|
|
||
Kurz se soustřeďuje na téma holokaustu Romů a Sintů z českých zemí a jeho „dlouhou historii“. Nabízí základní představení hlavních událostí a procesů, zároveň poskytuje reflexi dosavadních badatelských přístupů a místa holokaustu Romů a Sintů v české paměťové kultuře. Tématizuje tak hlubší společenské kořeny holokaustu, dlouhodobé vytěsnění válečné genocidy Romů z české historické paměti i přístupy k vyrovnávání se s traumaty a úsilím o společenské uznání na straně přeživších a jejich potomků.
Jakkoli faktografie tvoří určitou část obsahu kurzu, hlavní důraz kurz klade na tzv. public history: prozkoumávání vztahu historie a historiografie romského holokaustu, přiblížení proměn české veřejné debaty o tomto tématu a jejích hlavních aktérů, zejména Romů. Zabývat se budeme i etickými a metodologickými otázkami spojenými s výzkumem holokaustu Romů a Sintů a jeho veřejnou (re)prezentací. Kurz výrazně těží ze zkušenosti všech tří vyučujících jako badatelů věnujících se tématu válečné a poválečné historie Romů a jako spolu-aktérů některých z nedávných iniciativ usilujících o důstojné připomínání holokaustu Romů a Sintů v ČR. Kurz je vhodný pro studenty bakalářského i magisterského stupně. Last update: Sadílková Helena, Ph.D. (30.01.2025)
|
|
||
Kurz si klade za cíl poskytnout studentům hlubší znalosti o holokaustu Romů a Sintů, ale také podnítit přemýšlení o sociální spravedlnosti, společenských hierarchiích, politice paměti, komplexitě vyjednávání postavení Romův současné společnosti a roli historie a historiografie v těchto tématech. - Pochopení historických souvislostí: Podrobný vhled do historie holokaustu Romů a Sintů z českých zemí, včetně jeho příčin, průběhu a následků. - Návštěva místa Památníku holokaustu Romů a Sintů v Letech u Písku: Exkurze poskytne možnost propojit nabyté znalosti s konkrétním místem paměti a seznámit se s jeho proměnami jako místa připomínání obětí holokaustu. - Dvě setkání s potomky přeživších: Debata se členy rodin, které zasáhl holokaust, umožní získat vhled do dlouhodobých důsledků traumat, se kterými se rodiny přeživších musely vyrovnat, a přehled o společenských výzvách, formách a akcentech současného připomínání romského holokaustu. - Diskuze a reflexe: Studenti budou povzbuzováni k přemýšlení o významu dlouhé historie holokaustu Romů a Sintů a jeho dědictví pro současnou společnost a o společenských výzvách, které tato historie pomáhá odhalovat. - Prohloubení odborných kompetencí: poskytnutí přehledu a kritické reflexe hlavní historiografických přístupů k holokaustu Romů, kritický rozbor odborného textu s důrazem na pozicionalitu autora, práce s prameny. Last update: Sadílková Helena, Ph.D. (30.01.2025)
|
|
||
- pravidelná účast na hodinách (možné až 3 absence) - pravidelné strukturované reakce na zadanou četbu a jejich včasné odevzdání - recenze na vybranou knihu (viz seznam na Moodle, případně lze po prokonzultování s vyučujícími pracovat s knihou dle vlastního výběru), s využitím min. 3 odborných textů, rozsah 4-5 normostran + použitá literatura a prameny Last update: Sadílková Helena, Ph.D. (30.01.2025)
|
|
||
Doporučená literatura Studie Baloun, Pavel. 2022. „Proměny ‚cikánské otázky‘ v době politických zlomů: od Československa 30. let k počáteční fázi Protektorátu Čechy a Morava.“ In: „Metla našeho venkova!“ Kriminalizace Romů od první republiky až po prvotní fázi protektorátu (1918-1942). Praha: Scriptorium, s. 277-352. Berkyová, Renata. Obětujeme Romy ve prospěch vědy? Kritická reflexe pojmů „porajmos“ a „holokaust“ v diskurzu (nejen) romistické historiografie. Bulletin Muzea romské kultury, 2018. Heinemann, B. (ed.) (2017). 45 Jahre Bürgerrechtsarbeit deutscher Sinti und Roma / 45 years of civil rights work of German Sinti and Roma. Zentralrat Deutscher Sinti und Roma, Heidelberg. Available at: https://zentralrat.sintiundroma.de/en/wp-content/uploads/sites/2/2018/01/2017-buch-45-jahre-burgerrechtsbewegung.pdf Horváthová, Jana. Kdo byli čeští Romové. In: Černobílý život. Praha, Gallery, 2000. Horváthová, Jana. Holocaust both as a family trauma and an impulse for the institutionalization of research, documentation and remembrance. Donert, C., Rosenhaft, E. (eds.), The Legacies of the Romani Genocide in Europe since 1945_, 144–171. London : Routledge Gelbart, Petra. 2024. „Mě taky spalte.“ Anamnéza vzpomínání a zapomínání v jedné rodině. Romano džaniben 31 (1): 101–109. https://www.dzaniben.cz/article.html?x=l&a=a66aef5a337ae2351f1e32bccdac0f75&m=002b666e42d85f921a8ee0ee4a290105&t=202401 Joskowicz, Ari. Rain of Ash. Princeton University Press, 2023. Joskowicz, Ari. Separate Suffering, Shared Archives: Jewish and Romani Histories of Nazi Persecution. History and Memory, Vol. 28, No. 1 (Spring/Summer 2016), pp. 110-140 (31 pages) https://doi.org/10.2979/histmemo.28.1.110 Kladivová, Vlastimila. Konečná stanice: Auschwitz-Birkenau. Olomouc: UPOL, 1994, s. 38-76 Naxera, Vladimír, Vaňáčová, Tereza. Tábor v Letech jako “neexistující pseudokoncentrák”: analýza proměny letských narativů, Central European Journal of Politics 7, no. 1 (2021): 84. Nečas, Ctibor. Holocaust českých Romů. Vyd. 1. Praha: Prostor, 1999, s. 23-119. Pape, Markus. Kpt 6-8. A nikdo vám nebude věřit: dokument o koncentračním táboře Lety u Písku. Praha: G plus G, 1997, s. 51-102. Rosenhaft, Eve. 2010. At large in the "gray zone": narrating the Romani Holocaust. In: Jobs, S., Lüdke A. (eds.) , Unsettling History: Archiving and Narrating in Historiography. Frankfurt ; New York : Campus. Rosenhaft, E., & Lee, K. D. (2022). Representing/Roma/Holocaust: Exhibition Experiences in Europe and East Asia. Critical Romani Studies, 4(2), 76–98. https://doi.org/10.29098/crs.v4i2.82 Sniegoň, Tomáš. Vepřín jako pamětní místo porajmos . In: Sniegoň, T., Zmizelá historie. Holokaust v české a slovenské historické kultuře. Praha: Argo, 2017. Sadílková, Helena. 2018. Váhy historického poznání. Romano džaniben 25 (1): 5–17. Sadílková H., Závodská M. 2021. Asserting a presence in the public sphere: Autobiographies by two Romani Holocaust survivors in communist Czechoslovakia. In: Donert C., Rosenhaft, E. (eds.), The Legacies of the Romani Genocide in Europe since 1945. New York, Oxford: Routledge, s. 183-213. Serinek, Josef, Tesař, Jan a Ondra, Josef. Česká cikánská rapsodie. První vydání. Praha: Triáda, 2016. Smlsal, Jiří. Holokaust a majetková perzekuce Romů v Protektorátu Čechy a Morava. Vydání první. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2024. Smlsal, Jiří. The Stench of Pigs and the Authority of Historians: Czech Debates About the Lety Concentration Camp. Cultures of History Forum (25.01.2022), DOI: 10.25626/0135. Vařeka, Pavel a kol. Svědectví archeologie o tzv. cikánském táboře v Letech. Brno: Muzeum romské kultury, státní příspěvková organizace, 2022. Viková, L. 2022. „Not being others“ and „forgetting the Auschwitz trauma“: Two strategies in the post-war history of a Czech-Moravian Romani family. In Donert, C., Rosenhaft, E. (eds.), The Legacies of the Romani Genocide in Europe since 1945, London: Routledge, s. 144–171. Wachsmann, Nikolaus (2021) Lived experience and the Holocaust: spaces, senses and emotions in Auschwitz. Journal of the British Academy 9 , pp. 27-58 Weiss-Wendt, Anton. Introduction.The Nazi Genocide of the Roma: Reassessment and Commemoration. Berghahn Books, 2013. Zahra, Tara. 2017. “Condemned to Rootlessness and Unable to Budge”: Roma, Migration Panics, and Internment in the Habsburg Empire. American Journal of Ophthalmology 122(3):702-726, DOI: 10.1093/ahr/122.3.702.
Svědectví: Hübschmannová, Milena (ed.). 2005. Po Židoch Cigáni: svědectví Romů ze Slovenska 1939-1945. Kozáková, Karolína. In: Memoáry romských žen. Brno: Muzeum romské kultury, 2004, s. 15-40. Nečas, Ctibor, ed. 1994. Nemůžeme zapomenout / Našťi bisteras: nucená táborová koncentrace ve vyprávěních romských pamětníků. Olomouc: UPOL. Polansky, Paul. 1998. Tíživé mlčení: svědectví těch, kteří přežili Lety. Překlad Petr Mikeš. Praha: G plus G.Hauer, Jan. Moji lidi. Kher: Praha 2023. Schmidtová, Zilly. Bůh se mnou měl nějaký plán!: Vzpomínky německé Sintky. Triton, 2023. Serinek, Josef, Tesař, Jan a Ondra, Josef. Česká cikánská rapsodie. První vydání. Praha: Triáda, 2016. Stíny, vzpomínky a naděje / Rozhovor se Zdeňkem Danielem st. a Zdeňkem Danielem ml. Romano džaniben 2018/1, s. 141-166. Viková, Lada. 2016. Největší význam má pro mne přátelství a sounáležitost, vědomí, že nejsem jenom já , to pochází od mé matky. / Setkání s výtvarnicí Nicole Taubinger (a s její maminkou, sportovkyní a gymnaziální profesorkou, Miroslavou Taubinger). Romano džaniben 23 (1): 89–126.
Dokumentární film LETY (Berkyová, Renata, Bikár, František, Tokárová, Viola. Česko, 2019, 58 min) Námět památníku. Dostupné z: Lety: krajinářsko-architektonická soutěž. Památník holokaustu Romů a Sintů v Čechách. https://novypamatniklety.cz/namet-pamatniku/ „Romové v Osvětimi? Nevymýšlej si!“ Jana Horváthová ilustrovala na příběhu své dcery smutnou realitu. Romea TV. Projev J. Horváthové na slavnostním setkání u příležitosti Dne památky obětí holocaustu a předcházení zločinům proti lidskosti Senát Parlamentu České republiky, 28 . 1. 2024, Senát PČR Vítězný projekt na Památník holokaustu Romů a Sintů v Čechách. Terra Florida: https://terraflorida.cz/projekty Webová stránka MRK k památníku v Letech u Písku: https://www.rommuz.cz/cs/lety-u-pisku/ Záznam celého pietního aktu v Letech u Písku z 14. 5. 2023. Proslov J. Kokyové (51:50) a P. Pavla (1: 24:10). https://romea.cz/cz/romea-tv/primy-prenos-tradicni-pietni-akt-v-miste-byvaleho-koncentracniho-tabora-pro-romy-v-letech-u-pisku Záznam z pietního aktu v Letech u Písku z 9. 5. 2022. Záznam proslovu Č. Růžičky (10:33). https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=t5lNwwyOhXM Last update: Sadílková Helena, Ph.D. (30.01.2025)
|
|
||
Výuka probíhá kombinovanou formou (vstupy vyučujících, seminární práce v hodině), předpokládá se pravidelná příprava a aktivní účast v diskuzi. V jednotlivých hodinách budeme vedle akademických textů pracovat se staršími i nově objevenými prameny, včetně vzpomínek a textů přeživších či audiovizuálních pramenů (fotografie, dokumentární filmy). Součástí kurzu je exkurze do areálu památníku v Letech u Písku, a setkání se členy rodin přeživších. . Pro ukládání dokumentů ke kurzu, včetně podrobného sylabu a písemných reakcí studentů využívá kurz platformu Moodle. Last update: Sadílková Helena, Ph.D. (30.01.2025)
|
|
||
Kurz předpokládá domácí přípravu spočívající ve studiu odborných textů a prací s vybranými prameny. Na každou hodinu studenti zpracovávají strukturovanou reakci na jeden ze zadaných odborných textů a pramenů, zadání se lisí podle typu textu. Reakci je třeba nahrát do Moodlu do neděle (23:59) předcházející dané hodině. Instrukce ke struktuře reakcí a práci s prameny viz Moodle. 1 (18.2.) Last update: Sadílková Helena, Ph.D. (30.01.2025)
|