SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
The Flood Myth in Comparative Perspective - ARL500176
Title: Mýtus o potopě v komparativní perspektivě (NMgr)
Guaranteed by: Institute of Philosophy and Religious Studies (21-UFAR)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2024
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level:  
Is provided by: ARL100406
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Jan Kozák, Ph.D.
Annotation -
The course aims to provide a deeper insight into the field of comparative mythology. The primary example studied will be the flood myth, which is the most well-known of the widely distributed mythological motifs. During the seminar, students will be introduced to several versions of the myth from different regions, followed by a series of interpretations that seek to explain or understand the myth's prevalence and form.

The course is distinct for its comparative focus: it does not involve the study of a single culture, but rather examines a mythological complex across cultures, along with all the questions that arise from this approach. In addition to exploring several narratives, students will also engage with various interpretations, giving the course a strong theoretical foundation.
Last update: Chlup Radek, doc. Mgr., Ph.D. (25.02.2025)
Course completion requirements - Czech

Pravidelná aktivní účast na hodině (80%). 

-            Každý uploaduje shrnutí a myšlenky k diskuzi do Studijní mezivýsledky

-            Každý jednu prezentaci na hodině

-            Na konci každý vlastní mýtus o potopě ("fan-fiction")

Last update: Chlup Radek, doc. Mgr., Ph.D. (25.02.2025)
Literature - Czech

Základní "učebnice" o kterou se budeme opírat, je Alan Dundes: The Flood Myth. Tu doplníme texty z některých vynechaných kultur.

Last update: Chlup Radek, doc. Mgr., Ph.D. (25.02.2025)
Syllabus - Czech

Potopa:

17.2. Úvodní hodina (volba témat)

Speciální přístup: sledujeme podobnosti a odlišnosti. Jsme fascinováni motivy – jsme jako detektivové, kteří zkoumají složité „místo činu“. Vyzkoušejme si být perennialisté: co by byla prapůvodnější, nejplnější forma mýtu? Ochutnejme jednotlivé symboly a amplifikujme je – ten mýtus nesedí v izolaci – s jakými mýty je příbuzný?

Na každou hodinu výpisky do SISu, Záznamník studenta: hlavní body výkladu, co si z toho osobně odnášíte? co vás nejvíc inspirovalo? co vám asociuje jiný mýtus? Co je vám nejasné a chtěli byste prodiskutovat?

Na konci semináře vytvoříte svou vlastní verzi mýtu o Potopě.

24.2. Mezopotámské mýty o Potopě (Dundes s. 29-59, články „The Chaldean Account of the Deluge“ a „Some Observation on the Assyro-Babylonian and Sumerian Flood stories“)

Chaldejci – Petr

Observations – Saša

Vybrat 2 články – porada.

3.3. Staroindický mýtus (s. 4-23) a Kúmarasvámího článek („Flood in Hindu Tradition“)

Jiří Preiner – Kúmarasvámí

10.3. Frazer a Kelsen (Dundes s. 113-150)

Jasmína – Frazer

Matouš Holinka - Kelsen

17.3. Freudiáni: Róheim a Dundes (Dundes s. 151-182)

Izabela – Róheim

Dundes - Eliška

24.3. Keltové a Seveřani

Filip Mauer - Keltové

Lucie Šteinerová - Seveřani

31.3. Devil in the Ark

Abraham – Devil in the Ark

7.4. Tolkien, potopené země a „Atlantis complex“

Tobiáš Kraus

14.4. – hodina odpadá

21.4. – velikonoce

 

28.4. Aboriginálové

Ondřej Doležal

5.5. Graham Hancock a „Ancient Apocalypse“ a Konspirační teorie o Tartárii

Emil Adamec (?)

Agáta

12.5. Závěrečná hodina (Prezentace těch, co si vybrali některý další z článků)

Last update: Chlup Radek, doc. Mgr., Ph.D. (25.02.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html