The PhD seminar serves the PhD students to present and discuss the progress of their dissertation in the wider scientific circle. In the selected seminars also new knowledge in the field of didactics of science, education or psychology are presented by teachers from different universities. During the seminar, students also get information about which conferences are currently organized and prepared in the field of didactics of science education and get also the knowledge of where they can publish their scientific outputs.
Last update: Janoušková Svatava, doc. RNDr., Ph.D. (26.08.2024)
Doktorský seminář slouží studentům doktorského studia k prezentaci a diskuzi postupu na jejich dizertační práci v širším vědeckém kruhu. Na vybraných seminářích jsou také prezentovány nové poznatky z oboru didaktiky přírodovědných oborů, pedagogiky či psychologie vedené vyučujícími z různých univerzit. V rámci semináře studenti získávají také informace o tom, jaké konference se aktuálně pořádají a připravují v oboru didaktiky přírodovědných oborů a pedagogiky a poznatky o tom, kde mohou publikovat své vědecké výstupy.
Last update: Janoušková Svatava, doc. RNDr., Ph.D. (26.08.2024)
Literature -
Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Grada Publishing.
Maňák, J. (2004). Cesty pedagogického výzkumu. Paido
Gulová, L., & Šíp, R. (2013). Výzkumné metody v pedagogické praxi. Grada Publishing.
Ochrana, F. (2019). Metodologie, metody a metodika vědeckého výzkumu. Charles University in Prague, Karolinum Press.
Last update: Janoušková Svatava, doc. RNDr., Ph.D. (26.10.2019)
Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Grada Publishing.
Maňák, J. (2004). Cesty pedagogického výzkumu. Paido
Gulová, L., & Šíp, R. (2013). Výzkumné metody v pedagogické praxi. Grada Publishing.
Ochrana, F. (2019). Metodologie, metody a metodika vědeckého výzkumu. Charles University in Prague, Karolinum Press.
Last update: Janoušková Svatava, doc. RNDr., Ph.D. (26.10.2019)
Requirements to the exam -
Participation in seminars, presentation of the procedure for the dissertation and a evaluation of the work of the selected colleague (in a form of presentation). For each year of study it will always be specified how the presentation of the procedure for work and the “evaluation presentation” of the colleague´s work should look like.
Last update: Janoušková Svatava, doc. RNDr., Ph.D. (24.10.2019)
Účast na seminářích, prezentace postupu na dizertační práci a evaluační koreferát k postupu práce vybraného kolegy. Pro každý ročník studia bude vždy vyspecifikováno, jak má vypadat prezentace postupu na práci i koreferát.
Last update: Janoušková Svatava, doc. RNDr., Ph.D. (24.10.2019)
Learning outcomes -
Doctoral seminars are logically linked to each other. They are implemented for students of all years simultaneously. Therefore, the results are repeated. The years of study when the outcome is to be achieved are indicated in brackets.
The main learning outcomes that a doctoral seminar is expected to produce include:
Clarification of the research question and objectives of the thesis: Students formulate a clear research question, or hypothesis, and objectives for their thesis. Developing skills in working with the literature: Students will learn to effectively search and critically evaluate sources and analyze different theories and approaches relevant to their topic. The ability to develop a methodology: Students would select appropriate research methods and procedures to address their research question and then apply them. Ability to interpret the results of their research: students would interpert the results of their research correctly and evaluate the limitations of their research. Designing the structure and logic of a thesis: Students will develop a structure for a thesis that is logically organized and clear. Improve presentation and defense skills: Students will develop the ability to present their work, discuss their results, and defend their ideas to a professional audience. Supervisor and classmate feedback: Students receive ongoing feedback on their research from peers and instructors and improve their research based on that feedback. Proper handling of formalities: Students have knowledge of proper citation, formatting, and other technicalities of final papers.
Last update: Janoušková Svatava, doc. RNDr., Ph.D. (24.09.2024)
Doktorské semináře na sebe logicky navazují. Jsou realizovány pro studenty všech ročníků současně. Proto se výsledky opakují. V závorce jsou uvedeny ročníky studia, kdy má být výstupu dosaženo.
Mezi hlavní výsledky učení, které by měl doktorský seminář přinést, patří:
Vyjasnění výzkumné otázky a cílů práce: Studenti formulují jasnou výzkumnou otázku, případně hypotézy, a cíle své práce (1. ročník)
Rozvoj schopností práce s odbornou literaturou: Studenti se naučí efektivně vyhledávat a kriticky hodnotit zdroje, analyzovat různé teorie a přístupy, které jsou relevantní pro jejich téma. (1.ročník)
Schopnost zpracovat metodologii: Studenti by vybírají vhodné výzkumné metody a postupy pro řešení jejich výzkumné otázky a následně je aplikují. (2.ročník)
Schopnost interpretovat výsledky svého výzkumu: Studenti interpertují správně výsledky svého výzkumu a hodnotí omezení svého výzkumu (2.a 3. ročník)
Návrh struktury a logiky práce: Studenti vytvoří strukturu práce, která bude logicky uspořádaná a přehledná. (1.-4. ročník)
Zlepšení schopností prezentace a obhajoby: Studenti rozvinou schopnost prezentovat svou práci, diskutovat její výsledky a obhájit své názory před odborným publikem.(2.-4. ročník)
Zpětná vazba od vedoucího a spolužáků: Studenti získávají průběžnou zpětnou vazbu na svůj výzkum od kolegů i vyučujících a na základě ní zlepšují svůj výzkum. (1.-4. ročník)
Správná práce s formálními náležitostmi: Studenti mají znalosti o správném citování, formátování a dalších technických náležitostech závěrečných prací.(1.-4. ročník)
Last update: Janoušková Svatava, doc. RNDr., Ph.D. (24.09.2024)