SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Nominal System - ASJ2B0003
Title: Nomina
Guaranteed by: Institute of Ancient Near Eastern Studies (21-USPV)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2024
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unlimited / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Jan Bičovský, Ph.D.
prof. PhDr. Petr Zemánek, CSc.
Teacher(s): Mgr. Jan Bičovský, Ph.D.
prof. PhDr. Petr Zemánek, CSc.
Annotation - Czech
Přednáška má za cíl souhrnně uvést studenta do problematiky nominálního systému prajazyka ve srovnávacích
souvislostech.

1) Vývoj názorů na uspořádání nominálních kategorií v historii disciplíny, zatížení gramatickou tradicí a
problémy názvosloví, přehled zásadních prací od počátku bádání a v současné době standradních příruček
2) Současně rekonstruované nominální kategorie prajazyka a jejich reflexy v hlavních dceřiných dialektech
(včetně češtiny v případě indoevropeistického zaměření)
3) Morfém a základní mechanismy slovotvorby: vnitřní flexe, derivace sufixy, kompozice
4) Substantivum a adjektivum – formální a významové rozdíly
5) Pád a číslo (koncovky a funkce)
6) Rod – třídy substantiv
7) Nominální derivace
8) Primární nomina
9) Nomina agentis
10) Nomina actionis
11) Nomina instrumenti a resultati
12) Nomina asbtrakta
13) Onomastika
14) Ostatní (diminitiva apod).
15) Adjektiva – otázky stupňování
16) Primární adjektiva
17) Sekundární adjektiva denominativní
18) Sekundární adjektiva deverbativní – participia apod.
19) Předprajazykové zdroje nominálních kategorií v typologické perspektivě
20) Hlavní vývojové tendence nominálních kategorií: pádové synkreze, zánik duálu, rozšíření systému, změny
funkční

docházka min. 80 %, aktivní účast na výuce; zkouška prověřující nabyté znalosti sestávající z interpretace
verbálních tvarů a jejich přiřazení třídám a paradigmatům, interpretace derivací, aktivní schopnost derivovat v
základních typech a rozpoznávat vztahy výchozích a derivovaných tvarů. V případě distanční výuky se obdobně
hodnotí účast studenta na této formě výuky.
Last update: Zemánek Petr, prof. PhDr., CSc. (27.04.2021)
Syllabus - Czech

Vybrané kapitoly z následujících knih:

Joseph, Brian D. - Janda, Richard D. (2005): The Handbook of Historical Lingustics. (Oxford: Blackwell).

Pro indoevropeistické zaměření:

Bičovský, Jan. 2013. Stručná mluvnice praindoevropštiny. Praha: Filozofická fakulta.

Fortson, Benjamin (2010): Indo­-European language and culture: an introduction (Malden, Mass.: Blackwell Publishing).

Μeier­-Brügger, Michael (ed.) (2010): Indogermanische Sprachwissenschaft. 9., durchgesehene und ergänzte Auflage. (Berlin: Walter de Gruyter).

Wodtko, Dagmar S. - Irslinger, Britta - Schneider Carolin (2008): Nomina im Indo­germanischen Lexikon (Heidleberg: Winter).

Pro semitistické zaměření:

Weninger, Stefan. Reconstructive Morphology. In: Semitic languages: an international handbook, Stefan Weninger, ed. Berlin: Walter de Gruyter. P. 151-177.

Gensler, Orin D. Morphological Typology of Semitic. In: Semitic languages: an international handbook, Stefan Weninger, ed. Berlin: Walter de Gruyter. P. 279-301.

Kienast, Burkhart.Historische Semitische Sprachwissenschaft. Wiesbaden (: Harrassowitz) 2001. P. 71-127, 129-186.

Last update: Zemánek Petr, prof. PhDr., CSc. (27.04.2021)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html