SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Vakeriben andre romaňi čhib (= Romani speaking) - ARM100034
Title: Vakeriben andre romaňi čhib
Guaranteed by: Department of Ethnology and Central European and Balkan Studies (21-UESEBS)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2024
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 6
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/4, C+Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Jan Červenka, Ph.D.
Mgr. Pavel Kubaník, Ph.D.
Pre-requisite : ARM100033
Annotation - Czech
Cílem tohoto předmětu je rozvinout schopnost plynule komunikovat na pokročilé úrovni v severocentrální romštině, což představuje schopnost sám vést konverzaci s rodilým mluvčím, převyprávět vyslechnutý neznámý text. Celý předmět je vyučován výhradně v romštině, kterou používá jak vyučující, tak studenti. Kromě konverzace a převypravování vyslechnutých projevů probíhá v romštině i popis jazyka a vysvětlování jednotlivých mluvnických jevů, čímž se studenti učí ještě nepříliš zažité romské mluvnické názvosloví a zvykají si na používání jazyka v jiných doménách než je vyprávění. Používání jiných stylových vrstev je dále rozvíjeno diskusemi na aktuální společenská témata. V tomto předmětu se rovněž rozvíjí písemný projev a reflexe literárních děl psaných v severocentrální romštině.
Absolventi předmětu ovládají východní makrodialekt severocentrální romštiny na úrovni C1 (podle CEFR).
Last update: Januška Jiří, Ph.D. (05.02.2019)
Course completion requirements - Czech

Zápočet je udělen za ústní pohovor, v němž student vyslechne kratší předem neznámý příběh v severocentrální romštině a bez výrazných chyb a přílišných zjednodušení ho převypravuje.

Hodnocení probíhá následovně:

a) Pochopení vyprávění: z reprodukovaného příběhu musí být jasné, že student pochopil obsah, a to jak na základě lexikálních významů ("co se děje nebo událo"), tak na základě významů gramatických (zda se děj "udál" nebo "býval by se udál", že byla aktérem jedna osoba či více či sám vypravěč atd.) Variace jsou připuštěny, vyprávění by však nemělo být příliš významově posunuto nebo zjednodušeno na úkor rozvíjejících linií nebo líčení okolností. Hodnocení: 0-5 bodů. (0 je nedostačující pochopení, 5 zcela bezproblémové)

b) Schopnost souvislé a nezjednodušené reprodukce: reprodukovaný příběh by měl dávat smysl a přitom příliš nezjednodušovat, zejména na místech, kde logika vyprávění vyžaduje složitější gramatické tvary nebo řidčeji se vyskytující slova (která by student ovšem neuměl opsat či nahradit ekvivalentem). Nahrazování adekvátními ekvivalenty obecně není v reprodukovaném vyprávění hodnoceno záporně, může dokonce v odůvodněných případech hodnocení zlepšit (prokázat znalost synonym, ukázat znalost frazeologie apod.) Hodnocení: 0-5 bodů. (0 je zjednodušovaná a velmi nesouvislá reprodukce s váháním a vracením, 5 zcela souvislá a nezjednodušená reprodukce)

c) Gramatická správnost při reprodukci: reprodukované vyprávění by mělo obsahovat co nejméně gramatických chyb, které sice neposunují základní význam jako v bodech a) a b), ale ukazují gramatickou nejistotu a nekonzistenci, jako jsou například pádové vazby, zaměňované osobní tvary sloves apod. Hodnocení: 0-5 bodů. (0 znamená velmi časté chyby, zhruba v každé třetí větě, 5 znamená zcela bez chyb).

Examinátor studenta nepřerušuje (jen ve výjimečných případech, kdy se student zcela odchýlil nebo zjevně přeřekl). Případné chyby, pokud si je student hned uvědomí, může opravit sám. Pokud je to častěji, může to zhoršit bodové hodnocení v dané oblasti.

Celkové hodnocení: Minimum pro složení zápočtové atestace: 11 bodů, přičemž žádná část nesmí mít méně než 3 body.


Zkouška je písemná. Spočívá v sepsání 3 normostran textu / 900 slov (vč. členů) na zadané téma. Student dostane na začátku zkouškového období 5 témat, aby si koncept textu mohl zkoušet sepsat doma, text pro zkoušku sepisuje na místě bez nahlížení do konceptu, téma si ze zadaných na místě vylosuje. V případě nahlížení do konceptu nebo jiného pomocného materiálu je zkouška hodnocena za 4. 
V hodnocení jsou chyby rozděleny na vážnější (typicky časování, skloňování, kondicionály, jasné omyly ve volbě slov aj.) a méně vážné (typicky pravopis nebo jiné chyby., které zásadně neovlivňují srozumitelnost textu aj.). Vážnější chyba je značena bodem, méně vážná půl bodem, každých 25 slov pod limit půl bodem, méně než 750 slov znamená nesložení zkoušky. Hodnocení 0-3b: 1; 4-6b: 2; 7-10b: 3. V hodnocení lze přihlédnout k bohatší slovní zásobě, užívání idiomatických obratů nebo složitějších vazeb (odečtení 1-2 bodů).

Last update: Červenka Jan, PhDr., Ph.D. (02.05.2025)
Literature - Czech

Kolektiv. 2006. Pravidlá rómskeho pravopisu. Bratislava: Štátny pedagogický ústav.

Fabiánová, T. 1992. Sar me phiravas andre škola – Jak jsem  chodila do školy. České Budějovice

Fabiánová, T. 1992. Čavargoš - Tulák. Praha

Horváthová, A., 2003. Pal e bari Rama the aver paramisa. Praha

Reiznerová, M. 1993. Kaľi, Praha

Kale ruži, ed. Hübschmannová. 1990. Hradec Králové

Haluška, V., , 2003. Pal le Devleskero Sidorkus. Praha

Ferková, I., , 1995. Čorde čhave. Brno
Ferková,I., 2018. De mek jekh, Ľido /Ještě jedno, Lído

Demeter, G. 1993. O mule maškar amende. Praha

Last update: Červenka Jan, PhDr., Ph.D. (31.01.2019)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html