General Practice has been taught at the faculty in this way since 2020/2021 and it is aimed at Year 5 students. For 6th year students there is a continuing model consisting mainly of a 1-week internship in a GP surgery. Teaching is provided by the Division of General Practice which was founded on 01/04/2020. It constitutes general practice in Czechia as well as internationally. It also comprises the specifics of outpatient care in general. We introduce students to the holistic approach to human health and the complex long-term care thereof, which is the main aspect of a GP’s role. Students should gain new insights and more confidence in the diagnosis of common presentations. Students should also get introduced to the complex care of older and polymorbid patients and its specifics. They should understand the meaning and limits of evidence based medicine in primary care. The module consists of lectures, interactive workshops, role play communication skills sessions and most importantly of a 1-day internship in a GP surgery followed by reflection practice.
Last update: Seifert Martin, MUDr. (18.10.2021)
Předmět Praktické lékařství je v této formě od roku 2020/2021 vyučován na fakultě nově a je určen pro posluchače 5. ročníku. Pro posluchače 6. ročníku na tento blok navazuje předmět Praktické lékařství II, jehož náplní je především týdenní stáž v ordinaci praktického lékaře. Výuku zajišťuje Kabinet praktického lékařství, který vznikl 1.4.2020.
Zabývá se všeobecným praktickým lékařstvím v ČR i ve světě i specifiky ambulantní medicíny obecně.
Seznamuje studenty s celostním pohledem na zdraví člověka a komplexní dlouhodobou péčí o něj, která charakterizuje práci praktického lékaře.
Studenti by měli získat nový náhled a větší jistotu v diferenciální diagnostice běžnějších onemocnění. Měli by se seznámit s komplexní péčí o starší a polymorbidní pacienty a jejími specifiky.
Měli by pochopit význam a limity evidence-based medicine v primární péči.
Náplň předmětu sestává z přednášek, interaktivních seminářů, simulačních seminářů nácviku komunikačních dovedností a především z jednodenní stáže v ordinaci praktického lékaře a její reflexe.
Last update: Seifert Martin, MUDr. (18.10.2021)
Aim of the course -
The aim of the module is to introduce the different facets of a varied and ever more emancipated speciality of General Practice, including the differential diagnoses of common presentations. The significance of this module to all medical students rests in the integration of all medical knowledge and communication skills in the complex care of the patient. It shows the importance of working with epidemiology, the complete case history, the patient’s background, the knowledge of various population groups, as well as the psychological and psychosomatic aspects of reaching a diagnosis, appropriate management, together with the long-term care of the bio-psycho-social health of the person. The students should understand the importance of the doctor-patient relationship and understand the terms “overdiagnosis“ and “overtreatment“.
Last update: Haflantová Pavla, Ing. (26.08.2020)
Předmět má za cíl představit různé facety pestrého a stále více emancipovaného oboru Všeobecné praktické lékařství včetně diferenciální diagnostiky běžných onemocnění. Význam předmětu pro všechny studenty medicíny spočívá především v ukázce a nácviku integrace všech medicínských znalostí i komunikačních dovedností při komplexní péči o pacienta. Ukazuje nutnost práce s epidemiologií, celkovou anamnézou, zázemím pacientů, znalostí specifik různých populačních skupin i psychologických a psychosomatických zákonitostí při diagnostice, terapii, ale i při dlouhodobé péči o bio-psycho-sociální zdraví člověka. Studenti by měli pochopit důležitost vztahu lékaře s pacientem a seznámit se s termíny "overdiagnosis" a "overtreatment".
Last update: Seifert Martin, MUDr. (18.10.2021)
Course completion requirements -
Completion of the module will be confirmed by credits, which will be awarded based on the active participation in the seminars of the teaching block. The gaining of theoretical knowledge and practical skills together with any change in attitude will be tested on Friday in a group discussion.
The internship in a GP surgery must last at least 4 hours and it should ideally include a home visit, followed by a feedback discussion with the clinical supervisor. The home visit can be conducted with the supervising doctor, but visiting the patient at home by the students on their own tends to be more rewarding. We understand that it is not easy for the supervisors to arrange a home visit for the students who don´t speak Czech.
Last update: Seifert Martin, MUDr. (13.01.2023)
Absolvování předmětu bude potvrzeno zápočtem, který bude udělen na základě aktivní účasti na seminářích během výuky. Nabytí teoretických znalostí, osvojení si praktických dovedností a případné změny postojů budou testovány v pátek formou skupinové diskuse.
Stáž v ordinaci praktického lékaře školitele musí trvat nejméně 4 hodiny a měla by být její součástí návštěva studenta v domácím prostředí pacienta a její reflexe se školitelem. Ne všichni školitelé však mohou domácí návštěvu umožnit, s čímž samozřejmě počítáme. Na návštěvu může jít student s lékařem školitelem, ale přínosnější zážitek bývá, když jde student sám, případně se svým kolegou.
Collins R. Douglas: Diferenciální diagnostika prvního kontaktu, Grada Avicenum, Praha 1993
Čeledová L., Čeleda R., Bosák M.: Posudková činnost v ordinaci praktického lékaře, Grada, Praha 2015
Honzák, R.: Komunikační pasti v medicíně. Galén, Praha, 1997
Honzák R. Psychosomatická prvouka. Vyd. 1. Vyšehrad, 2017. 335 s. ISBN 978-80-7429-912-4
Honzák R. et al. Úzkostný pacient. Vyd. 1. Galén, 2005. 180 s. ISBN 80-7262-367-2
Chromý, Karel a kol. Somatizace a funkční poruchy. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. 216 s. ISBN 80- 247-1473-6.
Chvála V., Honzák R., Masner O., Ročňová M., Seifert M., Seifert B., Trapková L. Psychosomatické poruchy a lékařsky nevysvětlitelné příznaky. Doporučený postup SVL ČLS JEP. Vyd. 1. 2015
Kalvach, Zdeněk et al. Geriatrie a gerontologie. Vyd. 1. Praha: Grada, 2004. 861 s. ISBN 80- 247-0548-6.
Seifert, B., Beneš, V., Býma S. et al, Všeobecné praktické lékařství, Galen, 2013
Tress, Wolfgang, Krusse, Johannes a Ott, Jürgen. Základní psychosomatická péče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 394 s. ISBN 978-80-7367-309-3.
http://www.svl.cz/ - Společnost všeobecného lékařství ČLS JEP - odborná společnost - Doporučené postupy
English:
Engel G. L. The need for a new medical model: a challenge for biomedicine. Science 08 Apr 1977, Vol. 196, Issue 4286: 129-136
Epstein R. M., Quill T. E., McWhinney I. R. Somatization reconsidered. Incorporating the patient´s experience of illness. Arch Intern Med. 1999, 159: 215-222
Jones R et al. Oxford Textbook of Primary Medical Care, Oxfort University Press, 2006
Katič M., Švab I. et al. Family Medicine, Medicinska naklada, Zagreb, 2017
Neighbour, Roger: The Inner Physician / The Inner Apprentice
Olde Hartman T. C., Blankenstein A. H., Molenaar A. O., Bentz van den Berg D., Van der Horst H. E., Arnold I. A., Burgers J. S., Wiersma T., Woutersen-Koch H. NHG Guideline on medically unexplained symptoms (MUS). Huisarts Wet 2013, 56(5):222-30
O'Sullivan, Suzanne: It's All in Your Head
Rakel, R., Rakel D., Texbook of Family Medicine, Elsevier, USA, Wisconsin, 2011
Collins R. Douglas: Diferenciální diagnostika prvního kontaktu, Grada Avicenum, Praha 1993
Čeledová L., Čeleda R., Bosák M.: Posudková činnost v ordinaci praktického lékaře, Grada, Praha 2015
Honzák, R.: Komunikační pasti v medicíně. Galén, Praha, 1997
Honzák R. Psychosomatická prvouka. Vyd. 1. Vyšehrad, 2017. 335 s. ISBN 978-80-7429-912-4
Honzák R. et al. Úzkostný pacient. Vyd. 1. Galén, 2005. 180 s. ISBN 80-7262-367-2
Chromý, Karel a kol. Somatizace a funkční poruchy. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. 216 s. ISBN 80- 247-1473-6.
Chvála V., Honzák R., Masner O., Ročňová M., Seifert M., Seifert B., Trapková L. Psychosomatické poruchy a lékařsky nevysvětlitelné příznaky. Doporučený postup SVL ČLS JEP. Vyd. 1. 2015
Kalvach, Zdeněk et al. Geriatrie a gerontologie. Vyd. 1. Praha: Grada, 2004. 861 s. ISBN 80- 247-0548-6.
Seifert, B., Beneš, V., Býma S. et al, Všeobecné praktické lékařství, Galen, 2013
Tress, Wolfgang, Krusse, Johannes a Ott, Jürgen. Základní psychosomatická péče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 394 s. ISBN 978-80-7367-309-3.
http://www.svl.cz/ - Společnost všeobecného lékařství ČLS JEP - odborná společnost - Doporučené postupy
Engel G. L. The need for a new medical model: a challenge for biomedicine.Science 08 Apr 1977, Vol. 196, Issue 4286: 129-136
Epstein R. M., Quill T. E., McWhinney I. R. Somatization reconsidered. Incorporating the patient´s experience of illness. Arch Intern Med. 1999, 159: 215-222
Jones R et al. Oxford Textbook of Primary Medical Care, Oxfort University Press, 2006
Katič M., Švab I. et al. Family Medicine, Medicinska naklada, Zagreb, 2017
Neighbour, Roger: The Inner Physician / The Inner Apprentice
Olde Hartman T. C., Blankenstein A. H., Molenaar A. O., Bentz van den Berg D., Van der Horst H. E., Arnold I. A., Burgers J. S., Wiersma T., Woutersen-Koch H. NHG Guideline on medically unexplained symptoms (MUS). Huisarts Wet 2013, 56(5):222-30
O'Sullivan, Suzanne: It's All in Your Head
Rakel, R., Rakel D., Texbook of Family Medicine, Elsevier, USA, Wisconsin, 2011
Lectures, interactive workshops, role play exercises, discussion, 1-day internship in a GP surgery, including a home visit, if possible.
Last update: Haflantová Pavla, Ing. (26.08.2020)
Přednášky, interaktivní semináře, workshopy, simulace a jejich reflexe, diskuse, jednodenní stáž u praktického lékaře včetně návštěvy pacienta v domácím prostředí, bude-li to možné.
Last update: Seifert Martin, MUDr. (25.07.2020)
Syllabus -
General practice as an integrating, attractive and growing speciality
A GP’s job description and its specifics
Prevention, screening, diagnostics, and management in a GP’s office
The role of the GP in the Czech healthcare system
Communication with the various health and social care providers from a GP perspective
Outpatient care of the polymorbid patient with chronic ill health in 21st century
Health and social aspects – pensions, spa treatments, home care, medical reviews
The role of the doctor in the community
Communication in the GP setting and its challenges – role play practice
Doctor-patient communication, doctor-relatives communication, doctor-doctor communication, doctor-other health care staff communication
The significance and limits of EBM in general practice
Science and research in general practice
Medical practice out of hospital – differential diagnosis and management even without clear diagnosis
Bio-psycho-socio-spiritual model of human health
The patient as a person and a part of a family system, not just a set of diagnoses
Geriatrics in general practice
Palliative care in general practice – dying in the home environment
Psychosomatic care as an integral part of 21st century medicine and the GP’s bread and butter
Rural medicine as a satisfying career option including research and academic career
The doctor’s mental and physical health
Specialising and the way to one’s own GP practice
Internship in a GP surgery (minimum 4 hours including a home visit)
Last update: Haflantová Pavla, Ing. (26.08.2020)
Všeobecné praktické lékařství jako integrující, atraktivní a rozvíjející se obor
Náplň práce praktického lékaře a její specifika
Jak se dopracovat k diagnóze aneb diferenciální diagnostika v ordinaci praktického lékaře
Postavení praktického lékaře v českém zdravotním systému
Komunikace mezi různými složkami zdravotnického i sociálního systému z pohledu VPL
Ambulantní péče o polymorbidní a chronické pacienty ve 21. století
Zdravotně sociální problematika – posudková činnost, důchody, lázně, domácí péče
Role lékaře v komunitě
Komunikace v ordinaci VPL a její úskalí – simulace
Komunikace lékař-pacient, lékař-rodina pacienta, lékař-lékař, lékař-zdravotnický personál
Význam a limity EBM v praktické medicíně
Věda a výzkum ve VPL
Medicína v terénu bez komplementu – diferenciální diagnostika i léčba bez diagnózy
Bio-psycho-socio-spirituální model zdraví člověka
Pacient jako člověk a jako součást rodinného systému, nejen soubor diagnóz
Geriatrie v praktickém lékařství
Paliativa v praktickém lékařství - umírání v domácím prostředí
Psychosomatika nedílnou součástí medicíny 21. století a denní chleba praktického lékaře
Venkovské lékařství jako možnost seberealizace včetně výzkumné a akademické kariéry
Duševní i tělesné zdraví lékaře
Specializace v oboru a cesta k vlastní ordinaci
Stáž v ordinacích praktických lékařů školitelů (min. 4 hodiny včetně domácí návštěvy pacienta)
Last update: Seifert Martin, MUDr. (18.09.2023)
Entry requirements -
Completion of 4 years of medical school at our faculty. The specific knowledge of the foundations of epidemiology, prevention, patient communication, psychology, and radiology is important. Furthermore, the student should be able to identify clinical signs and symptoms of common presentations and perform a full clinical examination.
Students need to sign up for an half-day internship with one of our faculty approved supervisors – general practitioners - beforehand. The students will receive an email 1-3 weeks before the teaching week with instructions how to sign up for the internship at a GP office. Please read this email thoroughly and fill in the attached questionnaire "General Practice - Reality vs. Prejudice" that we will further work with. The internship needs to take place during the week of the module, ideally on Wednesday morning, otherwise on Tuesday/Wednesday/Thursday afternoon.
Contact the supervisor a week before and make sure they are expecting you!
You will need to bring your white coat, stethoscope, pen, and paper to the internship.
Most GP surgeries will be able to welcome 2 students at a time, some will only accommodate 1, some can accommodate 3. We ask students to attend in a group of 3 only if absolutely necessary.
In exceptional situations (like epidemiological restrictions) we can accept the internship at your own country. Please contact kpl@lf3.cuni.cz in that situations.
Last update: Haflantová Pavla, Ing. (16.09.2020)
Absolvování čtyř ročníků studia medicíny na 3. LF. Důležitá je specificky znalost základů epidemiologie, prevence, komunikace s pacientem, psychologie, radiologie, dále by měl student umět identifikovat klinické příznaky běžnějších onemocnění, provádět důkladné fyzikální vyšetření.
Studenti se musejí přihlásit dopředu na půldenní stáž k jednomu z našich fakultních školitelů - praktických lékařů. Studenti obdrží 1-3 týdny před výukovým blokem e-mail s instrukcemi, jak se přihlásit na stáž. Prosíme o jeho důkladné přečtení a vyplnění přiloženého dotazníku "Praktické lékařství - realita vs. předsudky", se kterým bude dále pracovat. Stáž je nutné absolvovat v týdnu výuky Praktického lékařství vlastního kruhu, a to ideálně ve středu dopoledne, případně v úterý, ve středu nebo ve čtvrtek odpoledne.
Kontaktujte školitele týden před stáží a ověřte si, jestli s Vámi počítá!
Na stáž si vezměte s sebou bílý plášť a fonendoskop a papír a tužku na poznámky.
Do jedné ordinace půjdou většinou dva studenti najednou, někteří školitelé mohou vzít jen jednoho, někteří naopak i tři. Prosíme studenty, aby nechodili do ordinace po třech, pokud to nebude nutné z důvodu malé kapacity školitelů.
V případě jakýchkoli dotazů kontaktujte sekretářku Kabinetu praktického lékařství Ing. Pavlu Haflantovou: kpl@lf3.cuni.cz