SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
School communication in normal and problem situations - MDPSBI107
Title: Běžná a krizová komunikace ve škole
Czech title: Běžná a krizová komunikace ve škole
Guaranteed by: Futher Education Centre (31-643)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/3, C [HT]
Capacity: 4
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Is provided by: MB180C44
Explanation: /// Výuka předmětu bude zahájena 2.10.2024 v prezenční formě (V7, učebna B2P).
Guarantor: Mgr. Radim Kuba, Ph.D.
RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Radim Kuba, Ph.D.
RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D.
Annotation -
The course has only the Czech version
Last update: Kuba Radim, Mgr., Ph.D. (26.09.2020)
Literature -

The course has only the Czech version

Last update: Kuba Radim, Mgr., Ph.D. (26.09.2020)
Requirements to the exam -

The course has only the Czech version

Last update: Kuba Radim, Mgr., Ph.D. (26.09.2020)
Syllabus - Czech

Sylabus „Běžná a krizová komunikace“ - ZS 2024/2025

Vyučující: Radim Kuba & Ina Rajsiglová

1)          Úvod do kurzu, psychologie komunikace, priming – Radim Kuba, Ina Rajsiglová (2. 10. 2024)

Úvod do kurzu, seznámení organizací výuky. Základní jevy ovlivňující lidskou komunikaci, sociální percepce a kognice („podle jakých klíčů si vytváříme obraz o ostatních lidech“), atribuční tendence (např. základní atribuční chyba), intuice, priming (podvědomé ovlivnění našeho myšlení a chování).

2)          Emoce a neverbální komunikace – Radim Kuba, Ina Rajsiglová (9. 10. 2024)

Motivace, prosociální chování, sociální normy. Emoce (práce s nimi a využití pro efektivní komunikaci – techniky empatizace, validizace, normalizace). Neverbální znaky jako „mluvení beze slov“. Charakteristika a druhy nonverbálního sdělování (mimika, gestika, paralingvistika, haptika, proxemika) – zdůraznění významu sdělování pohledy a výrazu obličeje. Základní zóny prostoru (intimní, osobní, sociální, veřejná). Technika zrcadlení a aplikace při běžné i krizové komunikaci. Nácviky práce s emocemi a neverbální komunikací. Lhaní.

3)          Práce v týmu a kolektivu, úhel pohledu – Radim Kuba, Ina Rajsiglová (16. 10. 2024)

Fungování a význam práce v týmu. Rozdíl tymu a skupiny. Struktura skupin (sociální role, pozice, status), fáze vývoje skupin (formování, bouření, soudržnost, optimální výkon, ukončení) a typologie pracovních rolí. Silné a slabé stránky pracovních rolí. Analýza a diskuse nad pracovními rolemi účastníků kurzu. Morální usuzování a význam úhlu pohledu. Praktické cvičení na týmovou spolupráci a komunikaci ve skupině. Aktivní naslouchání, povzbuzující jednání, brzdící jednání v komunikaci.

4)          Konflikty a konfliktní situace, manipulace – Radim Kuba, Ina Rajsiglová (23. 10. 2024)

Agrese a agresivita (typy agrese, příčiny agresivního chování, metody práce s agresí). Konflikty a konfliktní situace. Strategie řešení konfliktů používané účastníky kurzu a jejich výhody a nevýhody. Argumentační fauly. Manipulativní chování a jeho základní typy (např. techniky k vyhovění - „noha ve dveřích“, „dveře ve tváři“, „loudil“ a další.).

5)          Psychohygiena, pedagogická komunikace – Ina Rajsiglová, Radim Kuba (30. 10. 2024)

Psychohygiena učitele a žáků, základní způsoby, jak si chránit a upevňovat duševní zdraví a jak zvyšovat odolnost člověka vůči škodlivým vlivům. Stresory v práci učitele, syndrom vyhoření, význam sycení potřeb. Životní hodnoty, mínění postoje, žebříček hodnot. Rozdíl sociální a pedagogické komunikace. Komunikace mezi U a Ž, vztahy mezi U a Ž, Struktura výukové komunikace: I – R – F, funkce pedagogické komunikace ve V-V procesu, její podoby a obsah, pravidla pedagogické komunikace. Čeho se vystříhat při komunikaci; bariéry v komunikaci. Prostředky pedagogické komunikace – řeč, dech, hlas.

6)          Zpětná vazba v komunikaci, třídnická hodina – Ina Rajsiglová, Radim Kuba (6. 11. 2024)

Tipy pro efektivní komunikaci. Zásady správné zpětné vazby („sendvičová metoda“). Chyby při poskytování a přijímání zpětné vazby. Třídnické hodiny (TH) – příležitost pro třídu a U. Způsob vedení a cíle TH. Příklady aktivit do TH a jejich praktické vyzkoušení. Pravidla třídy a jak je nastavit (příklady správných a nesprávných formulací). Další doporučení, jak pracovat se třídou.

7)          Komunikace s problémovým jedincem – Ina Rajsiglová, Radim Kuba (13. 11. 2024)

Sociální klima školní třídy; sociometrie třídy. Aktivity školy, kde se dále a v jaké podobě můžeme setkat s nekázní žáků. Specifikace možných počátků konfliktní situace. Agresor vs. oběť. Postoj a chování v konfliktních situacích – uvědomění a strategie jednání. Význam odmítnutí – sdělování „NE“, asertivita a respekt. Nácviky vybraných aktivit.

8)          Kázeň vs. svoboda v komunikaci, psychohygiena – Ina Rajsiglová, Radim Kuba (20. 11. 2024)

Přístupy k řešení problémů – „popovídání“, „pohovor“, „ostrá výtka“ aj. Prevence a příčiny nekázně – situace, ukázky a jejich možná řešení. Způsoby řešení konfliktních situací ve škole. Otevřená a přímá komunikace, význam dialogu. Tipy z a do praxe.

9)          Základy krizové intervence I – Radim Kuba, Ina Rajsiglová (27. 11. 2024)

Definice, význam, charakteristika a průběh krize, typologie krizí (krize situační, tranzitorní, vývojové, krize spojené s psychopatologií). Základy práce s člověkem v krizi (technika provázení, práce s emocemi, zrcadlení, normalizace, zarámování rozhovoru, zakázka, skrytá zakázka, žádoucí vyrovnávací strategie). Praktické nácviky vedení hovoru. 

10)      Základy krizové intervence II – Radim Kuba, Ina Rajsiglová (4. 12. 2024)

Pokročilejší techniky z krizové intervence, krize pramenící z náhlého traumatizujícího stresoru – trauma, stres, akutní reakce na stres, post-trauma. Reakce alfa a beta, práce s traumatizovaným člověkem v místě události (příchod a pozdrav, uklidnění, odchod do bezpečí, potřeby a provázení). Techniky a tipy pro komunikaci, emoce v těchto situacích a práce s nimi. Praktické nácviky vedení hovoru.  Možnosti odborné pomoci (krizová centra, krizové linky apod.).

11)      Řešení modelových situací I (zápočty) – Ina Rajsiglová, Radim Kuba (11. 12. 2024)

12)      Řešení modelových situací II (zápočty) – Ina Rajsiglová, Radim Kuba (18. 12. 2024)

13)      Řešení modelových situací III (zápočty) – Ina Rajsiglová, Radim Kuba (8. 1. 2025)

Last update: Kuba Radim, Mgr., Ph.D. (18.08.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html