This subject is taught in the fourth year of the Master’s programme of General Medicine in connection with the subject Hygiene, Epidemiology and Preventive Medicine III and topics from diabetology, metabolism and pediatrics. Students will be introduced into nutrition, sport medicine, child and youth health and occupational medicine.
Last update: Hrnčířová Daniela, Mgr., Ph.D. (04.12.2019)
Předmět Hygiena, epidemiologie a preventivní lékařství je moderně pojatý, integrální předmět, vertikálně prostupující třemi roky studia (část A ve druhém ročníku, část B ve třetím ročníku a část C ve čtvrtém ročníku, zakončený dílčí částí státní závěrečné zkoušky) a horizontálně navazující na řadu preklinických a klinických předmětů. Zahrnuje v sobě jednak témata z klasické hygieny a epidemiologie, ovšem s hlubokými přesahy do jiných lékařských oborů . Jeho koncepce předpokládá úzkou spolupráci s kliniky, takže zahrnuje mnohdy vedle primární prevence nemocí (což je doména hygieny a epidemiologie) i prevenci sekundární či terciární (viz preventivní kardiologie či diabetologie). V tomto pojetí je akcentována problematika hodnocení zdravotních rizik, epidemiologie neinfekčních nemocí a důkladné zvládnutí epidemiologických metod práce. Nemenší pozornost je věnována podpoře zdraví, v podobě výchovy ke zdraví, využití metod sociálního marketingu, ovlivnění zdravotně rizikového chování, výživy a pohybové aktivity, zvládání stresu, podpora screeningových programů, vakcinace, odstranění nerovnosti ve zdraví apod.
Část A (2. ročník) zahrnuje zejména problematiku epidemiologie neinfekčních hromadně se vyskytujících nemocí, epidemiologické metody práce a možnosti jejich využití napříč obory.
Část B (3. ročník) zahrnuje zejména vztahy mezi životním a pracovním prostředím a zdravím, problematiku epidemiologie infekčních onemocnění a prevence nákaz souvisejících s poskytováním zdravotní péče.
Část C (4. ročník) pak zahrnuje širokou problematiku výživy a pohybové aktivity, zátěže při práci a problematiku ochrany a podpory zdraví dětí.
Studenti se seznámí s hlavními problémy z oblasti výživy (požadavky na příjem živin, výživa různých skupin populace, výživa v prevenci chronických onemocnění, nutriční toxikologie, prevence alimentárních nákaz), ochrany a podpory zdraví dětí a mládeže a ochranou zdraví při práci, jakož i s vybranými tématy z tělovýchovného lékařství. Prakticky se studenti naučí vyšetřovat a hodnotit nutriční stav, předepsat vhodnou pohybovou aktivitu v primární i sekundární prevenci nemocí, hodnotit zdravotní rizika, spojená s provozem předškolních zařízení, škol a se školní zátěží a hodnotit zdravotní rizika související s prací.
Last update: Michenka Petr, MUDr., Ph.D. (19.03.2020)
Aim of the course -
Students will be introduced into the crucial topics in the field of nutrition (nutrition intake requirements, nutrition of different population groups, nutrition in prevention of mass illnesses, nutrition toxicology, and prevention of alimentary infections), protection and support of child and adolescent health and basics of sport and occupational medicine. In practical training students will be taught how to assess and evaluate nutritional status, prescribe appropriate physical activity in primary and secondary prevention of illnesses, perform stress tests and evaluate health risks connected with preschool and school facilities and with school stress.
Last update: Hrnčířová Daniela, Mgr., Ph.D. (03.12.2019)
Studenti se seznámí s hlavními problémy z oblasti výživy (požadavky na příjem živin, výživa různých skupin populace, výživa v prevenci chronických onemocnění, nutriční toxikologie, prevence alimentárních nákaz), ochrany a podpory zdraví dětí a mládeže a ochranou zdraví při práci, jakož i s vybranými tématy z tělovýchovného lékařství. Prakticky se studenti naučí vyšetřovat a hodnotit nutriční stav, předepsat vhodnou pohybovou aktivitu v primární i sekundární prevenci nemocí, hodnotit zdravotní rizika, spojená s provozem předškolních zařízení, škol a se školní zátěží a hodnotit zdravotní rizika související s prací.
Last update: Michenka Petr, MUDr., Ph.D. (25.12.2019)
Course completion requirements -
The subject is finished with a credit. The condition for obtaining the credit is successful passing of the credit test and participation in the lessons in the required extent.
Attendance at a minimum of 70% of seminars and/or practical exercises (i.e. 20 out of 28) documented via the electronic classroom system is compulsory.
In case of higher absence, the Head of the Department, Assoc. Pavel Dlouhý (building A, 6th floor, dv. no. 620) decides about possible substitution (for specific/exceptional reasons only).
The course is followed by the state final examination in Preventive Medicine.
Last update: Hrnčířová Daniela, Mgr., Ph.D. (24.09.2024)
Předmět je zakončen zápočtem. Podmínkou k získání zápočtu je úspěšné složení zápočtového testu aúčast na výuce v požadovaném rozsahu.
Povinná je účast na minimálně 70 % seminářů a/nebo praktických cvičení (tzn. 20 z 28) doložená přes elektronický systém v učebnách.
Při vyšší absenci rozhodne o možnosti náhrady docházky (ze závažných/výjimečných důvodů) vedoucí katedry doc. Pavel Dlouhý (budova A, 6. p., dv. č. 620).
Na předmět navazuje státní závěrečná zkouška z Oborů preventivního lékařství.
Last update: Hrnčířová Daniela, Mgr., Ph.D. (24.09.2024)
Literature -
Basic literature:
KASPER, Heinrich and Walter BURGHARDT. Ernährungsmedizin und Diätetik: Unter Mitarbeit von Walter Burghardt. Elsevier 2014.
Lee Robert D. and Niegman David C. Nutritional assessment. Sixth edition. New York, N.Y.: McGraw-Hill Education, 2013.
Velíšek Jan. The Chemistry of Food. John Wiley & Sons 2013.
US Dep. of Health and Human Services and U.S. Dep. of Agriculture: Dietary Guidelines for Americans, Washington, 2010
Gibbon R.S.: Principles of Nutritional Assessment. Oxford University Press, 2005
WHO: Preventing Child Maltreatment. WHO 2006
Last update: Hrnčířová Daniela, Mgr., Ph.D. (04.12.2019)
Základní literatura:
DACH: Referenční hodnoty pro příjem živin. Společnost pro výživu, Praha, 2011
KASPER, Heinrich and Walter BURGHARDT. Výživa v medicíně a dietetika. Praha: Grada, 2015.
Češka R. Cholesterol a ateroskleróza, léčba dyslipidémií. Triton Praha 2012
Fajt T. Vrablík M. Češka R. Preventivní medicína. Maxdorf 2011.
Tuček M. a kolektiv: Hygiena a epidemiologie. Karolinum, Praha, 2012
Máček M.,Radvanský J. a kol.: Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivity. Galén 2011
Kolektiv autorů: Prevence v pracovním lékařství, 1. vyd. Praha: Nadace Cindi, 3. LF UK, 2010, 181 s.
Doplňující literatura:
US Dep. of Health and Human Services and U.S. Dep. of Agriculture: 2015-2020 Dietary Guidelines for Americans, Washington, 2015
Nešpor K. Návykové chování a závislost. Praha: Portál 2018
Hronek M. Barešová H. Strava těhotných a kojících. Forsapi 2011.
Last update: Dlouhý Pavel, doc. MUDr., Ph.D. (06.12.2019)
Teaching methods -
Lectures, seminars, practical training.
Last update: Hrnčířová Daniela, Mgr., Ph.D. (29.09.2012)
Last update: Dlouhý Pavel, doc. MUDr., Ph.D. (06.12.2019)
Requirements to the exam -
The subject is finished with a credit. The condition for obtaining the credit is successful passing of the credit test and participation in the lessons in the required extent.
Attendance at a minimum of 70% of seminars and/or practical exercises (i.e. 20 out of 28) documented via the electronic classroom system is compulsory.
In case of higher absence, the Head of the Department, Assoc. Pavel Dlouhý (building A, 6th floor, dv. no. 620) decides about possible substitution (for specific/exceptional reasons only).
The course is followed by the state final examination in Preventive Medicine.
Last update: Hrnčířová Daniela, Mgr., Ph.D. (24.09.2024)
Předmět je zakončen zápočtem. Podmínkou k získání zápočtu je úspěšné složení zápočtového testu aúčast na výuce v požadovaném rozsahu.
Povinná je účast na minimálně 70 % seminářů a/nebo praktických cvičení (tzn. 20 z 28) doložená přes elektronický systém v učebnách.
Při vyšší absenci rozhodne o možnosti náhrady docházky (ze závažných/výjimečných důvodů) vedoucí katedry doc. Pavel Dlouhý (budova A, 6. p., dv. č. 620).
Na předmět navazuje státní závěrečná zkouška z Oborů preventivního lékařství.
Last update: Hrnčířová Daniela, Mgr., Ph.D. (24.09.2024)
Syllabus -
HEPM C / NUTRITION
Basic nutrient requirements. Principles of healthy nutrition: characteristics of nutrients, needs, sources, risks of excess and deficiency. Principles of healthy nutrition, nutritional recommendations. Drinking regime.
Prevention of food born infections and intoxications: Food born (alimentary) infections and intoxications of microbial origin: possibilities of prevention with regard to epidemiological characteristics, at the individual and public health level. Prevention of alimentary infections and intoxications of microbial origin during travel. Issues of saprophytic organisms.
Nutritional toxicology: Issues related to toxic (contaminating) substances in food and substances arising from the production, storage or cooking of food and their associated health risks, possibilities of prevention, their biotransformation and interaction in the body. Acute food poisoning.
Nutrition of selected population groups: nutrition of infants and young children. Nutrition of pregnant and lactating women. Nutrition of the elderly.
Prevention of nutrition-related diseases: Prevention of overweight and obesity, atherosclerosis, diabetes, cancer, osteoporosis.
The human microbiome and its relationship to health. Probiotics and prebiotics.
Alternative nutrition: Characteristics of the main alternative trends, possible health benefits and risks.
Investigation and evaluation of nutritional status, assessment of consumption: Anthropometric, biochemical, haematological and other methods of nutritional status assessment, interpretation of results. Methods of monitoring nutrient consumption.
HEPM C / SPORT MEDICINE
Practice of exercise prescription in primary and secondary prevention: Prescription in primary prevention: Principles of approaches to selection of physical activity, basic parameters in prescription - intensity, duration, frequency. Motivation, adherence. Modern concept of physical activity for health. Prescription of physical activity in secondary prevention of selected diseases, unusualness in prescription, contraindication to perform particular sport activities.
Adaptation of organism to training: Morbidity and mortality and the influence of regular physical activity. Effects on cardiovascular system, skeletal muscle, lipid and carbohydrate metabolism, anthropometric parameters.
Physiology of response to acute bout of exercise: Energetic sources for physical work. Aerobic and anaerobic energy expenditure. Oxygen consumption during a physical work. Maximal oxygen requirements and anaerobic threshold. Cardiovascular, respiratory and metabolic respond on physical work.
Stress tests: Indication, contraindication. Types of loads. Laboratory tests, terrain tests. Dynamic stress tests: sources of load, load units. Laboratory equipment, safety measures. Evaluation of stress test. Practical performance of stress test.
Doping: Problems of doping in sport. Organization of antidoping control. List of doping substances. Supportive substances in sport.
Nutrition in sports and physical strain: Nutritional metabolisms during physical exercise. Recommended food composition. Nutrition before, during and after physical exercise.
HEPL C / OCCUPATION MEDICINE
Health Protection at Work
• Primary Prevention: Basic principles and strategies, legislation, implementation of preventive measures.
• Secondary Prevention: Monitoring employee health status, regular medical check-ups, early diagnosis.
• Tertiary Prevention: Rehabilitation, return to work after illness or injury, support for long-term illnesses at work
Assessment of Individual Risk Factors at Work
• Categorization: Definition and importance, legislative framework.
• Risk Factors: Physical, chemical, biological, and psychosocial factors, methods of assessment and measurement.
Occupational Health Services – Case Studies from Practice
• Assessment of Fitness for Work: Criteria and procedures, practical examples.
• Routine Supervision in the Workplace: Role of the occupational physician, cooperation with management and employees, preventive measures.
Energy Expenditure at Work
• Assessment of Energy Expenditure at Work: Measurement methods, interpretation of results.
• Assessment of Fitness for Work: Impact of energy expenditure on health, recommendations for different types of work.
Measurement and Assessment of Overall and Local Muscular Load and Working Postures
• Measurement Methods: Ergonomic analyses, tools, and techniques.
• Assessment of Fitness for Work: Health impacts, preventive measures.
Occupational Diseases
• Definition and Classification: Most common occupational diseases, legislative framework.
• Diagnosis and Treatment: Procedures, role of the occupational physician, rehabilitation, and return to work.
HEPL C / CHILD AND YOUTH HEALTH
Breastfeeding: Evidence-based benefits of breastfeeding, guidelines on optimal infant and young child feeding practices, contraindications of breastfeeding, strategies of breastfeeding support and protection in health care facilities (WHO/UNICEF Baby-Friendly Hospital).
Assessment of growth and development in children and adolescents: Factors affecting growth, anthropological research in CR, secular trend, methods of growth assessment, percentile charts, growth assessment in infants, assessment of underweight, overweight and obesity.
Obesity in children and adolescents: Prevalence of obesity in children and adolescents in CR, recent data, long-term trends, etiopathogenesis, diagnostics of overweight and obesity, health risk assessment, methods of assessment of reduction process, impact of obesity on growth and puberty, prevention strategies.
Prevention of obesity and eating disorders in children and adolescents: Prevalence of overweight, obesity and underweight in school children, strategies of promotion of healthy nutrition and prevention of obesity and eating disorders in the school (health education, school catering, conditions for physical activities), strategies of prevention in the primary health care – education on healthy eating, early identification of underweight, overweight and obesity and brief intervention, referral to the specialized care (nutrition therapist, obesitologist, psychiatrist, clinical psychologist)
Developmental characteristics in preschool and school age: Physical, functional, psychomotor, cognitive, psychosocial development, characteristics of a preschool, school period and puberty and adolescence, assessment of school readiness.
Health risks related to the school environment: Health risks related to the preschool facilities. Sources of distress in the school, reactions of the child organism – stress related disorders, emotional and behavioural disorders, prevention of ill posture, injuries and violence. Hygienic requirements on preschool and school facilities. Health promotion in preschool and school facilities – health education, conditions for healthy functioning.
Prevention of addictions in children: Abuse of psychoactive substances (tobacco, nicotin, alcohol, new drugs) and digital technologies in children and youth, preventive strategies in the school and the primary health care.
Mental health support in children and youth: Current research on mental health of children, youth and university students in CR, preventive projects in the schools, preventive strategies in the primary health care – education, early identification of mental health problems (depression, suicidal thoughts, self-harm) and risk behaviour and brief intervention, referral to the specialized care (pedagogical and psychological counselling, clinical psychologist, psychiatrist, adictologist), strategies of building resilience against stress and burn-out in medical students.
Prevention of the child abuse and neglect syndrome: Definition of the child abuse and neglect syndrome, risk factors, early identification and brief intervention in the primary health care, referral to the specialized care (psychological counselling, clinical psychologist, psychiatrist, social services), reporting to the authorities.
Last update: Hrnčířová Daniela, Mgr., Ph.D. (27.09.2024)
HEPL C / VÝŽIVA
Základní požadavky na přívod živin. Principy správné výživy: Charakteristika a dělení živin, potřeba, zdroje, rizika z nadbytku a nedostatku. Zásady správné výživy, výživová doporučení. Pitný režim.
Prevence alimentárních nákaz a intoxikací: Alimentární nákazy a intoxikace mikrobiálního původu: možnosti prevence s ohledem na epidemiologické charakteristiky, na úrovni individuální a při ochraně veřejného zdraví. Prevence alimentárních nákaz a intoxikací mikrobiálního původu při cestování. Problematika saprofytických organismů.
Nutriční toxikologie: Problematika toxických (kontaminujících) látek v potravinách a látek, které vznikají při výrobě, skladování nebo kuchyňském zpracování potravin a s nimi spojená zdravotní rizika, možnosti prevence, jejich biotransformace a interakce v organismu. Akutní otravy z potravin. Otravy houbami.
Výživa vybraných skupin populace: Výživa kojenců a malých dětí. Výživa těhotných a kojících žen. Výživa seniorů.
Prevence onemocnění souvisejících s výživou: Prevence nadváhy a obezity, aterosklerózy, diabetu, nádorových onemocnění, osteoporózy.
Lidský mikrobiom a jeho vztah ke zdraví. Probiotika a prebiotika.
Alternativní směry ve výživě: Charakteristika hlavních alternativních směrů, možné zdravotní výhody a rizika
Vyšetřování a hodnocení nutričního stavu, hodnocení spotřeby: Antropometrické, biochemické, hematologické a další metody hodnocení nutričního stavu, interpretace výsledků. Metody sledování spotřeby živin.
HEPL C / TĚLOVÝCHOVNÉ LÉKAŘSTVÍ
Preskripce pohybové aktivity v primární a sekundární prevenci: Preskripce v primární prevenci. Zásady přístupu k výběru pohybové aktivity, základní parametry v preskripci -intenzita, trvání, četnost. Motivace, adherence. Moderní koncepce pohybové aktivity pro zdraví. Preskripce pohybové aktivity v sekundární prevenci vybraných onemocnění, zvláštnosti při preskripci, kontraindikace pro provádění jednotlivých sportů. Vyšetření pacienta v primární či sekundární prevenci se zaměřením na následnou preskripci pohybové aktivity.
Adaptace organizmu na trénink: Morbidita a mortalita a její ovlivnění pravidelnou PA. Účinky na kardiovaskulární systém, na kosterní sval. na tukový a sacharidový metabolismus, antropometrické parametry.
Reakce organizmu na krátkodobou tělesnou zátěž: Energetické zdroje pro tělesnou práci. Aerobní a anaerobní hrazení energie. Spotřeba kyslíku při tělesné zátěži. Maximální potřeba kyslíku a anaerobní práh. Kardiovaskulární, respirační a metabolická odpověď na tělesnou zátěž
Zátěžové testy: Indikace, kontraindikace. Druhy zatížení. Laboratorní testy, terénní testy. Dynamické ZT: zdroje zatížení, jednotky zatížení. vybavení laboratoře, bezpečnostní opatření. Hodnocení zátěžového testu. Praktické provedení zátěžového testu.
Doping: Problémy dopingu ve sportu. Organizace antidopingové kontroly. Seznam dopingových látek. Podpůrné látky ve sportu.
Výživa při sportu a fyzické zátěži: Výživové metabolismy při fyzické zátěži. Doporučené složení potravin. Výživa před, během a po tělesném výkonu.
HEPL C / PRACOVNÍ LÉKAŘSTVÍ
Ochrana zdraví při práci:
· Primární prevence: Základní principy a strategie, legislativa, implementace preventivních opatření.
· Terciální prevence: Rehabilitace, návrat do práce po nemoci nebo úrazu, podpora dlouhodobě nemocných zaměstnanců.
Hodnocení jednotlivých rizikových faktorů při práci:
· Kategorizace prací: Definice a význam, legislativní rámec.
· Rizikové faktory: Fyzikální, chemické, biologické a psychosociální faktory, metody hodnocení a měření.
Pracovnělékařské služby – kazuistiky z praxe
· Posuzování zdravotní způsobilosti k práci: Kritéria a postupy, příklady z praxe.
· Běžný dohled v podniku: Role pracovního lékaře, spolupráce s managementem a zaměstnanci, preventivní opatření.
Energetický výdej při práci
· Hodnocení energetického výdeje při práci: Metody měření, interpretace výsledků.
· Posuzování zdravotní způsobilosti k práci: Vliv energetického výdeje na zdraví, doporučení pro různé typy prací.
Měření a hodnocení celkové a lokální svalové zátěže a pracovní polohy
· Metody měření: Ergonomické analýzy, nástroje a techniky.
· Posuzování zdravotní způsobilosti k práci: Dopady na zdraví, preventivní opatření.
Nemoci z povolání
· Definice a klasifikace: Nejčastější nemoci z povolání, legislativní rámec.
· Diagnostika a léčba: Postupy, role pracovního lékaře, rehabilitace a návrat do práce.
HEPL C / ZDRAVÍ DĚTÍ
Kojení: Výhody kojení podložené výzkumy, doporučení o optimální výživě v raném věku, kontraindikace kojení, prevalence kojení v ČR, strategie na podporu a ochranu kojení uplatňovaná ve zdravotnických zařízeních (WHO/UNICEF Baby-Friendly Hospital).
Hodnocení růstu a vývoje dětí a mládeže: Faktory ovlivňující růst, antropologické výzkumy v ČR, metody hodnocení růstu, percentilové grafy a práce s nimi, hodnocení růstu v kojeneckém věku, hodnocení nízké hmotnosti, nadváhy a obezity, sekulární trend.
Obezita u dětí a mládeže: Prevalence obezity u dětí a mládeže v ČR – aktuální stav, dlouhodobé trendy, etiopatogeneze, diagnostika nadváhy a obezity, hodnocení zdravotního rizika, metody hodnocení redukčního procesu, vliv obezity na růst a pubertální vývoj, postupy prevence.
Prevence obezity a poruch příjmu potravy u dětí: Prevalence nadváhy, obezity, podváhy u školních dětí, přístupy na podporu správné výživy a prevenci obezity a PPP ve školách (edukace, školní stravování, podmínky pro pohybovou aktivitu), přístupy praktického lékaře pro děti a dorost (PLDD) na podporu správné výživy a prevenci obezity a PPP, edukace v rámci pravidelných preventivních prohlídek, časná identifikace podváhy/podvýživy, nadváhy, obezity a krátká intervence, doporučení specializované péče (nutriční terapeut, STOB, obezitolog, klinický psycholog, psychiatr)
Vývojové charakteristiky v předškolním a školním věku: Obecné znaky vývoje; tělesný, funkční, psychomotorický, psychosociální vývoj, charakteristika předškolního, školního období a období dospívání, hodnocení školní zralosti.
Rizika poškození zdraví spojená se školní zátěží: Rizika poškození zdraví z provozu a režimu předškolních zařízení. Zdroje nepřiměřené zátěže ve škole; reakce dítěte na nepřiměřenou zátěž, poruchy učení, poruchy chování; psychické poruchy spojené se stresem, smyslové vady; prevence vadného držení těla, úrazů, násilí. Hygienické požadavky na školy, školská zařízení, zařízení pro výchovu a vzdělávání dětí. Podpora zdraví ve školských zařízeních, edukace a podmínky pro zdravé fungování ve škole.
Prevence závislostí u dětí: Zneužívání návykových látek (tabák, nikotin, alkohol, nové drogy a další) a informačních technologií u dětí a mládeže, preventivní strategie ve škole a v primární zdravotní péči.
Podpora duševního zdraví u dětí a mládeže: Současné výzkumy o stavu duševního zdraví (DZ) dětí, mládeže a VŠ studentů v ČR, preventivní projekty na podporu DZ ve školách (NÚDZ, SZÚ/ŠPZ), přístupy praktického lékaře pro děti a dorost na podporu DZ - edukace v rámci pravidelných preventivních prohlídek, časná identifikace duševních obtíží a rizikového chování a krátká intervence, doporučení specializované péče (pedagogicko-psychologická poradna, klinický psycholog, psychiatr, adiktolog), možnosti posilování odolnosti vůči stresu a vyhoření u studentů medicíny.
Last update: Hrnčířová Daniela, Mgr., Ph.D. (27.09.2024)
Entry requirements -
Knowledge of subjects: Hygiene, epidemiology and preventive medicine II and III.
Last update: Hrnčířová Daniela, Mgr., Ph.D. (01.10.2012)
Znalosti z předmětů Hygiena, epidemiologie a preventivní lékařství ze 2. a 3. ročníku.
Last update: Dlouhý Pavel, doc. MUDr., Ph.D. (06.12.2019)