|
|
Order | Course title |
Topic 1 (TO1) | |
1 | Nástroje a mechanismy zajišťování kvality péče |
2 | Modely uplatňující se v doporučených postupech v adiktologii, „evidence-based“ přístup |
3 | Předléčebné intervence – principy a přístupy |
4 | Předléčebné intervence – kritéria a průkazy účinnosti |
5 | Léčba závislostí – principy a přístupy |
6 | Léčba závislostí – kritéria a průkazy účinnosti |
7 | Doporučené postupy u vybraných typů klientů (náhodný výběr ze 6 modelových případů) |
8 | Psychosociální intervence v ambulantní, ústavní/rezidenční léčbě a po skončení základní léčby (následná péče, tzv. post-následná péče, svépomoc) |
9 | Vztahy metod a složek péče k „jádru závislostního systému“ |
10 | Klienti v jednotlivých složkách systému péče; odlišnosti v léčebných přístupech k uživatelům legálních a nelegálních drog |
|
||
Student před komisí uspokojivě zodpoví na vylosované otázky z oboru adiktologie. Průběh SZZK: Student si vytáhne 3 otázky, každou z jednoho okruhu, a má zhruba 15-20 minut na přípravu. Zatímco jeden student se připravuje, druhý student prezentuje svoji práci a zodpovídá zkušební otázky.
Při přípravě ústních závěrečných zkoušek mají studenti k dispozici: Trestní předpisy 2014 (ÚZ č. 1006) Nový Občanský zákoník 2014 (ÚZ 900) Zdravotní služby (ÚZ č. 1044)
Last update: Hoznauerová Zdenka (29.10.2019)
|
|
||
NAVAZUJÍCÍ MAGISTERSKÉ STUDIUM ADIKTOLOGIE OKRUHY OTÁZEK KE STÁTNÍM ZÁVĚREČNÝM ZKOUŠKÁM celkem 97 otázek
Postup: Student si vylosuje celkem 3 otázky: 1 otázku z okruhu 1 1 otázku z okruhu 2 pak losuje mezi okruhem 3 a 4 a losuje dále 1 otázku z daného okruhu
Okruh 1 – celkem 25 otázek
Vybrané kapitoly klinické adiktologie 1, 2– 15 otázek
1. Nástroje a mechanismy zajišťování kvality péče 2. Modely uplatňující se v doporučených postupech v adiktologii, „evidence-based“ přístup 3. Předléčebné intervence – principy a přístupy 4. Předléčebné intervence – kritéria a průkazy účinnosti 5. Léčba závislostí – principy a přístupy 6. Léčba závislostí – kritéria a průkazy účinnosti 7. Doporučené postupy u vybraných typů klientů (náhodný výběr ze 6 modelových případů) 8. Psychosociální intervence v ambulantní, ústavní/rezidenční léčbě a po skončení základní léčby (následná péče, tzv. post-následná péče, svépomoc) 9. Vztahy metod a složek péče k „jádru závislostního systému“ 10. Klienti v jednotlivých složkách systému péče; odlišnosti v léčebných přístupech k uživatelům legálních a nelegálních drog 11. Indikátory procesu a výstupu 12. Diagnostické rozměry MKN 10 a jejich použití v adiktologii 13. Případové matrice a jejich použití v adiktologii, léčebný plán pro jednotlivce 14. Postupy v emergentní adiktologii (zvládání akutní intoxikace a odvykacího syndromu) 15. Psychotropní látky, psychofarmaka a jejich použití v adiktologii
Duševní zdraví 1, 2 – 10 otázek
16. Pojem a kritéria duševního zdraví 17. Historický vývoj pohledu na duševní nemoci 18. Současné pojetí duševních nemocí, bio-psycho-sociální model 19 Léčebné postupy u vybraných poruch duševního zdraví mimo oblast adiktologie (schizofrenní psychózy, deprese, poruchy příjmu potravy) 20. Systém péče pro klienty s poruchami duševního zdraví mimo oblast adiktologie 21. Instituce a jejich chování k lidem 22. Stigma a stigmatizace 23. Komunitní péče – metody, postavení a zapojování klientů 24. Deinstitucionalizace – principy, procesy, rizika 25. Lidská práva a systémy péče
Okruh 2 – celkem 30 otázek
Veřejné zdraví a zdravotnictví 1, 2 – 10 otázek
1. Public health jako vědní disciplína a praktická činnost 2. Zdraví a jeho determinanty 3. Zdravotní stav obyvatelstva České republiky v mezinárodním srovnání 4. Financování a úhrady péče o zdraví 5. Právní rámec péče o zdraví 6. Podpora zdraví 7. Zdraví skupin ohrožených sociálním vyloučením 8. Rizikové faktory – legální a nelegální návykové látky 9. Stárnutí z pohledu veřejného zdraví 10. Mezinárodní spolupráce v oblasti veřejného zdraví
Case management 1, 2 – 10 otázek
11. Důvody pro zavádění case managementu (rozvoj komunitních služeb v oblasti duševního zdraví, nízká koordinovanost péče, potřeba zacílení služeb, návaznosti služeb, situace těžkých pacientů, ekonomické důvody) 12. Popis modelů asertivní komunitní léčby – základní znaky a úkoly, vhodné cílové skupiny, praktický způsob fungování, příklady 13. Popis modelů intenzivního case managementu – základní znaky a úkoly, vhodné cílové skupiny, praktický způsob fungování, příklady 14. Základní společné znaky efektivních modelů služeb využívajících case managementu – závěry srovnávacích studií 15. Využití case managementu v adiktologických službách v zahraničí, case management a jeho možnosti v síti adiktologických služeb v ČR 16. Vymezení pojmu diagnostika, psychodiagnostika (diagnostická činnost – znaky, diagnóza, klinické diagnostické postupy, testové postupy, zásady práce s diagnostickými metodami, průběh a proces vyšetření, základní vlastnosti testů – objektivita, standardizace, reliabilita, validita) 17. Klinické diagnostické metody (pozorování, rozhovor, anamnéza, analýza spontánních produktů) 18. Výkonové testy (testy inteligence, testy speciálních schopností) 19. Testy osobnosti (projektivní, objektivní, dotazníky) 20. Diagnostické metody zaměřené na užívání/uživatele drog
Metodologie výzkumu v adiktologii 1, 2 – 10 otázek
21. Charakteristika a základní rámec kvantitativního a kvalitativního přístupu 22. Typy výzkumných plánů 23. Výzkum a jeho etapy 24. Měření v sociálních vědách 25. Metody výběru výzkumného souboru (pravděpodobnostní, nepravděpodobnostní) 26. Validita a reliabilita, metody kontroly validity dat 27. Metody získávání dat 28. Metody zpracování a analýzy kvantitativních a kvalitativních dat 29. Etická pravidla adiktologického výzkumu 30. Monitorování užívání drog v ČR a metody a strategie využívané k tomuto účelu (epidemiologické indikátory)
Okruh 3 – celkem 18 otázek
Právo, kriminologie – 7 otázek
1. Právní aspekty poskytování adiktologických služeb s důrazem na problematiku povinnosti mlčenlivosti zdravotníků 2. Nedobrovolná léčba uživatele návykových látek (přehled právní úpravy pro různé druhy nedobrovolné léčby, práva a povinnosti klienta a adiktologického/jiného zdravotnického zařízení v souvislosti s nedobrovolnouléčbou, rozhodovací činnost soudů v oblasti nedobrovolnéléčby) 3. Problematika zásahů do svéprávnosti uživatele návykových látek (následky omezení svéprávnosti, role adiktologických služeb v řízení před soudem, možnosti klienta v souvislosti s řízením) 4. Drogy a kriminalita (pojem, členění, aktuální stav drogové kriminality v ČR a EU, indikátory intervencí potlačujících nabídku nelegálních drog v ČR) 5. Alkohol a kriminalita (pojem, členění, aktuální stav kriminality související s alkoholem v ČR a EU) 6. Uživatel drog jako pachatel drogového trestného činu (fáze trestního řízení včetně řízení v souvislosti s mimořádnými opravnými prostředky a ústavní stížností, role adiktologických pracovníků v trestním řízení a jejich možnosti) 7. Výkon trestních sankcí u uživatelů drog (druhy trestních sankcí pro mladistvé
Sociologie a sociální práce (Teorie sociální práce a politiky, Sociologie
8. Adiktologická problematika v perspektivě různých sociologických paradigmat (konsensuální teorie, teorie konfliktu, interpretativní sociologie) 9. Různá pojetí normality a jejich konsekvence v chápání adiktologické problematiky 10. Vztah sociální politiky a sociální práce 11. Obory sociální politiky (cíl, principy, nástroje, funkce sociální politiky) 12. Východiska sociální práce jako profesionální aktivity (cíl sociální práce, paradigmata, dilemata sociální práce v kontextu jejího vývoje) 13. Komunitní práce (definice, východiska, cíle, cílové skupiny, proces komunitní práce, postavení a dovednosti komunitního pracovníka)
Veřejnozdravotní intervence v praxi 1, 2 – 5 otázek
14. Organizace uživatelů drog 15. Testování infekčních chorob u PUD, rapid testy, pretestové, testové a posttestové poradenství při screeningovém testování infekčních chorob 16. Systém péče o HIV pozitivní v ČR, Národní referenční laboratoř pro HIV/AIDS, AIDS centra 17. Problematika virových hepatitid 18. Hodnocení účinnosti harm reduction programů
Okruh 4 – celkem 24 otázek
Psychoterapie obecná a speciální – 6 otázek
1. Účinné faktory psychoterapie a jejich význam v adiktologii 2. Psychoterapeutické teorie jako východiska pro léčbu závislostí 3. Psychodynamické přístupy a jejich aplikace v adiktologii, fokální terapie 4. Behaviorální a kognitivně behaviorální přístupy a jejich aplikace v adiktologii 5. Změna, motivace, terapie podporující motivaci 6. Skupinová dynamika a skupinová terapie v adiktologii
Rodinná terapie + Supervize – 8 otázek
7. Proč právě rodinná terapie? (Rizikové a protektivní faktory v rodině ve vztahu 8. Diagnostické nástroje pro zmapování situace v rodině (třígenerační genogram – mapa rodiny, časová osa rodiny) a jejich využití v poradenské práci 9. Metoda 5 kroků – poradenství pro členy rodiny člověka škodlivě užívajícího návykové látky 10. Supervize – základní vymezení čím je, hlavní principy práce, úkoly, funkce, účel 11. Formy supervize (manažerská, osobní, klinická – individuální, týmová, inter-skupinová úroveň, úroveň celé organizace – interní, externí apod.) 12. Základní položky supervizní situace – supervizní kontrakt, vztah, posouzení, plánování postupu, teorie, přenos-protipřenos-paralelní proces), etické, profesionální, praktické položky 13. Proces supervize – např. model cyklický (Wosketová, Page), stadia vývoje praktika (Skovholt, Ronnestad) 14. Supervize v adiktologických službách – aplikace v praxi
Kasuistický seminář 1, 2 – 5 otázek
15. Rozměry vedení a rozboru případové práce: vztah, hranice a bezpečí, výchova, etika, existenciální faktory 16. Možnosti využití kvalitativních výzkumných metod v případové práci 17. Tematická, ohnisková a komunikační analýza 18. Narativní přístupy 19. Balintovská skupina – význam a struktura
Vývojová psychopatologie a Aplikovaná vývojová psychopatologie – 5 otázek
20. Základy psychoanalytické diagnostiky, vývojová úroveň osobnostní organizace, osobnostní organizace 21. Strukturální přístup k vývoji a strukturální model vývojové psychopatologie (Hartmann, Erikson, Spitz, Jacobsonová) 22. Vývojový model Anny Freudové a Margarety Mahlerové a jejich názory na vývojovou psychopatologii 23. Kleinovsko-bionovský vývojový model a modely psychopatologie 24. Zážitková pedagogika (charakteristika, náplň), její místo v léčbě závislého chování, výhody a limity jejího začlenění do plánu léčby Last update: Hoznauerová Zdenka (29.10.2019)
|