The course presents cognitive behavioural approaches in counselling on stress management and prevention of burnout in medical students and physicians. Students will present their own experience on stress management and practise basic counselling skills - interview with a client, observation of a client´s behaviour, formulation of problems and goals of the counselling process, explanation of possibilities of a behavioural change (behavioural techniques) and cognitive change (cognitive restructuring).
Last update: Maternová Kateřina, Bc. (11.01.2023)
Kurz představuje kognitivně behaviorální přístupy v poradenství zaměřeném na zvládání stresu a prevenci vyhoření u mediků a lékařů. Součástí kurzu je práce s vlastní zkušeností v oblasti zvládání stresu a nácvik základních poradenských dovedností - vedení rozhovoru s klientem, empatické naslouchání a pozorování, formulace problémů a cílů poradenského procesu, vysvětlení možností změny v oblasti chování,myšlení a postojů.
Last update: Maternová Kateřina, Bc. (11.01.2023)
Aim of the course -
The aim of the course is to present cognitive behavioural strategies in stress management and preventioun of burnout and to practise counselling skills while using own experience with stress management.
Last update: Maternová Kateřina, Bc. (11.01.2023)
Cílem předmětu je seznámení studentů s kognitivně behaviorálními přístupy ke zvládání stresu, zhodnocení vlastní zkušenosti se zvládáním stresu a stanovení cílů osobního rozvoje v této oblasti.
Last update: Maternová Kateřina, Bc. (11.01.2023)
Course completion requirements - Czech
Podmínkou pro udělení zápočtu je aktivní účast na výuce (min. 80%) - nácvik poradenského rozhovoru, práce s vlastní zkušeností se zvládáním stresu, diskuse, prezentace referátu.
Poradenská centra pro veřejnost. Národní síť podpory zdraví, o.s. - http://www.nspz.cz.
A. Kallwass: Syndrom vyhoření v práci a osobním životě. Portál, 2007.
Kahn, N.B.: Jak efektivně studovat a pracovat s informacemi. Portál, Praha 2001. Křivohlavý, J.: Jak neztratit nadšení. Grada Publishing, 1998. Praško, J., Prašková, H.: Proti stresu krok za krokem. Grada Publishing, 2001. Schneidrová, D.: K současným výzkumným a terapeutickým přístupům ke zkouškové úzkosti. Československá psychologie, 2002, ročník XLVI, číslo 4, s. 369- 376.
3. Adiktologická poradna, 1.LF UK Praha (http://poradna.adiktologie.cz)
4. Kahn, N. B. Jak efektivně studovat a pracovat s informacemi. Portál, Praha 2001.
5. Kolektiv autorů. Velká kniha technik učení, tréninku paměti a koncentrace. Grada Publishing, 2009.
6. Price, G., Maier, P. Efektivní studijní dovednosti. Grada Publishing, 2010.
7. Kossak, H.-Ch. Jak se snadno učit a více si zapamatovat. Grada Publishing, 2012.
8. Reinhaus, D. Techniky učení. Jak se snadněji učit a více si zapamatovat. Grada Publishing, 2013.
9. Krengel, M. Tajemství efektivního učení. Grada Publishing, 2015.
10. Černý, M., Chytková, D. Efektivní učení. Techniky přemýšlení, soustředění a komunikace s využitím myšlenkových map. BizBooks, Brno 2016.
11. Černý, M., Chytková, D. Myšlenkové mapy pro studenty. BizBooks, Brno 2014.
12. Buzan, T. Rychlé čtení. BizBooks, Brno 2014.
13. Garibal, G. Tréma a jak ji překonávat. Portál, Praha 2013.
14. Harrison, E. Rychlé meditace pro zklidnění těla a mysli. Jak meditovat kdykoliv a kdekoliv. Grada Publishing, 2016. 15. Harrison, E. Jak jednoduše meditovat každý den. Snadná cvičení pro dosažení klidu, zdraví a jasné mysli. Grada Publishing, 2014. 16. Gruhl, M., Korbacher, H.: Psychická odolnost v každodenním životě. Portál, 2013. 17. Mourlane, D. Jak posílit svou odolnost a vnitřní sílu. Grada Publishing, 2013. 18. Honzák,R.: Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. Vyšehrad, 2013. 19. Praško, J.: Proti stresu krok za krokem. Grada, 2001. 20. Praško, J.: Jak se zbavit napětí, stresu a úzkosti. Grada, 2003. 21. Praško, J.: Jak vybudovat a posílit sebedůvěru. Grada, 2007.
Last update: Maternová Kateřina, Bc. (11.01.2023)
Teaching methods -
Seminar - presentation of knowledge, case studies.
Practice - training a counselling interview, using self-rating questionnaires and scales,formulation of problems and goals of a counselling process (work in pairs and the group).
Last update: Maternová Kateřina, Bc. (11.01.2023)
Seminář - prezentace poznatků, zkušeností z poradenské praxe. Cvičení - nácvik poradenského rozhovoru, použití sebehodnotících dotazníků a škál, formulace problému a cílů poradenského procesu (práce ve dvojicích a ve skupině).
Last update: Maternová Kateřina, Bc. (11.01.2023)
Syllabus -
1) Research on academic and examination stress, case studies from students counselling practice, self-evaluation using questionnaires, stress management programme on webpages of the 3rd Faculty of Medicine of Charles University.
2) Behavioural strategies in counselling on stress management, self-evaluation using questionnaires, formulating problems, goals and the contract of the counselling process, training counselling interviews.
3) Risk behaviour related to lifestyle, self-evaluating questionnaires, formulating goals of a problem behaviour change, training counselling interviews.
4) Organization, planning, time management, effective learning style, self-evaluating questionnaires, relaxation techniques, group work.
5) Cognitive strategies in management of stress and anxiety, cognitive restructuring (managing dysfunctional thoughts, images, attitudes), group work.
6) Management of social anxiety, assertive communication, communication with an aggressive person, group work.
7) Prevention of burnout in physicians, burnout syndrome (causes, symptoms, consequences), educational programme for physicians.
Last update: Maternová Kateřina, Bc. (11.01.2023)
1. Zvládací strategie (sebehodnocení, stanovení cílů osobního rozvoje při zvládání stresu)
2. Organizace, plánování, efektivní využití času (sebehodnocení, práce ve dvojicích, skupinová diskuse)
3. Stanovení rizikového chování v oblasti životního stylu - spánek, výživa, pohybová aktivita, užívání návykových látek (sebehodnocení, práce ve dvojicích, skupinová diskuse)
4. Efektivní studijní styl, techniky pro trénink koncentrace a paměti (prezentace referátů studentů)
5. Nácvik koncentračních a relaxačních technik
6. Zvládání zkouškového stresu a strachu z hodnocení (skupinová práce s myšlenkami, představami, postoji)
7. Prevence vyhoření u mediků a lékařů, sebehodnocení, diskuse, hodnocení kurzu, zápočet
Last update: Maternová Kateřina, Bc. (11.01.2023)
Entry requirements -
Optional course for students of the 1st and 2nd year.
Last update: Maternová Kateřina, Bc. (11.01.2023)
Povinně volitelný jednosemestrový kurz určený pro 3. a 4. ročník magisterského studia Všeobecné lékařství.