The course concentrates on a comparative research methods and methodology used in political science research.
Last update: Stauber Jakub, Mgr., Ph.D. (20.09.2021)
Kurz je zaměřen na prohloubení poznatků o komparativní analýze především demokratických typů vládnutí na přelomu 20. a 21. století. Cílem kurzu je poskytnout studentům magisterského oboru politologie především teoretické poznatky týkající se oboru politologie.
Last update: Říchová Blanka, prof. PhDr., CSc. (13.03.2025)
Course completion requirements -
Oral or written examination.
Evaluation:
A = 91-100%
B = 81-90 %
C = 71-80 %
D = 61-70 %
E = 51-60 %
F = 0-50 %
Last update: Stauber Jakub, Mgr., Ph.D. (20.09.2021)
1) Kurz je ukončen ústní zkouškou.
2) Pro připuštění k ústní zkoušce musí každý student odevzdat do 5. 12. příslušného kalendářního roku dvě seminární práce ve formě recenzí dvou studií zveřejněných v odborném časopise. Výběr prací k recenzím je ponechán na studentech. Podmínkou výběru je, aby se oba texty vztahovaly k problematice komparativní analýzy a byly publikovány v posledních pěti letech. Obě seminární slouží jako podklad k závěrečné ústní zkoušce.
Last update: Říchová Blanka, prof. PhDr., CSc. (13.03.2025)
Literature -
General Handbooks:
The Oxford Handbook of Comparative Institutional Analysis (2010). Oxford University Press.
The Oxford Handbook of Comparative Politics (2007).Oxford: Oxford University Press.
The Oxford Handbook of Political Institutions (2006). Oxford University Press.
Drulák, P. a kol. (2008). Jak zkoumat politiku. Praha: Portál.
Hendl, J. (2008). Kvalitativní výzkum. Základy teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
Hloušek, V., Kopeček, L (2003). Teorie, modely, osobnosti, podmínky, nepřátelé a perspektivy demokracie. Brno: MU.
Novák. M. (2011). Úvod do studia politiky. Praha: SLON (s. 296-353, 669-696).
Sartori, G. (1993). Teória demokracie. Bratislava: Archa.
Option literature:
Almond, G. A.; Verba, S. (1989). The Civic Culture. Political Attitudes and Democracy in Five Nations. Sage Publ.
Blondel, J. (1990). Comparative Government. An Introduction. Philip Alan.
Chytilek, R.; Šedo, J.; Lebeda, T.; Čaloud, D. (2009). Volební systémy. Praha: Portál.
Inglehart, R.; Welzel, Ch. (2005). Modernization, Cultural Change, and Democracy. Cambridge University Press.
Llandman, T. (2008). Issues and Methods in Comparative Politics: An Introduction. Routledge.
Mény, Y. (1993). Politique comparé. Montrchrestien.
Ragin, Ch. C. (1987). The Comparative Method. Moving beyond qalitative and quantitative strategies. Berkeley, Los Angeles, London:University of California Press.
Shapiro, I. (2012). Skutečný svět demokratické teorie. Praha: Karolinum (s. 13-192, 375-392).
Strmiska, M.; Hloušek, V.; Kopeček, L.; Chytilek, Ro. (2005). Politické strany moderní Evropy. Analýza stranicko-politických systémů. Praha: Portál.
Webb, P.; Farrell, D. M.; Holiday, I. (2002). Political Parties in Advance Industrial Democracies. Oxford: Oxford University Press.
Last update: Říchová Blanka, prof. PhDr., CSc. (13.03.2025)
Přehledové práce:
Calvert, P. (1993). Comparative Politics. An Introduction. New York and London, Harvester, Wheatsheaf.
Colomer, J. M. (1996). Political Institutions in Europe. London and New York, Routledge.
Drulák P. a kol. (2008). Jak zkoumat politiku. Kvalitativní metodologie v politologii a mezinárodních vztazích. Praha: Portál.
Fairclough N. (2013). Critical discourse analysis. In Gee, J. P.; Handford, M. (eds.). The Routledge Handbook of Discourse Analysis.
Goodin, R. E. and Klingemann, H.-D. (1998). A New Handbook of Political Science. Oxford, Oxford University Press.
Hooghe, L., Marks, G. (2018). Cleavage theory meets Europe's crises: Lipset, Rokkan, and the transnational cleavage. Journal of European public policy, 2018-01, Vol.25 (1), p.109-135.
Jakala, M., Kuzu D., Qvortrup M. (2017). Consociationalism and Power-Sharing in Europe : Arend Lijphart's Theory of Political Accommodation. Cham: Springer International Publishing
Kouba, K. (2008). Využití Millových metod ve srovnávací politologii: metodologické předpoklady a problémy. Acta Universitatis Palackianae Olomoucensis, Facultas Philosophica, Politologica 6, pp. 107-136.
Lijphart, A. (2012). Patterns of democracy : government forms and performance in thirty-six countries. New Haven : Yale University Press.
Peters, B. G. (1998). Comparative Politics. Theory and Methods. London, Macmillan Press.
Reschová, J.; Kindlová, M.; Grinc, J.; Preuss, O.; Antoš, M. (2019). Státověda: Stát. Jednotlivec. Konstitucionalismus. Praha: Wolters Kluwer.
Rokkan, S., Torsvik, P. (1981). Mobilization, center-periphery structures and nation-building: a volume in commemoration of Stein Rokkan. Bergen : Universitetsforlaget
Sartori, G. (2001). Srovnávací ústavní inženýrství. Zkoumání struktur, podnětů a výsledků. Praha: Slon, s. 175-195, 209-224.ge, Cambridge University Press.
Shugart, M. S. and Carey, J. H. (1993). Presidents and Assemblies. Constitutional Design and Electoral Dynamics. New York and Cambridge
The Oxford Handbook of Comparative Institutional Analysis (2010). Oxford University Press.
The Oxford Handbook of Comparative Politics (2007).Oxford: Oxford University Press.
The Oxford Handbook of Political Institutions (2006). Oxford University Press.
Last update: Říchová Blanka, prof. PhDr., CSc. (13.03.2025)
Teaching methods -
Lectures and seminars.
Last update: Stauber Jakub, Mgr., Ph.D. (20.09.2021)
Kurz probíhá formou přednášek a diskusí.
Last update: Říchová Blanka, prof. PhDr., CSc. (13.03.2025)
Requirements to the exam -
Presentation on a specific case study and an oral or a written exam (according the number of students in the course).
Last update: Stauber Jakub, Mgr., Ph.D. (20.09.2021)
Kurz je ukončen ústní zkouškou.
Studenti jsou ke zkoušce připuštěni pouze tehdy, pokud v řádném termínu odevzdali seminární práce - recenze do Moodle dl1 (viz výše).
Záverečná známka:
A – výtečně (vynikající výkon pouze s drobnými chybami) = 91-100 %
B – velmi dobře (nadprůměrný výkon, avšak s určitými chybami) = 81-90%
C – dobře (celkově dobrý výkon s řadou výrazných chyb) = 71-80 %
D – uspokojivě (přijatelný výkon, ale se značnými nedostatky) = 61-70 %
E – dostatečně (výkon splňuje minimální požadavky) = 51-60 %
F – nedostatečně, neprospěl/a (je zapotřebí značné množství další práce) = 0-50 %
Last update: Říchová Blanka, prof. PhDr., CSc. (13.03.2025)
Syllabus - Czech
Přehled základních tematických okruhů:
1) Teorie a metody komparativní analýz: proč, co a jak srovnávat
2) Metody výzkumu
a. induktivní a deduktivní metoda
b. přímá a nepřímá metoda
c. synchronní a diachronní přístup
d. metoda sondy
e. typologická metoda, periodizace
3) Komparativní metody a typy případových studií
a. geneze komparativní analýzy
b. jednopřípadová studie
c. vícepřípadové studie
4) Případové studie - empirické teorie demokracie
a. konsociační a konsensuální demokracie
b. majoritní (většinové) demokracie
c. tzv. neklasická teorie demokracie
Last update: Říchová Blanka, prof. PhDr., CSc. (13.03.2025)
Registration requirements - Czech
Kurz je povinný pro studenty magisterského programu Politologie a je doporučen studentům prvního ročníku studia.
Last update: Stauber Jakub, Mgr., Ph.D. (20.09.2021)