|
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty s rozšiřujícími poznatky navazujícími na vzdělávací obsah předmětů se
zaměřením na obecnou didaktiku a pedagogickou psychologii. Psychodidaktický kontext edukace, který je v tomto předmětu akcentován, je v předmětu představován jako široký a interdisciplinární konstrukt. Pokrývá korelace mezi prvky kurikula chápaného v nejširším slova smyslu. Představuje učivo (kulturní produkt, který má instrumentální funkci, a proto musí být zpracované do smysluplné a pochopitelné podoby) a jeho mediační kontext (zahrnující učící se a mediační subjekt v interakci), přičemž základním předpokladem efektivity je pochopení poznávacích procesů žáka, aby mohl být vzdělávací obsah důsledně zprostředkovaný vhodnými strategiemi, které rozvíjejí kognitivní úroveň žáka. Předmět představuje expozici klíčových témat, která souvisejí s kognitivním rozvojem učících se jedinců a psychodidaktickým kontextem edukace. Jde zejména o: • Psychodidaktická východiska v konfrontaci s výchovnou i vzdělávací diverzitou, smysluplným učením a kritérii zprostředkování; • Oblasti rozvoje (meta)kognitivních funkcí při práci s chybou; • Metakognici jako součást autoregulace; • Metakognitivní a autoregulační strategie v problémově orientovaných vyučovacích strategiích (IBSE, problémové vyučování, heuristické vyučování); • Specifikace didaktické transformace v přírodovědných předmětech s důrazem na přechod od referenčních vztahů k metakognitivním poznatkům a zkušenostem; • Strukturování odborného textu v souvislostech mentálního mapování; • Psychodidaktické reflexe žákovských prekoncepcí a procesuální úrovně tvorby poznatků, učební styly a učební strategie v kontextu přírodovědného vzdělávání. Last update: Petrželová Simona, RNDr., Ph.D. (06.04.2022)
|
|
||
Základní literatura:
1. Eysenck, M. W. & Brysbaert, M. (2018). Fundamentals of Cognition. London: Routledge. 2. Eysenck, M. W. & Keane, M. T. (2020). Cognitive Psychology: A Student's Handbook. Psychology Press. 3. Geake, J., G. (2019). The brain at school: Educational neuroscience in the classroom. Berkshire: Open University Press. 4. Joldersma, C. W. (2017). Neuroscience and Education. Taylor & Francis Ltd. 5. Martin, A. J., Sperling, R. A. & Newton, K. J. (2020). Handbook of Educational Psychology and Students with Special Needs. London: Rutledge. 6. Říčan, J. (2016). Metakognice a metakognitivní strategie jako teoretický a výzkumný konstrukt a jejich využití v moderní pedagogické praxi. Most: Hněvín. 7. Sousa, D. A. (2016). How the Special Needs Brain Learns. Thousand Oaks: SAGE Publishing. 8. Thomas, M. S. C., Mareschal, D. & Dumontheil, I. (2020). Educational Neuroscience Development Across the Life Span. London: Routledge. Doporučená literatura:1. Buzan, T. (2018). Mind Map Mastery: The Complete Guide to Learning and Using the Most Powerful Thinking. New Edition. Watkins Publishing Ltd. 2. Congbayir, M. (2021). Early Childhood and Neuroscience : Theory, Research and Implications for Practice. London: Bloomsbury Publishing PLC. 3. Dent, A. L., & Koenka, A. C. (2016). The relation between self-regulated learning and academic achievement across childhood and adolescence: A meta-analysis. Educational Psychology Review, 28(3), 425-474. 4. Griffith, R., Bauml, M., Quebec-Fuentes, S. (2016). Promoting metacognitive decision-making in teacher education. Theory Into Practice, 55(1), 242-249. 5. Kampourakis, K. & Reiss, M. J. (2018). Teaching Biology in Schools. Global Research, Issues, and Trends. New York: Routledge. 6. Karpudewan, M., Zain, A. N. & Chandrasegaran, A. L. (2017). Overcoming Students' Misconceptions in Science. Singapore: Springer. 7. Rudolph, J., Niepel, C., Greiff, S., Goldhammer, F., & Kröner, S. (2017). Metacognitive confidence judgments and their link to complex problem solving. Intelligence, 63, 1-8. 8. Veenman, M. V. (2015). Thinking about metacognition improves thinking. In R. Wegerif, L. Li, & J. C. Kaufman (Eds.), The Routledge International Handbook of Research on Teaching Thinking, (pp. 280-288). New York and London: Routledge.
Periodická literatura: Cognition and Instruction Cognitive Development Contemporary Educational Psychology Current Directions in Psychological Science Dimensions of thinking and cognitive instruction Educational Sciences: Theory & Practice European Journal of Cognitive Psychology International Journal of Educational Research Journal of Education and Learning Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, & CognitionJournal of Psychodidactics Language Teaching Learning and Instruction Learning and Memory Memory & Cognition Metacognition and Learning Mind, Brain and Education NeuroImage New Directions for Teaching and Learning Perspectives on the development of memory and cognition The International Journal of Learning Last update: Petrželová Simona, RNDr., Ph.D. (06.04.2022)
|