The cycle of the lectures is focused on knowladge and interpretation of Netherlandish art of the 15th and 16th
centuries. The aim of the course is to present the art production in one of economically best prospering areas of the
late medieval Europe, which at the time of its greatest expansion included the territories in today's northern France,
Belgium, the Netherlands and Luxembourg. The course underlines relationships of the development of art to other
parts of Europe, especially to the Lands of the Czech Crown. The cycle is based primarily on the iconological
method of Erwin Panofsky. In many respects, Panofsky's legacy was supplemented or corrected by further
research, as formulated by Max J. Friedländer in the context of the discussed issue. Recent approaches focuses
mainly on anthropology of the image or on works mapping the sociological and economic background of artistic
production in the Low Countries (Lorne Campbell). Due to technological analyzes and their interdisciplinary
interpretation (Maryan W. Ainsworth or Jochen Sander), fundamental discoveries concerning Netherlandish
painting have been made, so the aims of the course is to give an overview of the latest methods of exploring
Netherlandish paintings.
Last update: Kotková Olga, PhDr., Ph.D. (09.10.2023)
Přednáškový cyklus je zaměřen na poznání a interpretaci nizozemského umění 15. a 16. století. Cílem výuky je
představit uměleckou produkci jedné z ekonomicky nejvíce prosperujících oblastí pozdně středověké Evropy, jež v
době největšího rozmachu zahrnovala teritoria v dnešní severní Francii, Belgii, Nizozemsku a Lucembursku. Kurz
akcentuje vztahy k vývoji umění v dalších částech Evropy, zejména v zemích Koruny české. Cyklus vychází
především z ikonologické metody Erwina Panofského. Panofského odkaz v mnohých ohledech doplnilo či
korigovalo další bádání, které čerpalo především ze znalectví, jak jej v rámci sledované problematiky formuloval
Max J. Friedländer. Z recentních přístupů se výuka zaměří zejména na antropologii obrazu (Hans Belting) či na
práce mapující sociologické a ekonomické pozadí umělecké produkce v Nizozemí (Lorne Campbell). K zásadním
objevům týkající se nizozemské malby došlo i díky technologických analýzám a jejich mezioborové interpretaci
(Maryan W. Ainsworth či Jochen Sander), proto je cílem cyklu podat i přehled o nejnovějších metodách průzkumu
nizozemských maleb.
Last update: Kotková Olga, PhDr., Ph.D. (09.10.2023)
Aim of the course -
The aim of the course is to present the art production in one of economically best prospering areas of the late medieval Europe, which at the time of its greatest expansion included the territories in today's northern France, Belgium, the Netherlands and Luxembourg.
Last update: Kotková Olga, PhDr., Ph.D. (09.10.2023)
Cílem výuky je představit uměleckou produkci jedné z ekonomicky nejvíce prosperujících oblastí pozdně středověké Evropy, jež v době největšího rozmachu zahrnovala teritoria v dnešní severní Francii, Belgii, Nizozemsku a Lucembursku.
Last update: Kotková Olga, PhDr., Ph.D. (09.10.2023)
Course completion requirements -
CREDIT: oral or written test approving knowledge of the subject matter.
Last update: Kotková Olga, PhDr., Ph.D. (15.01.2025)
ZÁPOČET bude udělen za uspěšné složení písemného testu nebo pohovoru z probrané látky.
Last update: Kotková Olga, PhDr., Ph.D. (15.01.2025)
Literature -
* Basic literature: Max J. Friedländer, Die altniederländische Malerei, I-XIV, Berlin - Leiden 1924-1937 / English edition: Early Netherlandish Painting, I-XIV, Leiden - Brussels 1967-1976. Erwin Panofsky, Early Netherlandsh Painting, Its Origins and Character, Cambridge 1953 (1st edition). Lorne Campbell, The Art Market in the Southern Netherlands in the Fifteenth Century. The Burlington Magazine, Volume 118, No. 877, 1976, pp. 188-198. Albert Châtelet, Early Dutch Painting, Painting in the northern Netherlands in the 15th century, Montreux 1980. Jarmila Vacková, Nizozemské malířství 15.-16. století v československých sbírkách, Praha 1989. Jochen Sander, Niederländische Gemälde im Städel 1400-1550, Mainz 1993. Hans Belting - Christiane Kruse, Die Erfindung des Gemäldes. Das erste Jahrhundert der niederländischen Malerei, München 1994. John Ward, Disguised Symbolism as Enactive Symbolism in Van Eyck's Paintings. Artibus et historiae, Volume 15, 1994, pp. 9-53. Olga Kotková, Nové cesty k starým mistrům, Dějiny a současnost 18 (č. 2), 1996, pp 32-38. Lorne Campbell, The fifteenth Century Netherlandish Schools. National Gallery Catalogues, London 1998. Maryan Ainsworth, The Business of Art: Patrons, Clients and Art Markets, in: Maryan Ainsworth, et al. (ed.), From Van Eyck to Bruegel: Early Netherlandish Painting in the Metropolitan Museum of Art, New York 1998, pp. 23-38. Olga Kotková, The National Gallery in Prague. Netherlandish Painting 1480-1600. Illustrated Summary Catalogue I/1, Praha 1999. Dirk de Vos, The Flemish Primitives. The Masterpieces, Antwerp 2002. John Hand - Ron Spronk (eds.), Essays in Context: Unfolding the Netherlandish diptych. Cambridge 2006. Hans Belting, Spiegel der Welt. Erfindung des Gemäldes in den Niederlanden, München 2010. Till-Holger Borchert (ed.), Van Eyck to Dürer: The Influence of Early Netherlandish painting on European Art, 1430-1530 (exhibition cat.) Groeningenmuseum Bruges, London 2011.
* Recommended literature on individual topics: Elisabeth Dhanens, Hubert and Jan van Eyck, New York 1980. Jarmila Vacková, Van Eyck, Praha 2005. Stephan Kemperdick, Der Meister von Flémalle. Die Werkstatt Robert Campins und Rogier van der Weyden, Turnhout 1997. Maryan Ainsworth, Petrus Christus in Renaissance Bruges. An interdisciplinary Approach, New York - Turhnhout 1995. Dirk de Vos, Rogier van der Weyden. The complete Works, Antwerp 1999. Elisabeth Dhanens, Hugo van der Goes, Antwerp 1998. Dirk de Vos, Hans Memling. The Complete Works, Antwerp 1994. Larry Silver, Hieronymus Bosch, New York 2006. Garry Schwartz, Hieronymus Bosch. Cesta do nebe a pekla, Praha 2016.
Last update: Kotková Olga, PhDr., Ph.D. (09.10.2023)
* Základní literatura: Max J. Friedländer, Die altniederländische Malerei, I-XIV, Berlin - Leiden 1924-1837 / anglické vydání: Early Netherlandish Painting, I-XIV, Leiden - Brussels 1967-1976. Erwin Panofsky, Early Netherlandsh Painting, Its Origins and Character, Cambridge 1953 (1. vyd.). Lorne Campbell, The Art Market in the Southern Netherlands in the Fifteenth Century. The Burlington Magazine, Volume 118, No. 877, 1976, s. 188-198. Albert Châtelet, Early Dutch Painting, Painting in the northern Netherlands in the 15th century, Montreux 1980. Jarmila Vacková, Nizozemské malířství 15.-16. století v československých sbírkách, Praha 1989. Jochen Sander, Niederländische Gemälde im Städel 1400-1550, Mainz 1993. Hans Belting - Christiane Kruse, Die Erfindung des Gemäldes. Das erste Jahrhundert der niederländischen Malerei, München 1994. John Ward, Disguised Symbolism as Enactive Symbolism in Van Eyck's Paintings. Artibus et historiae, Volume 15, 1994, s. 9-53. Olga Kotková, Nové cesty k starým mistrům, Dějiny a současnost 18 (č. 2), 1996, s. 32-38. Lorne Campbell, The fifteenth Century Netherlandish Schools. National Gallery Catalogues, London 1998. Maryan Ainsworth, The Business of Art: Patrons, Clients and Art Markets, in: Maryan Ainsworth, et al. (ed.), From Van Eyck to Bruegel: Early Netherlandish Painting in the Metropolitan Museum of Art, New York 1998, s. 23-38. Olga Kotková, The National Gallery in Prague. Netherlandish Painting 1480-1600. Illustrated Summary Catalogue I/1, Praha 1999. Dirk de Vos, The Flemish Primitives. The Masterpieces, Antwerp 2002. John Hand - Ron Spronk (eds.), Essays in Context: Unfolding the Netherlandish diptych. Cambridge 2006. Hans Belting, Spiegel der Welt. Erfindung des Gemäldes in den Niederlanden, München 2010. Till-Holger Borchert (ed.), Van Eyck to Dürer: The Influence of Early Netherlandish painting on European Art, 1430-1530 (kat. výst.) Groeningenmuseum Bruges, London 2011.
* Doporučená literatura k jednotlivým tématům: Elisabeth Dhanens, Hubert and Jan van Eyck, New York 1980. Jarmila Vacková, Van Eyck, Praha 2005. Stephan Kemperdick, Der Meister von Flémalle. Die Werkstatt Robert Campins und Rogier van der Weyden, Turnhout 1997. Maryan Ainsworth, Petrus Christus in Renaissance Bruges. An interdisciplinary Approach, New York - Turhnhout 1995. Dirk de Vos, Rogier van der Weyden. The complete Works, Antwerp 1999. Elisabeth Dhanens, Hugo van der Goes, Antwerp 1998. Dirk de Vos, Hans Memling. The Complete Works, Antwerp 1994. Larry Silver, Hieronymus Bosch, New York 2006. Garry Schwartz, Hieronymus Bosch. Cesta do nebe a pekla, Praha 2016.
Last update: Kotková Olga, PhDr., Ph.D. (09.10.2023)
Syllabus -
* Lectures will be devoted to the following topics:
Historical introduction: development in the Low Countries (especially in relation to the situation in the Lands of the Czech Crown). Basic terminology. Methodological approaches
Prologue: Franco-Flemish book illumination of the second half of the 14th century. Limbourgh brothers
Painting and sculpture around 1400 in today's Burgundy, the Netherlands and Belgium
Jan and Hubert van Eyck
Robert Campin
Petrus Christus and Dirck Bouts
Rogier van der Weyden
Reflection of the 1st generation Netherlandish masters in Bohemia and Moravia
Hugo van der Goes
Hans Memling and painting in Bruges
Painting of the late 15th and early 16th centuries in northern Low Countries (Geertgen tot Sint Jans, Master of the Tiburtine Sibyl, Master of the Well of Life)
Hieronymus Bosch and possibilities of interpretation of his work
Last update: Kotková Olga, PhDr., Ph.D. (09.10.2023)
Jednotlivé přednášky budou věnovány následujícím tématům:
Historický úvod: vývoj v Nizozemí (zejména ve vztahu k situaci v zemích Koruny české). Základní terminologie. Metodologické přístupy
Prolog: Franko-flámská knižní iluminace 2. poloviny 14. století. Bratři z Limburka
Malířství a sochařství kolem roku 1400 na území dnešního Burgundska, Nizozemska a Belgie
Jan a Hubert van Eyck
Robert Campin
Petrus Christus a Dirck Bouts
Rogier van der Weyden
Reflexe 1. generace nizozemských mistrů v Čechách a na Moravě
Hugo van der Goes
Hans Memling a malířství v Bruggách
Malířství konce 15. a počátku 16. století v severním Nizozemí (Geertgen tot Sint Jans, Mistr Tiburtinské Sibylly, Mistr Studně života)
Hieronymus Bosch a možnosti interpretace jeho díla
Last update: Kotková Olga, PhDr., Ph.D. (09.10.2023)