SubjectsSubjects(version: 978)
Course, academic year 2025/2026
   Login via CAS
Public Sector Decision-Making in the Context of Environmental Protection - JSM173
Title: Rozhodování veřejného sektoru v kontextu ochrany životního prostředí
Czech title: Rozhodování veřejného sektoru v kontextu ochrany životního prostředí
Guaranteed by: Department of Public and Social Policy (23-KVSP)
Faculty: Faculty of Social Sciences
Actual: from 2025
Semester: winter
E-Credits: 6
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/2, Ex [HS]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. Ing. et Ing. Eliška Vejchodská, Ph.D.
Annotation - Czech
Politici či úředníci musí často učinit rozhodnutí, která mívají dalekosáhlý společenský dopad, ať už se jedná o novou regulaci veřejné politiky či např. nové investiční záměry v území. Cílem daných rozhodnutí (schválení /zamítnutí / úprava posuzované záležitosti) bývá buď posílení společenského blahobytu (kvality života členů společnosti), nebo otázky distribuční spravedlnosti. Aby rozhodnutí aktérů veřejné politiky nebyla nahodilá a vedla ke společensky žádoucímu výsledku, potřebují k nim tito aktéři relevantní a spolehlivé podklady podávající informaci o očekávaných důsledcích posuzovaných politik či záměrů předem. Společenské důsledky jednotlivých opatření bývají bilancovány formou cost-benefit analýzy, multikriteriální analýzy, někdy také analýzy nákladové efektivnosti a dalšími metodami. Především pro rozhodování na lokální úrovni bývají tyto postupy zbytečně složité, proto veřejní aktéři na místní úrovni využívají i jednodušších metod.
Cílem předmětu je seznámit studenty s těmito metodologickými postupy, kriticky je reflektovat, a ukázat na konkrétních příkladech regulace a investičních záměrů, jak tato hodnocení vstupují do rozhodovacích procesů. Kurs je zaměřen na témata ochrany životního prostředí, proto kromě tzv. hodnocení dopadů regulace (RIA) budou krátce představeny také specifické přístupy hodnocení vlivu na životní prostředí (EIA – vliv staveb a SEA – vliv strategií).
Absolventi předmětu by měli být schopni:
• rozumět principům, možnostem a limitům metod společenského hodnocení,
• rozumět možnostem, jak tyto metody vstupují do rozhodovacích procesů,
• chápat komplexitu důsledků rozhodnutí veřejného sektoru, které jsou mnohdy skryté a neočekávané
• kriticky reflektovat odborné podklady, které jsou aktérům veřejné politiky předkládány
• navrhnout kostru hodnocení veřejného záměru prostřednictvím CBA a MCA.
Last update: Bednařík Petr, PhDr., Ph.D. (26.03.2023)
Literature - Czech

MANKIW, N.Gregory. Zásady ekonomie. Grada, 1999. ISBN: 978-80-7169-891-3, 1. a 2. kapitola

VEJCHODSKÁ, E., SHAHAB S., HARTMANN, T. Revisiting the Purpose of Land Policy: Efficiency and Equity, Journal of Planning Literature, 2022, přijato k publikaci.

RAWORTH, Kate. Doughnut economics: seven ways to think like a 21st-century economist. Chelsea Green Publishing, 2017. - kap. 3 (Nurture human nature - from  rational economic man to social adaptable humans). vydáno v ČJ pod názvem Ekonomie koblihy.

BRŮHOVÁ FOLTÝNOVÁ, H. a kol. Hodnocení plánů a projektů mobility, Grada, 2022, kap. 4.1 a 4.2.

HANLEY, Nick; SHOGREN, Jason; WHITE, Ben. Introduction to environmental economics. Oxford University Press, 2019. Kap. 4

HAZLITT, H. Ekonomie v jedné lekci, Praha: Alfa Nakladatelství a Liberální institut, 2008. kap. 2.1 Rozbité okno.

EC: Guide to Cost-Benefit Analysis of Investment Projects, Economic Appraisal Tool for Cohesion Policy 2014-2020. European Commission, 2014. Dostupné z: https://ec.europa.eu/inea/sites/inea/files/cba_guide_cohesion_policy.pdf

Frank Bold: Co je to EIA?, dostupné na: https://frankbold.org/poradna/zivotni-prostredi/zamery-ovlivnujici-zivotni-prostredi/eia/rada/co-je-eia

Frank Bold: Co je to SEA?, dostupné na: https://frankbold.org/poradna/zivotni-prostredi/zamery-ovlivnujici-zivotni-prostredi/sea/rada/co-je-sea

Obecné zásady pro hodnocení dopadů regulace (RIA), Vláda ČR, dostupné na: https://www.vlada.cz/cz/ppov/lrv/ria/metodiky/obecne-zasady-pro-hodnoceni-dopadu-regulace-90556/

JÍLKOVÁ, J.: Hodnocení dopadů regulace – může pomoci zlepšit legislativní proces?, dostupné na: https://www.zakonroku.cz/2019/10/28/hodnoceni-dopadu-regulace-muze-pomoci-zlepsit-legislativni-proces/

rozhovor: Daniel Trnka: Dopady regulací zpětně hodnotí málokdo a to je špatně, dostupné na: https://www.peak.cz/daniel-trnka-dopady-regulaci-zpetne-hodnoti-malokdo-a-to-je-spatne/20039/

Posuzování veřejného zájmu státní správou:

Veřejný zájem – pojem a jeho použití ve správním právu, Parlamentní institut,  https://www.psp.cz/sqw/text/orig2.sqw?idd=103353

Rámce pro rozhodování na lokální úrovni:

- osvětový film Národní sítě zdravých měst: https://www.zdravamesta.cz/cz/clenstvi-nszm

- místní Agenda21 – přehledový web, dostupný na https://ma21.cenia.cz/

Případové studie:

BRŮHOVÁ FOLTÝNOVÁ. H. a BRAUN KOHLOVÁ, M.: Analýza nákladů a přínosů a možnosti jejího využití pro aplikaci na cyklistickou infrastrukturu, podrobný materiál k příspěvku z Cyklokonference (Velké Kralovice, 17.5.2007)

WINFREE, Rachael; GROSS, Brian J.; KREMEN, Claire. Valuing pollination services to agriculture. Ecological Economics, 2011, 71: 80-88.

SHOGREN, Jason F., et al. "Resolving differences in willingness to pay and willingness to accept." The American Economic Review (1994): 255-270.

MD: Metodika hodnocení efektivnosti investic na vodních cestách, Ministerstvo dopravy 2013. kap. 15 (Kategorie socio-ekonomických nákladů a přínosů)

Studie proveditelnosti vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe, část E. Ekonomická analýza

AWASTHI, Anjali; OMRANI, Hichem; GERBER, Philippe. Investigating ideal-solution based multicriteria decision making techniques for sustainability evaluation of urban mobility projects. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 2018, 116: 247-259.

zákon, kterým se zrušuje zákon č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb -Závěrečná zpráva z hodnocení dopadů regulace (k nalezení na eKLEP v rámci verze pro jednání vlády)

STROUP, R.: Zákon o ohrožených druzích. Kterak udělat z nevinných živočichů nepřítele.

FELCMAN, J., VEJCHODSKÁ, E.: Plánovací smlouvy v novém stavebním zákoně: promarněná příležitost, Urbanismus a územní rozvoj, 2022.

PARKHURST, Graham. Influence of bus-based park and ride facilities on users’ car traffic. Transport policy, 2000, 7.2: 159-172.

VEJCHODSKÁ, Eliška; PELUCHA, Martin. Environmental charges as drivers of soil sealing? The case of the Czech charge for agricultural land loss. Land Use Policy, 2019, 87: 104071.

SEA Strategický plán Společné zemědělské politiky na období 2023-2027 pro Českou republiku, dostupné na: https://portal.cenia.cz/eiasea/detail/SEA_MZP265K?lang=cs

EIA Závěr zjišťovacího řízení pro Technologický park Stříbrňák, dostupné na: https://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_STC2495?lang=cs

Závěrečná zpráva z hodnocení dopadů regulace: Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník – případ dluhů nezletilých, dostupné na: https://apps.odok.cz/veklep-history-version?pid=ALBSBL3HDWMX

Závěrečná zpráva z hodnocení dopadů regulace: k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 276/2003 Sb., o Antarktidě, dostupné na: https://apps.odok.cz/veklep-history-version?pid=ALBSBRDAZ7VM

Last update: Bednařík Petr, PhDr., Ph.D. (26.03.2023)
Requirements to the exam - Czech

Nezbytnými předpoklady pro absolvování předmětu jsou (1) domácí příprava na diskusi v rámci výuky a účast na diskusích; (2) vypracování individuálního nebo týmového projektu - příprava kostry cost-benefit nebo multikriteriální analýzy; (3) vypracování individuálního kritického komentáře k vybrané RIA; (4) vytvoření myšlenkové mapy předmětu; (5) test synchronně online formou.

 

Ad 1) Příprava na diskusi v rámci výuky

V rámci obou bloků proběhne během výuky diskuse a kritická reflexe k poskytnutým materiálům (na Moodlu). Je proto klíčové nastudovat si dané materiály předem. Doporučena je tvorba vlastních poznámek, které mohou být v diskusi výuky následně využity (nikoli poznámky zpracované jinou osobou). Diskuse v hodinách na obsah poskytnutých materiálů naváže s cílem hloubkového porozumění daným tematickým okruhům. V případě absence na setkání student(ka) zpracuje odpovědi na diskutovaná témata písemně a nahraje je na Moodle do dvou týdnů od termínu setkání.

 

Ad 2) Příprava kostry cost-benefit a multikriteriální analýzy

Smyslem tohoto projektu je navrhnout, jaké faktory by měly vstoupit do hodnocení veřejného záměru prostřednictvím CBA a MCA (diskutujte v práci oba postupy) a jak metodicky přistoupit ke kvantifikaci těchto faktorů.

  • Fáze 1: Specifikace variant zkoumaného záměru včetně varianty nulové

Po dohodě s vyučujícím si student / skupina o max. třech studentech vybere reálný či hypotetický záměr veřejného sektoru (či více variant určitého záměru), který by mohl být podroben zkoumání formou cost-benefit či multikriteriální analýzy. Cílem prvního kroku je definovat varianty záměru a jejich dopady. Selekci dopadů student(i) podloží rešerší relevantní literatury. Prezentace selekce dopadů bude přizpůsobena tomu, aby na ni mohlo být v další fázi plynule navázáno (např. jasná kategorizace formou tabulky).

  • Fáze 2: Definice přístupů k vyčíslení jednotlivých dopadů (v relevantních jednotkách, např. min/ Kč / počet výskytů kardiovaskulárních chorob apod.)

Různé dopady jsou vyčíslovány různými metodologickými přístupy. Opět je vhodné vyjít z rešerše literatury. Ke každému druhu dopadu je nutné přiřadit specifický metodologický přístup /alternativně možné verze metodologického přístupu.

  • Fáze 3: Definice přístupů ke kvantifikaci dopadů v peněžních jednotkách (pro CBA) a operacionalizace proměnných včetně postupu pro určení vah jednotlivých dopadů (pro MCA), definice limitů hodnocení těchto přístupů

Pro další postup v rámci CBA je vhodné vyjít z rešerše literatury (způsoby monetárního oceňování různých druhů dopadů), u MCA z obecně platných zásad operacionalizace.

  • Fáze 4: Shrnutí: překvapivé momenty tvorby projektu, odhalené limity, nedořešené otázky, zajímavé vhledy.

 

Podklady ke krokům 1 až 3 se odevzdávají v elektronické podobě na Moodle kurzu. Veškeré texty musí naplňovat zásady akademického psaní. Vyučující poskytuje zpětnou vazbu ke všem fázím. Hodnocena je ucelená závěrečná verze práce, ve které jsou zapracovány připomínky. Závěrečná verze práce také obsahuje seznam vypořádaných připomínek s detaily, jak připomínky byly zapracovány a rozklíčování práce jednotlivých osob v týmu na celkovém projektu (autoevaluace), a to přehledně tabulkovou formou.

 

 

Ad 3) Kritický komentář k vybrané RIA

Každý ze studentů si dohledá konkrétní hodnocení dopadů regulace (RIA). Materiály lze dohledat na následujícím oficiálním vyhledávači vlády ČR: eKLEP (elektronická knihovna připravovaných legislativních materiálů včetně jejich historie, https://apps.odok.cz/veklep-vyhledavani. Materiály zde lze vyhledávat pomocí klíčových slov či předkladatele (např. dle konkrétního ministerstva). Pro každý materiál je dostupných několik příloh, mezi nimi může figurovat tzv. Závěrečná zpráva RIA (RIA zprávy jsou součástí materiálů před schválením - k nalezení ve verzi pro jednání vlády). Studenti si vyberou text k RIA, který je blízký jejich oblasti zájmu. Nemusí se jednat o RIA týkající se ochrany životního prostředí.

Zadání pro kritický komentář: Pro kritický komentář vyberte jeden posuzovaný aspekt dohledané RIA (nikoli starší tří let); některé RIA analýzy jsou velmi komplexní a obsahují posouzení více oblastí nové legislativy, pro náš účel bude stačit vybrat jednu z nich. V rámci kritického komentáře zhodnoťte, zda a jak (i) byl naplněn postup pro analýzu v rámci RIA, (ii) byly zvoleny správné metody, (iii) byly zhodnoceny dopady v celé možné šíři.

Pro možnost dohledání textu, který podrobujete kritické reflexi, ve Vaší práci uveďte, o jakou RIA analýzu se jedná, odkaz na ni a uveďte čísla subkapitol či stránky textu konkrétních pasáží, které jsou pro Vaši reflexi relevantní, pokud není relevantní RIA v celé délce.

 

Ad 4) Myšlenková mapa

Student(ka) zpracuje podrobnou myšlenkovou mapu předmětu (vlastní rukou, formát A4), na které využije všechna probíraná témata i veškeré odborné termíny. Myšlenkovou mapu následně může využít jako podklad pro test. Myšlenkovou mapu odevzdává společně s testem na prvním termínu testu.

 

Ad 5) Test

Test je realizován online formou synchronně. Je zaměřen na testování pochopení probírané látky.

Last update: Bednařík Petr, PhDr., Ph.D. (26.03.2023)
Syllabus - Czech

Moodle předmětu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14446

Přímá výuka zahrnuje dvě blokové kontaktní setkání v délce 90 minut (na počátku a následně zhruba ve dvou třetinách semestru). Cílem kontaktních setkání je mimo otevření klíčových témat  předmětu také snaha zapojit studenty do kritické debaty, formativně testovat hloubkové porozumění nastudovaných témat. Každé setkání zároveň uvede konkrétní tematický blok, na nějž pak bude navazovat samostudium studenta.

 Témata:

  1. Úvodní informace o kurzu, přehled odborných metod pro rozhodování veřejného sektoru
  2. Principy ekonomického způsobu uvažování, ze kterých vycházejí ekonomické metody hodnocení
  3. Cost-benefit analýza – přístup
  4. Hodnota životního prostředí v CBA – oceňování nepeněžních statků z pohledu ekonomie
  5. Benefity ekonomického růstu. Jsou relevantními vstupy analýz?
  6. Multikriteriální analýza
  7. Analýza nákladové efektivnosti
  8. Nežádoucí efekty veřejných politik
  9. EIA a SEA
  10. Hodnocení dopadů regulace (RIA)
  11. Posuzování veřejného zájmu státní správou, Rámce pro rozhodování na lokální úrovni
  12. Závěrečná diskuse, shrnutí
Last update: Bednařík Petr, PhDr., Ph.D. (26.03.2023)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html