1. (1/10)
Úvodní hodina
2. (8/10)
Struktura a zpracování BP
Četba:
Tomáš Reichel: Zkušenosti Romů ve světě dominance neromské normality (BP, UESEBS FFUK, 2022)
Případné další čtení:
Magdalena Dušková: „Mezi mlýnskými koly“: Intersekcionální analýza zkušeností romských žen v České republice (DP, UESEBS FFUK, 2024)
Zadání k četbě:
Při čtení textů sledujte zejména:
- jak si autor/ka téma svojí BP vymezuje (oblast, téma, konkrétní zaměření)
- k jaké/ým akademické/ým debatě/ám se vztahuje
- jak si text svojí práce strukturuje, na základě čeho
- jak velkou pozornost věnuje nejen popisu dat, ale i jejich analýze
- které pasáže textu se vám dobře četly a proč
Písemně si poznamenejte:
- Co vám na způsobu realizace dané závěrečné práce (vymezení tématu / realizace výzkumu / zpracování BP) připadá inspirativní? Čemu byste se naopak případně chtěli vyhnout?
- Které texty (max. 3), na které autor/ka odkazuje byste si chtěli přečíst? (uveďte odkaz, stručně poznamenejte téma a důvod, proč si text chcete projít)
3. (15/10)
Struktura a zpracování BP
Četba:
Kornélie Peterková: Současná sociální politika hlavního města Prahy vůči Romům, její podoby a cíle (BP, UESEBS FFUK, 2024)
Zadání k četbě: viz výše hodina 2 (8/10)
4. (22/10)
děkanský sportovní den, výuka odpadá
5. (29/10)
Struktura a zpracování BP
Četba:
Jan Ort: Mobilita Romů v kontextu lokálních vztahů. Případová studie z okresu Svidník na východním Slovensku (DP, KSES FFUK, 2017)
Zadání k četbě: viz výše hodina 2 (8/10)
6. (5/11)
Struktura a zpracování BP
Četba:
(Bude upřesněno dle předpokládaného tématu vlastních BP)
7. (12/11)
Shrnutí inspirací a poznatků, struktura BP
Zadání (vypracujte písemně):
Na základě předchozího čtení a poznámek k přečetným závěrečným pracím
- sestavte pro vás ideální obecnou osnovu práce (ideálně již se zohledněním zaměření vlastní BP). Které podkapitoly (kromě obsahových) by v osnově určitě neměly chybět?
- shrňte ve stručných max. 5 bodech hlavní pozitivní, ale případně i negativní inspirace
8. (19/11)
Týden humanitních věd, výuka odpadá
9. (26/11)
Critical Romani Studies
Četba (přečtěte oba zadané texty):
- The Origins of the Journal. In Critical Romani Studies 2018/1, s. 3-7. https://crs.ceu.edu/index.php/crs/issue/view/1
- Mirga-Kruszelnicka, A. (2018). Challenging Anti-gypsyism in Academia: The Role of Romani Scholars. Critical Romani Studies, 1(1), 8–28. https://doi.org/10.29098/crs.v1i1.5
Další doporučená četba:
Fiałkowska, Kamila; Garapich, Michał P.; Jóźwiak, Ignacy; Mirga-Wójtowicz, Elżbieta; Styrkacz, Sonia; Szewczyk, Monika. 2023. Anti-paćiw v gádžovské akademii, Ficowského stíny – a co s nimi? Cvičení v reciproční etnografii a dekolonizaci polské romistiky. Romano džaniben 30 (1): 77–102.
Dunajeva, Jekatyerina. 2023. Dekolonizace produkce vědění. Kritický obrat v romistických studiích. Romano džaniben 30 (1): 107–117.
Zadání k četbě:
Při čtení textů sledujte zejména:
- způsob formulace argumentů (jaké otázky autoři zvedají, jak je ukotvují v předchozí literatuře a praxi, jak na ně ať už přímo nebo nepřímo odpovídají)
- způsob výstavby textu
Písemně si poznamenejte:
- Jaké hlavní otázky či teze (max. 3) vyplývající z prezentované kritiky pozice Romů v akademickém světě, včetně psaní o Romech, vám připadají pro vaši další práci a čtení dalších romistických textů stěžejní?
- Které texty (max. 3), na které autor/ka odkazuje byste si chtěli přečíst? (uveďte odkaz, stručně poznamenejte téma a důvod, proč si text chcete projít)
10. (3/12)
Milena Hübschmannová a inspirativnost jejích přístupů k psaní o Romech
Četba (přečtěte oba zadané texty):
Hübschmannová, Milena. 1970. Co je tzv. cikánská otázka. Sociologický časopis 6 (1970), č. 2, s. 105–118.
Hübschmannová, Milena. 1999. Několik poznámek k hodnotám Romů. In: Romové v České republice 1945-89. Praha: Socioklub, s. 16-66.
Zadání k četbě:
Při četbě textů sledujte, jakými různými způsoby autorka v textech zprostředkovává perspektivu a zkušenost Romů. Jakým způsobem vymezuje svoji pozici? Které termíny, které používá/zavádí vám připadají důležité?
11. (10/12)
Bude upřesněno
12. (17/12)
Bude upřesněno
13. (7/1)
Závěrečná hodina
Zadání:
V přípravě na závěrečnou hodinu si připravte písemně:
- shrnutí vašich hlavních inspirací a poznatků ke zpracování BP
- nástin zaměření vlastní bakalářské práce
Last update: Sadílková Helena, Ph.D. (18.09.2024)