course is intended for doctoral students only course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment can be fulfilled in the future
Empirické výzkumy představují nedílnou součást didaktiky dějepisu. Jsou totiž jedinou
možností, jak postihnout aktuální stav dějepisného vzdělávání a jeho efekty, podobu
historického vědomí v jeho jednotlivých kategoriích, aspekty a dimenze historické kultury
společnosti. Jde o aplikovaný empirický výzkum, jehož metodologie se opírá o standardy
pedagogického výzkumu, avšak předmět výzkumu je definován oborově specificky.
Témata:
1) Možnosti a meze kvantitativního a kvalitativního výzkumu, základní domácí a
zahraniční literatura
2) Některé metody kvantitativního výzkumu, zásady sestavení kvalitního dotazníku,
postup při zpracování a interpretaci získaných dat
3) Vybrané metody kvalitativního výzkumu (zásady pro vedení interview a typy
rozhovoru, skupinový rozhovor, focus groups, in-depth rozhovor, metoda
pozorování)
4) Struktura historického vědomí jako podklad pro koncepci empirických šetření
5) Výzkumy dějepisných učebnic jako východisko empirických šetření
6) Tematika empirických šetření (českých a zahraničních)
7) Průzkumy historických vědomostí u studující mládeže
8) Výzkumy etnických stereotypů
9) Výzkumy národní identity
10) Výzkumy vědomí evropanství
11) Výzkum aktuální podoby výuky dějepisu na ZŠ a SŠ
12) Diagnostika současného stavu českého didaktického výzkumu s ohledem na
doposud opomíjené elementy historického vědomí, perspektivy výzkumu
Last update: Andrlová Jarmila, Mgr. (28.04.2025)
Literature - Czech
BORRIES, B,: Schulbuchverständnis, Richtlinienbenutzung und Reflexionsprozesse im Geschichtsunterricht. Eine qualitativquantitative Schüler- und Lehrerbefragung im Deutschsprachigen Bildungswesen 2002. Neuried 2005.
GAVORA, P.: Úvod do pedagogického výzkumu. Paido, Brno 2010.
GRACOVÁ, B. Empirické výzkumy v didaktice dějepisu u nás, jejich potřebnost a význam. IX. sjezd českých historiků. Pardubice 6. - 8. září 2006. Svazek I. Pardubice - Praha - Ústí nad Labem 2007, s. 97-114.
GRACOVÁ, B.: Vědomosti a postoje české a polské studující mládeže. Spisy FF OU, 153/2004, Ostrava 2004.
GÜNTHER-ARNDT, H., SAUER, M.: Geschichtsdidaktik empirisch. Untersuchungen zum historischen Denken und Lernen. Zeitgeschichte - Zeitverständnis. Band 14, Berlin 2006.
HASBERG, W.: Empirische Forschung in der Geschichtsdidaktik. Nutzen und Nachteil für den Geschichtsunterricht 2. Neuried 2001.
HENDL, J.: Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Portál 2005.
CHRÁSKA, M.: Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007.
KLÍMA, B. a kol.: Mládež a dějiny. CERM, Brno 2001.
LABISCHOVÁ, D.: Co si uchováme v paměti? Empirický výzkum historického vědomí. Ostrava: PdP OU, 2013.
LABISCHOVÁ, D. - GRACOVÁ, B. - ZÁDRAPOVÁ, L.: Multikulturní aspekty vzdělávání v sociálně humanitních předmětech a jejich odraz v historickém vědomí studující mládeže. Ostrava: PdF OU, 2013.
MAŇÁK, J. - ŠVEC, V.: Cesty pedagogického výzkumu. CP, Brno 2004.
PELIKÁN, J.: Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Karolinum, Praha 2004.
PFEIFEROVÁ, Š., ŠUBRT, J.: Veřejné mínění o problematice českých dějin. Naše společnost. Časopis Centra pro výzkum veřejného mínění Sociologického ústavu AV ČR, v.v.i. roč. 7, č. 2, 2009.
SAUER, M.: Geschichte unterrichten. Eine Einführung in die Didaktik und Methodik. 8. Auflage, Klett/Kallmeyer, Fulda 2009.
SCHREIBER, W. - SCHÖNER, A. - SOCHATZY, F.: Analyse von Schulbüchern als Grundlage empirischer Geschichtsdidaktik. Stuttgart, Kohlhammer 2013.
STUCHLÍKOVÁ, I. - JANÍK, T. a kol.: Oborové didaktiky. Stav - vývoj - perspektivy. Brno 2015.
ŠUBRT, J. (ed.): Historické vědomí jako předmět badatelského zájmu: teorie a výzkum. Historická sociologie - Knižní edice, Kolín 2010.
ŠUBRT, J., VINOPAL, J.: Historické vědomí obyvatel České republiky perspektivou sociologického výzkumu. Praha 2013.
Zeitschrift für Geschichtsdidaktik. Themenschwerpunkt: Geschichtsdidaktische empirische Forschung. Wochenschau Verlag 2007.