|
|
|
||
Sustainable development is a concept that mirrors in the competences, objectives and educational content of framework education programs at all levels of education - from pre-primary to upper secondary education, both in general and vocational education. However, in the undergraduate training of teachers is given rather marginal attention to this concept. The course aims to show how to use appropriate didactic approaches in teaching this concept in science and how to use sustainable development to understand important socio-economic-environmental links of the pupils.
Last update: Janoušková Svatava, doc. RNDr., Ph.D. (24.10.2019)
|
|
||
MOLDAN, B. (2015). Podmaněná planeta. Praha:Karolinum. ISBN: 978-80-246-2999-5. Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj 2008 - 2015. Dostupné na www:https://www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/strategie_vzdelavani/$FILE/OEV-Strategie_VUR_%C4%8CR-20080808.pdf JANOUŠKOVÁ, S.; HÁK, T.; MARŠÁK, J.; PACHMANOVÁ, L. (2010). Charakter indikátorů udržitelného rozvoje a indikátorů vzdělávání pro udržitelný rozvoj na mezinárodní úrovni. Envigogika 2010/V/3 [on-line]. 2010. [cit. 2017-09-26]. Dostupné na www: http://www.envigogika.cuni.cz/index.php/cz/recenze/103-novinky/zajimavosti/426-charakter-indikator-ur-a-vur , ISSN: 1802-3061. JANOUŠKOVÁ, S.; BONĚK, J. (2008). Civilizace a jejich vliv na prostředí, Metodický portál RVP [on-line]. [cit. 2017-10-6]. Dostupné na www: http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/1855/civilizace-a-jejich-vliv-na-zivotni-prostredi.html/ ISSN: 1802-4785. JANOUŠKOVÁ, S.; HÁK, T., ŠVEC, P. (Eds.) Metodika hodnocení udržitelných měst: Audit udržitelného rozvoje pro realizátory MA21 v ČR. ISBN: 978-80-906033-2-5 (pouze část týkající se vzdělávání a výchovy). JANOUŠKOVÁ, S.; HÁK, T.; MOLDAN, B. (2017). Pět klíčových indikátorů udržitelného rozvoje: nástroje pro vzdělávání a osvětu veřejnosti. Envigogika (12)/1, [on-line]. Dostupné na WWW: http://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/issue/view/33 JANOUŠKOVÁ, S.; HÁK, T. Využití indikátorů udržitelného rozvoje v přírodovědném vzdělávání. In Aktuální aspekty pregraduální přípravy a postgraduálního vzdělávání učitelů chemie. Ostrava 22. – 24. 5. 2017. ISBN 978-80-7464-942-4. Last update: Janoušková Svatava, doc. RNDr., Ph.D. (24.10.2019)
|
|
||
Credit - presentation - way of interpretation of a particular topic of sustainable development in education (presented within exercises)
Exam - oral - content is based on presentations and recommended literature Last update: Janoušková Svatava, doc. RNDr., Ph.D. (24.10.2019)
|
|
||
2. Jaká jsou důležitá aktuální témata z hlediska výuky (např. historické souvislosti ovlivňování přírody člověkem a promítání do současnosti, způsoby měření udržitelnosti (sociální, environmentální a ekonomické indikátory a jejich vztah), vztah vzdělanosti a prosazování myšlenek udržitelného rozvoje). 3. Jak se koncept odráží ve formálním vzdělávání . v kurikulárních dokumentech - rámcových vzdělávacích programech - kompetencích, cílech a očekávaných výstupech. 4. Jak je koncept udržitelného rozvoje pojímán v rámci neformálního vzdělávání. 5. Jak může být vzdělávání pro udržitelný rozvoj hodnoceno na národní a lokální úrovni. 6. Jakými vhodnými didaktickými metodami k výuce dané problematiky přistoupit. Last update: Janoušková Svatava, doc. RNDr., Ph.D. (21.10.2017)
|