|
|
|
||
Kurz je organizován v šesti výukových blocích., která se zaměří na tyto témata:
Úvodní přednáška: Školská sociální práce – teoretické vymezení. Ekologická perspektiva. Modely školské sociální práce. Současný stav rozvoje školské sociální práce ve světě a v ČR. Výzkum v oblasti školské sociální práce. Institucionalizace profese školské sociální práce v ČR – příležitosti a překážky. Sociální pracovník a/nebo sociální pedagog? Role sociálního pracovníka ve škole. Pracovní náplň. Multidisciplinární spolupráce – metodik prevence, výchovný poradce, školský psycholog, školský speciální pedagog, asistent učitele, třídní učitel, sociální pracovník. Prevence rizikového chování. Záškoláctví. Předčasné odchody ze školy. Metody a techniky sociální práce vhodné pro aplikaci ve školách. Aktuální témata školské sociální práce v ČR: participace dětí a rodičů, rodičovské kompetence, práva dětí nebo další podle volby studentů. Last update: Myšková Dana (06.02.2025)
|
|
||
Cíle kurzu poznatkové: studenti se seznámí se současným teoretickým pojetím a praxí školské sociální práce ve světě a v ČR. Studenti budou umět popsat modely školské sociální práce. Porozumí základním determinantům vývoje sociální práce ve školství v ČR. Budou vědět identifikovat příležitosti, ale i překážky a limity uplatnění sociálního pracovníka v základních a středních školách v ČR. Cíle podporující kompetence: Studenti budou mít příležitost kriticky reflektovat současný stav v praxi a výzkumu školské sociální práce ve světě a v ČR. Last update: Myšková Dana (06.02.2025)
|
|
||
Povinná literatura: Havlíková, J. 2018. HÁJKOVÁ, Vanda, STRNADOVÁ, Iva. Sociální práce na základních školách a ve školských poradenských zařízeních: analýza současného stavu v České republice. VÚPSV, v.v.i. Praha. ISBN 978-80-7416-332-6 Matulayová, T. et al. 2017. Role sociálního pracovníka ve školství. Sešit sociální práce č. 1. Praha: MPSV. ISBN 978_80_7421-136-2 Matulayová, T. – Pešatová, I. Social Worker in School. In Sociální práce/Sociálna práca, 2013, č. 5, s. 64-72. ISSN1213-6204 Skyba, M. 2014. Školská sociálna práca. Prešov : FF PU v Prešove. ISBN 978-80-555-1153-5 Tokárová, A. - Matulayová, T. Sociální práce ve škole. In Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013.
Doporučená literatura: INTERNATIONAL NETWORK SCHOOL SOCIAL WORK,2017.Dostupné z:http://internationalnetworkschoolsocialwork.htmlplanet.com/International%20Network/Index.html KOSCUROVÁ, Zoja,2013. Sociálna práca v škole, teoreticko-výskumné reflexie v školskom prostredí. Bratislava: Iris. http://www.pravonadetstvi.cz/ - publikace Inovace v práci s ohroženými dětmi a rodinami. Last update: Myšková Dana (06.02.2025)
|
|
||
Školská sociální práce ASC51PV27 povinně volitelný předmět NMgr. Vyučující: doc. PaedDr. Tatiana Matulayová, PhD. Počet kreditů: 4 jazyk výuky: slovenština Atestace: zkouška Požadavky k atestaci: V LMS Moodle odevzdat seminární práci a prezentaci na stanovené téma korespondující s obsahem kurzu, aktivní účast na výukových blocích. Známka max. 100 bodů. Docházka s aktivní účastí (min. účast na 4 blocích): 30 bodů Prezentace: 30 bodů Seminární práce: 40 bodů Seminární práce: Téma si student/ka vybírá na prvním vyučovacím bloku z nabídky:
Termín odevzdání v LMS Moodle do 25. 4.2024. Rozsah 4 - 5 strany. Cílem práce je poukázat možnosti rozvoje školské sociální práce v ČR na základě deskripce a analýzy relevantní odborné literatury, výsledků výzkumu, výstupů projektů, příkladů dobré praxe a legislativních, finančních a dalších podmínek v ČR. Struktura seminární práce: Úvod motivace k výběru tématu, cíl práce Jádro práce/popis, argumentace Vlastní zpracování tématu s odkazy na zdroje Návrhy doporučení pro teorii a praxi. Použitá literatura : nejméně 5 zdrojů Důvody nepřijetí práce: V práci jsou chyby v těchto oblastech: Chyby v odkazování na literaturu Chyby v seznamu literatury Formální úprava práce neodpovídá obecnému standardu FF Chybí část práce Nedodržena struktura/včetně pořadí Zásadní věcné chyby Poznámka: Práce bude vrácena k případnému dopracování nebo přepracování pouze jednou. Přijatá práce je podmínkou pro zapsání se na termín zkoušky. Prezentace: Student/ka zpracuje k vybranému tématu seminární práce krátkou prezentaci (min. 5 – max. 10 snímků). Očekává se v hodinách ústní prezentace před skupinou. Prezentaci odevzdává v LMS Moodle. Cíle kurzu Cíle kurzu poznatkové: studenti se seznámí se současným teoretickým pojetím a praxí školské sociální práce ve světě a v ČR. Studenti budou umět popsat modely školské sociální práce. Porozumí základním determinantům vývoje sociální práce ve školství v ČR. Budou vědět identifikovat příležitosti, ale i překážky a limity uplatnění sociálního pracovníka v základních a středních školách v ČR. Cíle podporující kompetence: Studenti budou mít příležitost kriticky reflektovat současný stav v praxi a výzkumu školské sociální práce ve světě a v ČR. Obsah kurzu: Kurz je organizován v šesti výukových blocích., která se zaměří na tyto témata: Úvodní přednáška: Školská sociální práce – teoretické vymezení. Ekologická perspektiva. Modely školské sociální práce. Současný stav rozvoje školské sociální práce ve světě a v ČR. Výzkum v oblasti školské sociální práce. Institucionalizace profese školské sociální práce v ČR – příležitosti a překážky. Sociální pracovník a/nebo sociální pedagog? Role sociálního pracovníka ve škole. Pracovní náplň. Multidisciplinární spolupráce – metodik prevence, výchovný poradce, školský psycholog, školský speciální pedagog, asistent učitele, třídní učitel, sociální pracovník. Prevence rizikového chování. Záškoláctví. Předčasné odchody ze školy. Metody a techniky sociální práce vhodné pro aplikaci ve školách. Aktuální témata školské sociální práce v ČR: participace dětí a rodičů, rodičovské kompetence, práva dětí nebo další podle volby studentů. Povinná literatura: Havlíková, J. 2018. Sociální práce na základních školách a ve školských poradenských zařízeních: analýza současného stavu v České republice. Praha: VÚPSV, v.v.i. Matulayová, T. et al. 2017. Role sociálního pracovníka ve školství. Sešit sociální práce č. 1. Praha: MPSV. ISBN 978_80_7421-136-2 Skyba, M. 2014. Školská sociálna práca. Prešov: FF PU v Prešove. Tokárová, A. - Matulayová, T. Sociální práce ve škole. In Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013. http://www.pravonadetstvi.cz/ - publikace Inovace v práci s ohroženými dětmi a rodinami. Školská sociálna práca. Sociální práce/Sociálna práca, ročník 13, 2013, číslo 2. Dokumenty/film: https://www.ceskatelevize.cz/porady/12003187354-ochrance/¨ https://www.ceskatelevize.cz/porady/13915833356-novinarky/220562280060005/ Doporučená literatura: http://www.skolnipsychologie.cz/ http://www.casmp.cz/ http://www.asociacevp.cz/ https://www.aspcr.cz/ časopis Sociální pedagogika, zejména číslo 1, 2016 - https://soced.cz/cs/uvod/, INTERNATIONAL NETWORK SCHOOL SOCIAL WORK. http://internationalnetwork-schoolsocialwork.htmlplanet.com/ KOSCUROVÁ, Zoja, 2013. Sociálna práca v škole, teoreticko-výskumné reflexie v školskom prostredí. Bratislava: Iris. Matulayová, T. – Pešatová, I. Social Worker in School. In Sociální práce/Sociálna práca, 2013, č. 5, s. 64-72. ISSN1213-6204
Last update: Myšková Dana (06.02.2025)
|