and skill needed for preparing spectrum of different types of didactical material for phases of preparing, running and diagnostic of tuition. Together the target it to get minimal practical skills with preparing own teaching materials on the computer and in connection with this also overview of the creation and quality of teaching application. From the point of view of content this subject beside theoretical part focus primary on the available author systems for creating teachers material. There is no need of special programming. Students follows own experience of text and graphic, presentation creating and simple WWW pages in HTML language. Using correspondent authors systems can create more difficult application in both WWW form and as computer programs.
Last update: Battistová Eva, PaedDr. (22.09.2005)
Posláním studijního předmětu PC6 Autorské systémy a prostředí je seznámit studenty v návaznosti na předchozí kurzy systému PC s přednostmi, možnostmi a se základními způsoby tvůrčího využití počítačových technologií v práci učitele a motivovat je k tvůrčímu využívání počítače v jejich budoucí profesi.
Cílem studijního předmětu je osvojení vědomostí a dovedností potřebných pro přípravu spektra různých typů didaktických materiálů pro fáze přípravy, průběhu a diagnostiky výuky. Současně je cílem získání minimální praktické zkušenosti s přípravou vlastních výukových materiálů na počítači a v souvislosti s tím též přehledu o náročnosti tvorby a kvalitě dostupných výukových aplikací. Z hlediska obsahu se předmět vedle teoretické části zaměřuje především na dostupné autorské prostředky pro tvorbu výukových materiálů, které nevyžadují zvláštní znalost programování. Studenti navážou na své zkušenosti se zpracováním textu i grafiky, tvorbou prezentací a jednoduchých WWW stránek v jazyce HTML. Pomocí vhodných autorských nástrojů budou vytvářet aplikace náročnější, a to jak v podobě WWW stránek, tak i jako samostatné počítačové programy.
Last update: Battistová Eva, PaedDr. (22.09.2005)
Course completion requirements - Czech
Prokázání příslušné úrovně teoretických vědomostí při obhajobě zápočtové práce a související rozpravě z oblasti zaměření předmětu
Prokázání příslušných praktických dovedností při tvorbě jednoduchého výukového objektu dle zadání.
Last update: PROCHJ/PEDF.CUNI.CZ (03.12.2014)
Literature - Czech
HARTMAN, P. Flash 5 - dynamické a interaktivní efekty.. Praha : Grada, 2001.
RAMBOUSEK, V., aj. Práce s počítačem. Praha : Fortuna, 1997.
SLAVÍK, J., NOVÁK, J. Počítač jako pomocník učitele. Praha : Portál, 1997.
FOTR, J., SCHNEIDER, Z. Flash 5 pro grafiky a webesignery. Praha : Computer Press, Praha, 2000.
BYČKOVSKÝ, P. Základy měření výsledků výchovy.. Praha : ČVUT, 1983.
CHUN, R. Macromedia Flash 5 pro pokročilé.. Praha : Computer Press, 2001.
Principles of creating teacher's application, introduction to algorithms, multimedia systems, possibilities for multimedia application creating, author's device
Basic theory of analog and digital processing audio and video, programs for processing audio and video, video and audio processing on computer
Macromedia Authorware, system interface, program division, interactive, animation usage, work with templates, application publishing
Adobe Flash, environment and using program, vector graphic and bitmaps import, animation, symbols, ActionScript basics, flash animation export into HTML
WWW author's tools and programs, freeware for tuition support, comparing VLE systems for distance education
Project creating, realization, testing
Last update: PROCHJ/PEDF.CUNI.CZ (29.11.2009)
Zásady tvorby výukových aplikací, úvod do algoritmizace, multimediální systémy, možnosti tvorby multimediálních aplikací, autorské prostředky
Základy teorie analogového a digitálního zpracování zvuku a obrazu, programy pro zpracování zvuku a obrazu, zpracování obrazu a zvuku na počítači
Macromedia Authorware, prostředí systému, větvení programu, interaktivita, při tvorbě testových otázek, užití animací, práce se šablonami, publikování aplikací
Adobe Flash, prostředí a ovládání programu, vektorová grafika a import bitmap, animace, symboly, základy ActionScriptu, export flashanimací do HTML
WWW autorské nástroje a systémy, volně dostupné autorské nástroje na podporu výuky, porovnání a vlastnosti komerčních VLE systémů pro distanční vzdělávání