SubjectsSubjects(version: 978)
Course, academic year 2025/2026
   Login via CAS
Propedeutic practice - MC280C25
Title: Propedeutická praxe
Czech title: Propedeutická praxe
Guaranteed by: Department of Chemistry Education (31-280)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2025
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/0, C [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Note: enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D.
Teacher(s): RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D.
Annotation -
The course is intended for students of science teaching programmes at the Faculty of Science, primarily for the second year of Bachelor studies.
Propedeutic practice is a preparatory course before the internships in the 3rd year of B.Sc. studies and subsequent exit teaching practice I and II in NMgr. The aim is to reflect together on the pedagogical situations seen, to be able to distinguish professional content from form, to describe the different layers of the educational process and to be able to analyse and reflect on them.
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (01.10.2024)
Requirements to the exam - Czech

Předmět je nepravidelně rozvrhován v týdenním plánu. Úvodní schůzky slouží k seznámení, diskuzi o pozorování výuky, způsobu zápisu pozorování, domlouvání škol. Průběžné společné schůzky cílí na společnou reflexi. Důraz je kladen na společné návštěvy škol a bezprostřední reflexi s danými učiteli a následně skupinovou reflexi s vedoucím, který skupinu na praxi doprovází (garant).

Pro splnění předmětu studenti:

  • účastní se úvodní schůzky, při které se plánují návštěvy ve školách
  • aktivně se účastní schůzek, při kterých studenti sami definují kritéria pozorování
  • plní drobné úkoly, např. myšlenkovou mapu na zadané téma
  • založí a vedou reflektivní deník, který jim bude sloužit po celou dobu studia. Do deníku zaznamenávají své dojmy ze škol a hospitovaných hodin, které navštívili, ale také např. ze společných schůzek, při kterých s otatními diskutují pedagogická témata a příklady z praxe
  • absolvují návštěvu 3-4 škol se skupinou studentů a vyučujícím
  • absolvují 1 dopoledne s provázejícím učitelem, kterého stínují při jeho běžné činnosti
  • aktivně se účastní reflektivních schůzek
  • napíší vlastní reflexi zhlédnutých výuk, vybírají příklady dobré praxe, které jsou jim inspirací pro svou vlastní pedagogickou praxi, i příklady horší praxe, ke kterým vymezí konkrétní problém a navrhnou možnosti řešení (tzn. v modelových situacích navrhují způsoby řešení.)
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (27.09.2025)
Syllabus - Czech

1. Úvodní setkání: seznámení s požadavky předmětu, seznámení účastníků; diskuze a návrhy škol relevantních pro praxi

2. Pedagogická praxe - zdůvodnění, způsoby realizace

3. Pedagogické situace - analýza školního a třídního prostředí, klíčové momenty výuky

4. Pozorování pedagogických situací - možnosti evidence a hodnocení

5. Návštěva 3-4 škol - společné stanovení kritérií hodnocení pro jednotlivé návštěvy

6. Stínování prevázejícího učitele; příklady viděné praxe - sdílení ostatním studentům ve skupině

6. Reflexe pozorovaných pedagogických situací - každá návštěva, hledání/analýza podobných znaků u jednotlivých hodin, pedagogů a škol; SWOT analýza

7. Individuální reflexe navštívených škol.

8. Kritické čtení Kompetenčního rámce absolventa učitelství (https://msmt.gov.cz/vzdelavani/kompetencni-ramec-absolventa-ucitelstvi) - analýza navštívených hodin v kontextu KRAU

Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (27.09.2025)
Learning outcomes -

Students distinguish between the different pedagogical situations within the observed lessons.

Students describe the use of motivational elements in observed lessons.

Students describe the assessment methods used in observed lessons.

Students discuss with colleagues ways of observing/evaluationg pedagogical situations.

Students write a schematical order of activities of the lesson observed, i.e., analyze the lesson observed and identify the different phases of the lesson.

Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (01.10.2024)
Entry requirements - Czech

Zapsaní studenti nemusejí splňovat žádné vstupní požadavky, jen musejí být dostatečně flexibilní při domluvě škol a ochotni na setkáních aktivně vystupovat a reflektovat pedagogické situace. Aktivní účast je předpokladem pro zvládnutí dalších typů pedagogických praxí.

Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (27.09.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html