|
|
|
||
The course in not compulsory. During the course participants will practise persuasive presentation and discussion.
They will have a chance to try out how to stand, how to use gestures, look, mimics and the non-verbal part of
communication altogether during a presentation. Along with it they will improve their articulation skills, work with
breathing and voice on the whole.
In the communication section of the course they will be introduced to the whole process of communication, the
basic aim of communication, they will acquire the communicational axioms. They will learn to distinguish the
Last update: T_KDF (01.07.2015)
|
|
||
Podmínkou pro udělení zápočtu je aktivní účast na výuce předmětu. Last update: Houfková Jitka, RNDr., Ph.D. (13.10.2017)
|
|
||
Ø ARISTOTELÉS. 1999. Rétorika. Praha: Rezek.
Ø ATKINSON, C., R., ATKINSONOVÁ, R., L. a kol. 1995. Psychologie. Praha: Victoria publishing. Ø BOKR, J., SVATEK, J. 2000. Základy logiky a argumentace. Dobrá Voda: Aleš Čeněk. Ø Cangelosi, J, S. l994. Strategie řízení třídy. Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha: Portál. Ø CARNEGIE, D. 1993. Jak získávat přátele a působit na lidi. Praha: Talpress. Ø ČERNÝ, V. 2003. Prodejní techniky: prezentační dovednosti, zvládání námitek, neverbální komunikace.Brno: Computer press. Ø DE VITO, J. 1999. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada. Ø Disman, M., Kubálek,V. 1968. Dětský přednes a dramatický projev. Praha: SPN. Ø Gillernová, I. - Hermochová, S. - Šubrt, R.1990. Sociální dovednosti učitele. Praha: SPN. Ø GROSS, S., F. 2003. Vztahová inteligence. Praha: Management Press. Ø KOHOUT, J. 1995. Rétorika: Umění mluvit a jednat s lidmi. Praha: Management Press. Ø KRAUS, J. 1998. Rétorika v evropské kultuře. Praha: Academia. Ø KŘIVOHLAVÝ, J., Mareš, J. 1995. Komunikace ve škole. Brno: MU. Ø Medzihorský, Š. 1981. Asertivita. Praha: Elfa. Ø PEASE, A. 2001. Řeč těla : jak porozumět druhým z jejich gest, mimiky a postojů těla. Praha: Portál. Ø Praško, J., Prašková, H. l996. Asertivitou proti stresu. Praha: Grada. Ø Prekop, J. 2004. Empatie - vcítění v každodenním životě. Praha: Grada. Ø Šípek, J. l992. Asertivita začíná v rodině. In: Děti a my, roč. XXII, č. 5, s. 27-3O. Ø ŠPAČKOVÁ, A. 2003. Moderní rétorika. Praha: Grada. Ø TEGZE, O. 2003. Neverbální komunikace. Praha: Computer press. Ø THUN, F., S. von. 2005. Jak spolu komunikujeme? Praha: Grada Publishing. Ø ÚLEHLA, I. 2005. Umění pomáhat. Praha: SLON. Ø Vališová, A. 1994. Asertivita v rodině a ve škole. Praha: H + H. Ø VÁVRA, V. 1990. Mluvíme beze slov. Ø Watzlawick, P. 1994. Úvod do neštěstí. Hradec Králové: Konfrontace. Ø Watzlawick, P. 1995. Všechno dobré je k něčemu zlé. Hradec Králové: Konfrontace. Ø WATZLAWICK, P., Bavelasová, J., Jackson, D. 1999. Pragmatika lidské komunikace. Hradec Králové: Konfrontace. Last update: T_KDF (01.07.2015)
|
|
||
Lecture, lecture with discussion, individual and group exercises, case study solving, role plays included in video training, reflecting own experience. Last update: T_KDF (01.07.2015)
|
|
||
q Chosen outcomes from researches how the human brain works and its impact on social interaction and communication. q Chosen theoretical starting points of communication. Communication process. Communication aims. Basic communicational axioms (permanence, non-linearity, matter and relational signals). q History of rhetoric. Basics of persuasive speech. Verbal and non-verbal signals in presentation. q How to be persuasive. Work with postures, gestures, looks, mimics, proximity - all about human non-verbal communication. q Work with voice: articulation and words that are difficult to pronounce, work with breath, process in speech, voice color and tone. q Brief, clear and comprehensible q Care of the relational part of communication. Asertivity and feedback.. Feedback and chosen asertivity methods training. q Participants’ everyday situations. „How to cope with them“ training. q Feedback and reflecting the course. Summary and discussion.
Last update: T_KDF (01.07.2015)
|
|
||
! První týden semestru mají možnost zápisu pouze studenti, kteří mají předmět ve studijním plánu jako povinně volitelný. Ostatní studenti si mohou předmět zapsat až od druhého týdne semestru. ! Last update: T_KDF (03.10.2012)
|