The course General Practice II is a continuation of the course General Practice I. taught in the 5th year.
It consists of a one-week internship in a general practitioner's surgery and a final credit seminar where students, facilitated by the lecturer, will report to other colleagues on their internships and present their case studies from their internships.
Last update: Maternová Kateřina, Bc. (08.04.2024)
Předmět Praktické lékařství II. navazuje na předmět Praktické lékařství I., vyučovaný v 5. ročníku.
Sestává z týdenní stáže v ordinaci všeobecného praktického lékaře a závěrečného zápočtového semináře, kde budou studenti pod facilitací lektora referovat ostatním kolegům o svých stážích a budou prezentovat své kazuistiky ze stáží.
Last update: Maternová Kateřina, Bc. (08.04.2024)
Aim of the course -
The course aims to provide students with a deeper understanding of the field of General Practical Medicine, primarily through their own experience. It introduces students to the holistic view of human health and the complex long-term care that characterizes the work of the general practitioner. Students should gain new insights and greater confidence in the differential diagnosis of common diseases. They should become familiar with the complex care of elderly and poly-morbid patients and its specificities. They should understand the importance and limits of evidence-based medicine in primary care.
The importance of the course for all medical students lies primarily in demonstrating and practising the integration of all medical knowledge and communication skills in complex patient care. It shows the necessity of working with epidemiology, general history, patients' background, knowledge of the specifics of different population groups and psychological and psychosomatic rules in diagnosis, therapy, as well as in the long-term care of the bio-psycho-social health of a person. Students should understand the importance of the doctor-patient relationship and become familiar with the terms "overdiagnosis" and "overtreatment". They should learn the principles of differential diagnosis of common diseases and their rational therapy in the field of primary care. They should also learn the principles of patient-oriented care.
Last update: Maternová Kateřina, Bc. (08.04.2024)
Předmět má za cíl prohloubit seznámit studenty blíže s oborem Všeobecné praktické lékařství, a to především cestou vlastní zkušenosti. Seznamuje studenty s celostním pohledem na zdraví člověka a komplexní dlouhodobou péčí o něj, která charakterizuje práci praktického lékaře. Studenti by měli získat nový náhled a větší jistotu v diferenciální diagnostice běžnějších onemocnění. Měli by se seznámit s komplexní péčí o starší a polymorbidní pacienty a jejími specifiky. Měli by pochopit význam a limity evidence-based medicine v primární péči.
Význam předmětu pro všechny studenty medicíny spočívá především v ukázce a nácviku integrace všech medicínských znalostí i komunikačních dovedností při komplexní péči o pacienta. Ukazuje nutnost práce s epidemiologií, celkovou anamnézou, zázemím pacientů, znalostí specifik různých populačních skupin i psychologických a psychosomatických zákonitostí při diagnostice, terapii, ale i při dlouhodobé péči o bio-psycho-sociální zdraví člověka. Studenti by měli pochopit důležitost vztahu lékaře s pacientem a seznámit se s termíny "overdiagnosis" a "overtreatment". Měli by si osvojit principy diferenciální diagnostiky běžných onemocnění a jejich racionální terapii v terénu primární péče. Měli by si také osvojit principy tzv. péče zaměřené na pacienta (patient-oriented care).
Last update: Maternová Kateřina, Bc. (08.04.2024)
Course completion requirements -
The course is finished by awarding the credit, which students receive based on:
Completion of a five-day internship in a GP surgery of at least 4 hours per day.
Completion of the Internship Report and Primary Care Case Report in the form of a text and one .ppt slide
Active participation in the Final Seminar by giving a verbal presentation of your internship as well as your case report using one slide
More information can be found in the attached documents Credit conditions and Information for students 6th year GP.
Last update: Maternová Kateřina, Bc. (08.04.2024)
Předmět je zakončen zápočtem, který studenti obdrží na základě:
Absolvování pětidenní stáže v ordinaci VPL v rozsahu minimálně 4 h denně
Vypracování Zprávy o stáži a Kazuistiky z primární péče formou textu a jednoho .ppt slidu
Aktivní účasti na Závěrečném semináři formou slovní prezentace své stáže a dále své kazuistiky pomocí jednoho slidu
Více informací naleznete v přiložených dokumentech Podmínky zápočtu a Dopis studentům 6. ročníku.
Collins R. Douglas: Diferenciální diagnostika prvního kontaktu, Grada Avicenum, Praha 1993
Čeledová L., Čeleda R., Bosák M.: Posudková činnost v ordinaci praktického lékaře, Grada, Praha 2015
Honzák, R.: Komunikační pasti v medicíně. Galén, Praha, 1997
Honzák R. Psychosomatická prvouka. Vyd. 1. Vyšehrad, 2017. 335 s. ISBN 978-80-7429-912-4
Honzák R. et al. Úzkostný pacient. Vyd. 1. Galén, 2005. 180 s. ISBN 80-7262-367-2
Chromý, Karel a kol. Somatizace a funkční poruchy. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. 216 s. ISBN 80- 247-1473-6.
Chvála V., Honzák R., Masner O., Ročňová M., Seifert M., Seifert B., Trapková L. Psychosomatické poruchy a lékařsky nevysvětlitelné příznaky. Doporučený postup SVL ČLS JEP. Vyd. 1. 2015
Kalvach, Zdeněk et al. Geriatrie a gerontologie. Vyd. 1. Praha: Grada, 2004. 861 s. ISBN 80- 247-0548-6.
Seifert, B., Beneš, V., Býma S. et al, Všeobecné praktické lékařství, Galen, 2013
Tress, Wolfgang, Krusse, Johannes a Ott, Jürgen. Základní psychosomatická péče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 394 s. ISBN 978-80-7367-309-3.
http://www.svl.cz/ - Společnost všeobecného lékařství ČLS JEP - odborná společnost - Doporučené postupy
English:
Engel G. L. The need for a new medical model: a challenge for biomedicine. Science 08 Apr 1977, Vol. 196, Issue 4286: 129-136
Epstein R. M., Quill T. E., McWhinney I. R. Somatization reconsidered. Incorporating the patient´s experience of illness. Arch Intern Med. 1999, 159: 215-222
Jones R et al. Oxford Textbook of Primary Medical Care, Oxfort University Press, 2006
Katič M., Švab I. et al. Family Medicine, Medicinska naklada, Zagreb, 2017
Neighbour, Roger: The Inner Physician / The Inner Apprentice
Olde Hartman T. C., Blankenstein A. H., Molenaar A. O., Bentz van den Berg D., Van der Horst H. E., Arnold I. A., Burgers J. S., Wiersma T., Woutersen-Koch H. NHG Guideline on medically unexplained symptoms (MUS). Huisarts Wet 2013, 56(5):222-30
O'Sullivan, Suzanne: It's All in Your Head
Rakel, R., Rakel D., Texbook of Family Medicine, Elsevier, USA, Wisconsin, 2011
• Engel G. L. The need for a new medical model: a challenge for biomedicine. Science 08 Apr 1977, Vol. 196, Issue 4286: 129-136 • Epstein R. M., Quill T. E., McWhinney I. R. Somatization reconsidered. Incorporating the patient´s experience of illness. Arch Intern Med. 1999, 159: 215-222 • Jones R et al. Oxford Textbook of Primary Medical Care, Oxfort University Press, 2006 • Katič M., Švab I. et al. Family Medicine, Medicinska naklada, Zagreb, 2017 • Neighbour, Roger: The Inner Physician / The Inner Apprentice • Olde Hartman T. C., Blankenstein A. H., Molenaar A. O., Bentz van den Berg D., Van der Horst H. E., Arnold I. A., Burgers J. S., Wiersma T., Woutersen-Koch H. NHG Guideline on medically unexplained symptoms (MUS). Huisarts Wet 2013, 56(5):222-30 • O'Sullivan, Suzanne: It's All in Your Head, UK, 2016 • Rakel, R., Rakel D., Texbook of Family Medicine, Elsevier, USA, Wisconsin, 2011
Last update: Maternová Kateřina, Bc. (08.04.2024)
Teaching methods -
Five-day internship with a general practitioner, case study from primary care, final interactive seminar
Last update: Maternová Kateřina, Bc. (08.04.2024)
Pětidenní stáž u praktického lékaře, zpracování kazuistiky z primární péče, závěrečný interaktivní seminář
Last update: Maternová Kateřina, Bc. (08.04.2024)
Syllabus -
General practice as an incorporating, attractive and developing field
The work of the general practitioner and its specificities
Prevention, screening, diagnosis and curative measures in the GP's office
The position of the general practitioner in the Czech health system
Communication between different segemtns of the health and social system from the perspective of the GP
Outpatient care for polymorbid and chronic patients in the 21st century
Health and social issues - assessment, pensions, spas, home care
The role of the doctor in the community
Communication in the GP practice and its difficulties
Doctor-patient, doctor-family, doctor-doctor, doctor-medical staff communication
The importance and limits of EBM in general practice
Relevance of best practice guidelines in practice
Science and research in GP
Field medicine without complement - differential diagnosis and treatment without diagnosis
Bio-psycho-socio-spiritual model of human health
The patient as a person and as part of a family system, not just a set of diagnoses
Geriatrics in general practice
Palliative care in general practice - dying at home
Psychosomatics as an integral part of 21st century medicine and the daily bread of the GP
Rural medicine as an opportunity for self-fulfilment, including research and academic career
Mental and physical health of the physician
Specialisation in the field and the path to your own practice
Internship in GP surgeries of supervisors
Last update: Maternová Kateřina, Bc. (08.04.2024)
Všeobecné praktické lékařství jako integrující, atraktivní a rozvíjející se obor
Náplň práce praktického lékaře a její specifika
Prevence, screening, diagnostika a kurativa v ordinaci praktického lékaře
Postavení praktického lékaře v českém zdravotním systému
Komunikace mezi různými složkami zdravotnického i sociálního systému z pohledu VPL
Ambulantní péče o polymorbidní a chronické pacienty ve 21. století
Zdravotně sociální problematika – posudková činnost, důchody, lázně, domácí péče
Role lékaře v komunitě
Komunikace v ordinaci VPL a její úskalí
Komunikace lékař-pacient, lékař-rodina pacienta, lékař-lékař, lékař-zdravotnický personál
Význam a limity EBM v praktické medicíně
Význam doporučených postup pro praxi
Věda a výzkum ve VPL
Medicína v terénu bez komplementu – diferenciální diagnostika i léčba bez diagnózy
Bio-psycho-socio-spirituální model zdraví člověka
Pacient jako člověk a jako součást rodinného systému, nejen soubor diagnóz
Geriatrie v praktickém lékařství
Paliativa v praktickém lékařství - umírání v domácím prostředí
Psychosomatika nedílnou součástí medicíny 21. století a denní chleba praktického lékaře
Venkovské lékařství jako možnost seberealizace včetně výzkumné a akademické kariéry
Duševní i tělesné zdraví lékaře
Specializace v oboru a cesta k vlastní ordinaci
Stáž v ordinacích praktických lékařů školitelů
Last update: Maternová Kateřina, Bc. (08.04.2024)
Entry requirements -
Credit in General Practice I., which is taught in the 5th year.
Last update: Maternová Kateřina, Bc. (08.04.2024)
Zápočet z předmětu Praktické lékařství I., který je vyučován v 5. ročníku.