SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Social Entrepreneurship - JSB199
Title: Sociální podnikání
Czech title: Sociální podnikání
Guaranteed by: Department of Public and Social Policy (23-KVSP)
Faculty: Faculty of Social Sciences
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unlimited / unknown (24)
Min. number of students: 8
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Marie Jelínková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Marie Jelínková, Ph.D.
Annotation - Czech
Anotace
Sociální podnikání spojuje dvě oblasti lidské činnosti. Snahu o naplnění veřejného zájmu prostřednictvím podnikatelské činnosti.
Veřejným zájmem může být realizace sociální práce, apel na environmentální dopady podnikání, nebo v té nejjednodušší podobě podpora místní komunity. Při naplnění prvního kritéria – sociálního měřítka – je nutné reflektovat také podnikatelskou udržitelnost vlastní činnosti. Sociální podnik je v prvé řadě podnikatelský subjekt, jehož cílem ale není kumulace zisku, ale ekonomicky udržitelná realizace veřejného zájmu.
Prostřednictvím své podnikatelské aktivity se tak podniky snaží eliminovat společenské problémy, se kterými se setkávají v praxi.

Kurz nabízí odpovědi na následující otázky:
- Jaké jsou cíle sociální podniků?
- Jaké typy sociálních podniků jsou v České republice? Jakými cílovými skupinami se zabývají?
- Jakou roli hrají pro trh práce? A pro nástroje politiky zaměstnanosti?
- Jaké jsou dopady sociálního podniků na společnost?
- Je sociální podnikání udržitelné jako podnikatelské činnost?
V českém prostředí je přístup k sociálním podnikům ambivalentní a při hodnocení rozvoje sociálního podnikání v Česku velmi záleží na konkrétním člověku a jeho místě v celospolečenské struktuře. Kurz se na problematiku dívá v praktické rovině sociálních podniků a jejich příležitostí ovlivnit stav sociálních problémů ve společnosti.
Kurz probíhá prezenčně a tvoří ho šest setkání (4 teoretická, 2 praktická spojená s návštěvou sociálního podniku)

KLÍČOVÉ INFORMACE PRO ROK 2024: U kurzu Sociálního podnikání je první setkání ve škole 16.10., 23.10. exkurze Restartshop, 6.11. ve škole, 13.11. exkurze, 20.11. ve škole, 27.11. ve škole.




Last update: Jelínková Marie, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
Aim of the course - Czech

Cíl předmětu

Cílem předmětu je seznámit studenty s cíli a přístupy sociálního podnikání v evropském kontextu, s důrazem na vývoj a pracovní postupy v České republice. Dále pak studentům ukázat principy sociálního podnikání, představit praktické realizace sociálního podnikání a jeho odlišné cíle u jednotlivých podniků.  A to od financování sociálních služeb po environmentální dopady v mikroregionu, od profesionálního a profesního tréninku zaměstnanců po škálování dobré praxe.

V rámci kurzu se studenti seznámí s příklady dobré i špatné praxe sociálního podnikání. Budou mít příležitost kritického přístupu k problematice na základě práce s daty a případovými studiemi.

Výsledkem kurzu je zpřesnění představy o realitě sociálního podnikání v Česku a základní rozhled pro jeho realizaci.

Last update: Jelínková Marie, PhDr., Ph.D. (19.09.2023)
Course completion requirements - Czech

 

Podmínky absolvování kurzu:


 průběžné plnění aktivit (40 % známky)
 četba povinné literatury
 zpracování analýzy sociálně podnikatelského prostředí pro zvolenou oblast podnikání
(podmínka pro přistoupení k ústní zkoušce)
 ústní zkouška (60 % známky)

Last update: Frantová Michaela, PhDr. (05.08.2024)
Literature - Czech

Literatura

Povinná:

DOHNALOVÁ, Marie, Kateřina LEGNEROVÁ a Pavel BAREŠ. Sociální podniky a zaměstnávání znevýhodněných osob. I., Vstupní analýza datových zdrojů o sociálních podnicích pracujících s osobami 50+. Praha: VÚPSV, 2021. ISBN 978-80-7416-406-

DOHNALOVÁ, Marie a Pavel BAREŠ. Legislativní a institucionální podmínky pro činnost sociálních podniků a pro zaměstnávání osob znevýhodněných na trhu práce: s přihlédnutím ke specifickému postavení a možnostem pracovní integrace u osob se záznamem v trestním rejstříku. Praha: VÚPSV, 2020. ISBN 978-80-7416-359-3.

TRČKA, Lukáš. Sociální podnikání: teorie pro praxi. Brno: Ústav sociálních inovací, 2014. ISBN 978-80-260-7215-7.

Doporučená:

BACON, Nicola, Marcia BROPHY, Nina MGUNI, Geoff MULGAN a Anna SHANDRO. The State of Happiness Can public policy shape people’s wellbeing and resilience?, str. 6-41, 65-85 (dostupné na:

CHOUINARD, Yvon a Vincent STANLEY. Zodpovědná firma: jak podnikat tak, aby to bylo prospěšné nejen vlastníkům, ale i ostatním lidem a planetě. Praha: PeopleComm, 2014. ISBN 978-80-87917-12-1.

Last update: Jelínková Marie, PhDr., Ph.D. (19.09.2023)
Syllabus - Czech

Název: Sociální podnikání
Rozsah: 1/1
Počet kreditů: 5
Semestr: zimní
Garant: PhDr. Marie Jelínková, Ph.D.
Přednášející: PhDr. Kateřina Broža

Anotace
Sociální podnikání spojuje dvě oblasti lidské činnosti. Snahu o naplnění veřejného zájmu
prostřednictvím podnikatelské činnosti.
Veřejným zájmem může být realizace sociální práce, apel na environmentální dopady podnikání,
nebo v té nejjednodušší podobě podpora místní komunity. Při naplnění prvního kritéria – sociálního
měřítka – je nutné reflektovat také podnikatelskou udržitelnost vlastní činnosti. Sociální podnik je
v prvé řadě podnikatelský subjekt, jehož cílem ale není kumulace zisku, ale ekonomicky udržitelná
realizace veřejného zájmu.
Prostřednictvím své podnikatelské aktivity se tak podniky snaží eliminovat společenské problémy, se
kterými se setkávají v praxi.
Kurz nabízí odpovědi na následující otázky:
- Jaké jsou cíle sociální podniků?
- Jaké typy sociálních podniků jsou v České republice? Jakými cílovými skupinami se zabývají?
- Jakou roli hrají pro trh práce? A pro nástroje politiky zaměstnanosti?
- Jaké jsou dopady sociálního podniků na společnost?
- Je sociální podnikání udržitelné jako podnikatelské činnost?
V českém prostředí je přístup k sociálním podnikům ambivalentní a při hodnocení rozvoje sociálního
podnikání v Česku velmi záleží na konkrétním člověku a jeho místě v celospolečenské struktuře. Kurz
se na problematiku dívá v praktické rovině sociálních podniků a jejich příležitostí ovlivnit stav
sociálních problémů ve společnosti.
Kurz probíhá prezenčně a tvoří ho šest setkání (4 teoretická, 2 praktická spojená s návštěvou
sociálního podniku).

Cíl předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s cíli a přístupy sociálního podnikání v evropském kontextu,
s důrazem na vývoj a pracovní postupy v České republice. Dále pak studentům ukázat principy
sociálního podnikání, představit praktické realizace sociálního podnikání a jeho odlišné cíle u
jednotlivých podniků. A to od financování sociálních služeb po environmentální dopady v
mikroregionu, od profesionálního a profesního tréninku zaměstnanců po škálování dobré praxe.
V rámci kurzu se studenti seznámí s příklady dobré i špatné praxe sociálního podnikání. Budou mít
příležitost kritického přístupu k problematice na základě práce s daty a případovými studiemi.

Výsledkem kurzu je zpřesnění představy o realitě sociálního podnikání v Česku a základní rozhled pro
jeho realizaci.

Literatura
Povinná:
DOHNALOVÁ, Marie, Kateřina LEGNEROVÁ a Pavel BAREŠ. Sociální podniky a zaměstnávání
znevýhodněných osob. I., Vstupní analýza datových zdrojů o sociálních podnicích pracujících s
osobami 50+. Praha: VÚPSV, 2021. ISBN 978-80-7416-406-
DOHNALOVÁ, Marie a Pavel BAREŠ. Legislativní a institucionální podmínky pro činnost sociálních
podniků a pro zaměstnávání osob znevýhodněných na trhu práce: s přihlédnutím ke specifickému
postavení a možnostem pracovní integrace u osob se záznamem v trestním rejstříku. Praha: VÚPSV,
2020. ISBN 978-80-7416-359-3.
TRČKA, Lukáš. Sociální podnikání: teorie pro praxi. Brno: Ústav sociálních inovací, 2014. ISBN 978-80-
260-7215-7.
Doporučená:
BACON, Nicola, Marcia BROPHY, Nina MGUNI, Geoff MULGAN a Anna SHANDRO. The State of
Happiness Can public policy shape people’s wellbeing and resilience?, str. 6-41, 65-85 (dostupné na:
CHOUINARD, Yvon a Vincent STANLEY. Zodpovědná firma: jak podnikat tak, aby to bylo prospěšné
nejen vlastníkům, ale i ostatním lidem a planetě. Praha: PeopleComm, 2014. ISBN 978-80-87917-12-
1.

Podmínky absolvování kurzu:
 průběžné plnění aktivit (vždy jasně zadáno v Moodle) (50 % známky)
 četba povinné literatury
 zpracování podnikatelského plánu pro zvolenou oblast podnikání (zpracování
podnikatelského plánu je podmínka pro přistoupení k ústní zkoušce)
 ústní zkouška (50 % známky)

Kreditové ohodnocení aktivit studentů: 
 Aktivní účast na přednáškách/exkurzích: 12 hodin
 Studium doporučené literatury – příprava na zkoušku: 74 hodin
 Příprava na hodiny - domácí úkoly: 24 hodin
 Příprava podnikatelského plánu: 40 hodin
Celkem: 150 hodin

Tematické okruhy
1. vývoj sociálního podnikání a jeho role ve společnosti
Sociální podnikání přichází do Česka s růstem a rozvojem neziskového sektoru a vstupů z
evropských fondů. Začíná vymezováním a pojmenováním jednotlivých aktérů a možnostmi jejich

zapojení. Rozmach přichází s první výzvou na financování podnikání a následným propojením
s aktivní politikou zaměstnanosti.
2. trh práce specifických cílových skupin
Podpora zvýšení zaměstnanosti jednotlivých cílových skupin přichází prostřednictvím finančních
možností státu, především ESF. Jedním z důležitých kritérií, proč může sociální podnikání vůbec
existovat, je také nepřehlédnutelná práce sociálních služeb a lidí tam působících.
3. realizace veřejného zájmu prostřednictvím sociálního podnikání
Cílem sociálního podnikání je podpora a rozvoj veřejného zájmu. V každém regionu může být
zájem odlišný, proto je nutné se na sociální podnikání dívat nejen jako na prostředek pro zvýšení
zaměstnanosti rizikových skupin v populaci.
4. práce s komunitou
Vnímání komunity v sociálním podnikání má dvě úrovně. Vnitřní a vnější. Prvních z nich se
soustředí na vztahy uvnitř podniku a způsob jeho řízení, na kterém se v nějaké míře podílejí
všichni zaměstnanci. V druhém případě se soustředí na vztahy s ostatními sociálními podniky, a
to prostřednictvím podpory a síťování jednotlivých provozů.

Vstupní požadavky
Kurz je určen pro studenty se základní znalostí sociálního systému ČR (pokročilejší bakaláře,
magisterské studenty). Kurz je veden formou čtyř dvouhodinových setkání a dvou výjezdů do terénu.
Nabízí mimořádně zajímavý výhled do praxe sociálního podnikání v Česku.

Last update: Csikósová Aneta, Bc., DiS. (14.09.2023)
Entry requirements - Czech

 

Vstupní požadavky

Kurz je určen pro studenty se základní znalostí sociálního systému ČR (pokročilejší bakaláře, magisterské studenty). Kurz je veden formou čtyř dvouhodinových setkání a dvou výjezdů do terénu. Nabízí mimořádně zajímavý výhled do praxe sociálního podnikání v Česku.

Last update: Jelínková Marie, PhDr., Ph.D. (19.09.2023)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html