SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Cognitive behavioural strategies to stress management in students and health professionals - CVOL0135
Title: Kognitivně behaviorální přístupy ke zvládání stresu u studentů a zdravotníků
Guaranteed by: Department of Hygiene 3FM CU (12-HYG)
Faculty: Third Faculty of Medicine
Actual: from 2024
Semester: winter
Points: 3
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/15, C [HS]
Capacity: unknown / unknown (10)
Min. number of students: 4
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. MUDr. Dagmar Schneidrová, CSc.
Examination dates   Schedule   
Annotation - Czech
Kurz představuje kognitivně behaviorální přístupy v poradenství zaměřeném na zvládání stresu a prevenci vyhoření u studentů a zdravotníků. Součástí kurzu je práce s vlastní zkušeností v oblasti zvládání stresu a nácvik základních poradenských dovedností - vedení rozhovoru s klientem, empatické naslouchání a pozorování, formulace problémů a cílů poradenského procesu, vysvětlení možností změny v oblasti chování, myšlení a postojů.
Last update: Schneidrová Dagmar, doc. MUDr., CSc. (29.11.2019)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je seznámení studentů s kognitivně behaviorálními přístupy ke zvládání stresu, zhodnocení vlastní zkušenosti se zvládáním stresu a stanovení cílů osobního rozvoje v této oblasti.

Last update: Schneidrová Dagmar, doc. MUDr., CSc. (29.11.2019)
Course completion requirements - Czech

Podmínkou pro udělení zápočtu je aktivní účast na výuce (min. 80%) - nácvik poradenského rozhovoru, práce s vlastní zkušeností se zvládáním stresu, diskuse, prezentace referátu.

Last update: Schneidrová Dagmar, doc. MUDr., CSc. (29.09.2017)
Literature - Czech

1. Schneidrová, D., Provazníková, H.,  Hynčica V. Program antistresové intervence pro studenty VŠ.  http://poradna.lf3.cuni.cz/uspesnystudent/,  http://www.lf3.cuni.cz  Studentský život – Studentská poradna.

2. Repak, N. Emotional Fatigue: Coping With Academic Pressure. Grad Resources. http://www.gradresources.org/academic-pressures/.

3. Adiktologická poradna, 1.LF UK Praha  (http://poradna.adiktologie.cz)

4. Kahn, N. B. Jak efektivně studovat a pracovat s informacemi. Portál, Praha 2001.

5. Kolektiv autorů. Velká kniha technik učení, tréninku paměti a koncentrace. Grada Publishing, 2009.

6. Price, G., Maier, P. Efektivní studijní dovednosti. Grada Publishing, 2010.

7. Kossak, H.-Ch. Jak se snadno učit a více si zapamatovat. Grada Publishing, 2012.

8. Reinhaus, D. Techniky učení. Jak se snadněji učit a více si zapamatovat. Grada Publishing, 2013.

9. Krengel, M. Tajemství efektivního učení. Grada Publishing, 2015.

10. Černý, M., Chytková, D. Efektivní učení. Techniky přemýšlení, soustředění a komunikace s využitím myšlenkových map. BizBooks, Brno 2016.

11. Černý, M., Chytková, D. Myšlenkové mapy pro studenty. BizBooks, Brno 2014.

12. Buzan, T. Rychlé čtení. BizBooks, Brno 2014.

13. Garibal, G. Tréma a jak ji překonávat. Portál, Praha 2013.

14. Harrison, E. Rychlé meditace pro zklidnění těla a mysli. Jak meditovat kdykoliv a kdekoliv. Grada Publishing, 2016. 15. Harrison, E. Jak jednoduše meditovat každý den. Snadná cvičení pro dosažení klidu, zdraví a jasné mysli. Grada Publishing, 2014. 16. Gruhl, M., Korbacher, H.: Psychická odolnost v každodenním životě. Portál, 2013. 17. Mourlane, D. Jak posílit svou odolnost a vnitřní sílu. Grada Publishing, 2013.  18. Honzák,R.: Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. Vyšehrad, 2013. 19. Praško, J.: Proti stresu krok za krokem. Grada, 2001. 20. Praško, J.: Jak se zbavit napětí, stresu a úzkosti. Grada, 2003. 21. Praško, J.: Jak vybudovat a posílit sebedůvěru. Grada, 2007.

 

 

Last update: Schneidrová Dagmar, doc. MUDr., CSc. (05.10.2021)
Teaching methods - Czech

Seminář - prezentace poznatků, zkušeností z poradenské praxe.
Cvičení - nácvik poradenského rozhovoru, použití sebehodnotících dotazníků a škál, formulace problému a cílů poradenského procesu (práce ve dvojicích a ve skupině).

Last update: Schneidrová Dagmar, doc. MUDr., CSc. (29.11.2019)
Syllabus - Czech

1. Zvládací strategie (sebehodnocení, stanovení cílů osobního rozvoje při zvládání stresu)

2. Organizace, plánování, efektivní využití času (sebehodnocení, práce ve dvojicích, skupinová diskuse)

3. Stanovení rizikového chování v oblasti životního stylu - spánek, výživa, pohybová aktivita, užívání návykových látek (sebehodnocení, práce ve dvojicích, skupinová diskuse)    

4.  Efektivní studijní styl, techniky pro trénink koncentrace a paměti (prezentace referátů studentů)

5. Nácvik koncentračních a relaxačních technik

6. Zvládání zkouškového stresu a strachu z hodnocení  (skupinová práce s myšlenkami, představami, postoji)

7. Prevence vyhoření u mediků a lékařů, sebehodnocení, diskuse, hodnocení kurzu, zápočet

 

Last update: Schneidrová Dagmar, doc. MUDr., CSc. (29.11.2019)
Entry requirements - Czech

Předmět je určený pro 1.,2. ročník magisterského studia Všeobecné lékařství a studenty bakalářského studia.

Last update: Schneidrová Dagmar, doc. MUDr., CSc. (05.10.2021)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html