The subject is part of a complex of subjects from pedagogy. It has both theoretical (propedeutic) and application character. It introduces students to the basic concepts of pedagogical sciences, clarifies the most important directions in pedagogical thinking, approaches the issues of teaching, evaluation and research, leads to the creation of a pedagogical project on a given topic.
Last update: Klausová Alena, Bc. (07.09.2022)
Předmět je součástí komplexu předmětů z pedagogiky. Má teoretický (propedeutický) i aplikační charakter. Seznamuje studenty se základním pojetím pedagogických věd, objasňuje nejdůležitější směry v pedagogickém myšlení, přibližuje problematiku učitelství, hodnocení a výzkumů, vede k tvorbě pedagogického projektu na zadané téma.
Last update: Klausová Alena, Bc. (07.09.2022)
Literature - Czech
Základní studijní literatura
Bertrand, I. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998.
Kalhous, Z. a Obst, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
Komenský, J. A. Zákony školy dobře spořádané. Svazek II, Praha: SPN, 1960.
Maňák, J. Nárys didaktiky. Brno: PedF MU, 1992 (a další reedice).
Maňák, J. a ŠVEC, V. Vyučovací metody. Brno: Paido, 2004.
Průcha, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
Průcha, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2010.
Průcha, J., Walterová, E. a Mareš, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2013.
Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1998.
Svatoš, T. Malá didaktika. Hradec Králové : Gaudeamus, 2009.
Šimoník, O. Základy didaktiky. Brno: PedF MU, 2005.
Veteška, J. Přehled andragogiky. Praha : Portál 2016.
Doporučená literatura
Horák, J. Obecná pedagogika. Ústí nad Labem. Univerzita J.E. Purkyně, 2004.
Jirásek, I. Zážitková pedagogika. Praha : Portál 2019.
Lechta, V. Inkluzivní pedagogika. Praha : Portál, 2016.
Kohout, K. Základy obecné pedagogiky. Praha. Univerzita J.A.Komenského, 2007.
Koťa, J., Rýdl, K. Poslání učitele a reformní pedagogika v Československu. Praha : PedF UK, 1992.
Monteessori, M. Objevování dítěte. Praha : Portál 2017.
Pike, G. a Selby, D. Globální výchova. Praha : Grada, 1994..
Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2009.
Silbermann, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha : Portál, 1997.
Svatoš, T. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznávání průběhu učitelské profesionalizace. IN: Lukášová, H., Svatoš, T., Majerčíková, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství. Zlín : FHS UTB, 2014, s. 31-51.
Švec, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: Paido, 1998.
Časopisy:
Pedagogika, Pedagogická orientace, Orbis scholae, Studia paedagogica, E_pedagogium, Pedagogická revue, Sociální pedagogika.
Last update: Klausová Alena, Bc. (07.09.2022)
Requirements to the exam - Czech
Zápočet
100% účast na přednáškách. Hospitační činnost, tvorba pedagogického projektu a jeho prezentace.
Last update: Klausová Alena, Bc. (07.09.2022)
Syllabus - Czech
Přednášky
Vyučující
doc. PhDr. Tomáš Svatoš, Ph.D.
Struktura pedagogických věd, základní terminologie, interdisciplinární přístup k výchově. Základy didaktiky: didaktický systém podle Maňáka, příprava na edukaci, pedagogický projekt. Pedeutologie: nauka o učiteli, učitelství a učitelské profesi. Vývoj názoru na postavení učitele, žáka, vychovatele, vychovávaného. Institucionální výchova, výchova v rodině, sebevýchova. Snahy o reformu vzdělávání. Soudobé teorie vzdělávání. (Svatoš 3)
Vývoj pedagogického myšlení I: přehled výchovně-vzdělávacích koncepcí. Vývoj pedagogického myšlení II: dogmatická koncepce a slovně názorná v pojetí J. A. Komenského,Vývoj pedagogického myšlení III: humanistické a neohumanistické pojetí výchovy, Vývoj pedagogického myšlení IV: snahy o reformu pedagogiky a školství. (Svatoš 3)
Vývoj pojetí žáka jako subjektu i objektu vzdělávání, Evaluace ve škole, výzkumy, hospitační činnost. Rodina a škola. Výchovné styly a jejich důsledky. Alternativní výchova a vzdělávání. Možnosti a meze elternativních přístupů. Hodnocení účinnosti výchovy a vzdělávání. (Svatoš 3)
Praktická cvičení a semináře
Vyučující
doc. PhDr. Tomáš Svatoš, Ph.D.
Analýza definic pojmů pedagogika – výchova, tvorba mentální mapy, strukturace pedagogických věd. Rozbor myšlenek J. A. Komenského o výchově, aktualizace a současná aplikace.
Studentská sdělení na o konkrétních reformních koncepcích, jejich obecná charakteristika, současné příklady tzv. alternativních škol.
Nácvik hospitační činnosti z audiovizuálního záznamu.
Tvorba pedagogického projektu za studenty zvolené téma.