SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Romani, Society, Culture - ASE100367
Title: Romština, společnost, kultura
Guaranteed by: Department of Ethnology and Central European and Balkan Studies (21-UESEBS)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2024
Semester: winter
Points: 4
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: 61 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Pavel Kubaník, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Pavel Kubaník, Ph.D.
Annotation - Czech
Kurz představí témata z oborů sociolingvistika (sociologie jazyka) a lingvistická antropologie relevantní pro studium romštiny, resp. jazykové situace Romů. Jednotlivé lekce obsahují obecnější úvod (problematika, teoretické koncepty, příklady z různých jazykových společenství), následuje část romistická, uplatňující představené téma na situaci mluvčích romštiny a představující dosavadní romistický výzkum k tématu. Předmět je zakončen testem.
Last update: Kubaník Pavel, Mgr., Ph.D. (01.10.2024)
Syllabus - Czech

Hodiny a četba k nim:

1) Úvod: romština, lingvistika, sociolingvistika, romistická sociolingvistika
Matras, Yaron. 2002. Romani Sociolinguistics. In: Matras, Y. Romani. A Linguistic Introduction. Cambridge University Press, 238—250.
Dostupné skrze e-zdroje knihovny FF UK

2) Bilingvismus, multilingvismus, diglosie
Wei, Li. 2003. Dimenzie bilingvizmu. In: Štefánik, Jozef. Antológia bilingvizmu. Bratislava: AEP, 24—38.
PDF v záložce soubory v SISu

3) Etnolingvistická vitalita;
Yagmur, K., Ehala, M. 2011. Tradition and innovation in the Ethnolinguistic Vitality theory. Journal of Multilingual and Multicultural Development 32 (2): 101—110. DOI: 10.1080/01434632.2010.541913
Dostupné skrze e-zdroje knihovny FF UK

4) Uchování jazyka a směna
Hübschmannová, Milena. 1976. K jazykové situaci Romů v ČSSR (Sociolingvistický pohled). Slovo a slovesnost 3: 328—336.
PDF v záložce soubory v SISu

5) Revitalizace jazyka
Šatava, Leoš. 2009. Malé etnické a jazykové skupiny – současné aktivity na poli přetrvání a revitalizace identity a jazyka (teorie a praxe). In. Šatava, L. Jazyk a identita etnických menšin. Praha: SLON, 31—62.

6) Jazyk a identita, jazykové postoje
Zahova, Sofiya. 2013. Gypsies/Roma in Montenegro: Group identity and the role of language. In. Schrammel-Leber, Barbara a Barbara Tiefenbacher (Eds.). Romani V. Papers from the Annual Meeting af the Gypsy Lore Society, Graz 2011. Graz: Grazer Romani Publikationen, 81-96.
PDF v záložce soubory v SISu

7) Jazyková socializace, jazykové registry
Réger, Zita, Gleason, Jean Berko. Romani child-directed speech and children's language among Gypsies in Hungary. Language in Society (20): 601—617.
Dostupné skrze e-zdroje knihovny FF UK

8) Akvizice druhého jazyka, etnolekt
Bořkovcová, Máša. 2006. Sociální proměny etnolektu. In. Bořkovcová, M. Romský etnolekt češtiny. Praha: Signeta, 107—116.

9) Střídání kódů, Pararomštiny
Krinková, Zuzana. 2016. Několik úskalí studia španělského caló. Romano džaniben 23 (1): 7–26.
dostupné on-line na stránkách časopisu: www.dzaniben.cz

10) Jazyková práva
Sloboda, M. 2010. Menej používané jazyky v Česku: problémy rozvoja v jazykovo „homogénnom“ národnom štáte.
PDF v záložce soubory v SISu

11) Romština a škola
Filipović, Jelena. 2015. Vzdělávání v romském jazyce v Srbsku z pohledu projektu QualiRom. Romano džaniben 22 (2): 51–68.
dostupné on-line na stránkách časopisu: www.dzaniben.cz

12) Jazykové plánování
Halwachs, Dieter W. 2011. Language planning and media: the case of Romani. Current Issues in Language Planning 12 (3): 381—401. DOI:10.1080/14664208.2011.604964.
Dostupné skrze e-zdroje knihovny FF UK

Last update: Kubaník Pavel, Mgr., Ph.D. (01.10.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html