|
|
|
||
Předmět je koncipován jako teroreticko-praktický celek, Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností sestry při navazování kontaktu a získávání důvěry pacienta.Předmět je zaměřen na obecné zásady komunikace a specifika komunikace ve zdravotnických zařízeních. Student má získat základy pro komunikacina různých úrovních sociálních vztahů, základy profesního vystupování a chování, rozumět verbálním i neverbálním projevům nemocného i spolupracovníků a reagovat na ně odpovídajícím způsobem. Last update: Mauer Miloš, Mgr. (30.10.2019)
|
|
||
Docházka na praktikách 80% Absolvování nácviku komunikace ve virtuální realitě. Z doporučené literatury minimálně četba vybraných kapitol z Ptáčka a Bartůňka - Etika a komunikace v medicíně (minimálně kapitoly 25, 27, nepovinně doporučuji dále 2, 4, 18, 29, 36, 38), dále četba výukových materiálů, které budou u příslušné výukové jednotky vyvěšeny na portálu Výuka. Zápočtový test. Last update: Mauer Miloš, Mgr. (27.02.2025)
|
|
||
Povinná je pouze četba vybraných kapitol z knihy Ptáček a Bartůněk- Etika a komunikace v medicíně. (kapitoly 2, 4, 18, 25, 27, 29, 36. 38), ostatní literatura je dobrovolná.
Honzák, R.: Komunikační pasti v medicíně. Galén 1997, ISBN 80-85824-60-4 Baštecká, B, Mach., J. (2015): Klinická psychologie. Portál Bláha K., Setkání v lékárně. Komunikace s klientem.Pragma, Praha 2000. Boukalová, H., Cerha, O., Sedláček, M., Šírová, E.(2023): Psychologie komunikace. Grada Kapr J., Koukola, B.: Pacient:revoluce v poskytování péče.Slon, Praha 1998 Kitwood T (1997): Dementia Reconsidered: The Person Comes First. Open University Press, Buckingham Křivohlavý, J.: Jak si navzájem lépe porozumíme.Svoboda, Praha 1988 Křivohlavý, J.: Rozhovor lékaře s pacientem.IDV PZ Brno, 1995 Linhartová,M. : Praktická komunikace v medicíně. Praha ,Grada Publishing 2006, ISBN 978-80-247-1784-5 S. 11 - 34. Macdonald E. (editor) (2004): Difficult conversations in medicine. Oxford university press Pavlát, J.: Přehled zásad a kroků komunikace lékaře a pacienta.Prakt. lék.79,1999,No.9. Pease, A.: Řeč těla. Portál 2001, ISBN 80-7178-582-2 Pokorná, A (2010). Komunikace se seniory. Grada, Praha Praško, J. (2007): Asertivitou proti stresu. Grada. ISBN: 80-247-1697-6 Ptáček, R., Bartůněk, P. a kol. (2011). Etika a komunikace v medicíně. Grada, ISBN: 978-80-247-3976-2 Ptáček, R., Bartůněk, P. (2017): Informovaný souhlas, Grada Strnadová, J., Mareš J.: Komunikace lékaře s pacientem při malé vizitě. Ošetřovatelství 2000, sv.2, č.1-2. Špalek,V. , Šimek,J. Důvěra je cenný statek. Zdravotnictví v České republice. Ročník 2, č. 2-3. s. 59-60 Tate,P. : Komunikace pro lékaře. Praha ,Grada Publishing 2005,ISBN 80-247-0911-2. S. 9 - 14. Tomová, Š., Křivková J. (2016). Komunikace s pacientem v intenzivní péči. Grada Vácha, M., Königová, R., Mauer, M. (2012): Základy moderní lékařské etiky. Portál Praha 2012, ISBN 978-80-7367-780-0 (Kapitola „Autonomie pacienta“) Venglářová, M., Mahrová, G.: Komunikace pro zdravotní sestry. Grada Publishing 2006, ISBN 80-247-1262-8 Vodáčková, D. a kol.: Krizová intervence. Portál 2002, ISBN 80-7178-696-9 Vybíral, Z.: Psychologie komunikace. Portál 2005, ISBN 80-7178-998-4 Watzlawick, P.: Jak skutečná je skutečnost? Konfrontace 1998, ISBN 80-86088-00-6 Watzlawick, P., Bavelas J.B.,Jackson D.D.: Pragmatika lidské komunikace. Konfrontace 1999, ISBN 80-86088-04-9 Webb. L (Ed.), series editor Holland, K. (2011): Nursing: communication skills in practice. Oxford university press
Last update: Mauer Miloš, Mgr. (27.02.2025)
|
|
||
Ve výuce je kromě klasických přednášek kladen důraz také na diskuzi a praktický nácvik komunikačních dovedností, v atmosféře, která by měla být nesoudící a podporovat odvahu zkoumat možnosti dobré komunikace. Last update: Mauer Miloš, Mgr. (27.02.2025)
|
|
||
V závorce jsou uvedena témata, která navazují v dalších ročnících 1. Základy komunikace. Definice, motivy, základní axiomy, faktory které ovlivňují komunikaci, narušená komunikace. 2. Nonverbální komunikace 3. Verbální komunikace, rámec rozhovoru, vedení rozhovoru, aktivní naslouchání, typy otázek, 4. Asertivní komunikace/hodnocení/motivování (navazuje problematika Sy burn out) 5. Komunikace a autonomie pacienta. Partnerský a paternalistický přístup 6. Informovaný souhlas, sdělování závažných informací 7. Senioři, pacienti se speciálními potřebami (navazuje kom. s dětmi, s demencí) 8. Komunikace s pacienty se specifickými charakteristikami a ve specifických situacích. Bolest. Zmatenost/delirium/koma. Ventilovaný pacient. Komunikace podle typu osobnosti. (navazuje pac. s psychózou a umírající pacient) 9. Komunikace s pacientem ve stresu a v krizi (plus suicidium) (navazuje zásady Krizové intervence) 10. Agresivita a konflikt 11 .Prezentace výukového videa: příjem pacienta 12 .Prezentace výukového videa - krize 13. Nácvik komunikace ve virtuální realitě 14. Reflexe nácviku ve virtuální realitě 15. Multikulturní komunikace, komunikace s rodinou, opatrovník, doprovod. , pracovníci soc. služeb prý často dle V dalších ročnících dále zazní témata Edukace a Bazální stimulace.
Last update: Mauer Miloš, Mgr. (27.02.2025)
|