SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Feminist Methodologies in Religious Studies II - ARL100407
Title: Feministické metodologie v religionistice II
Guaranteed by: Institute of Philosophy and Religious Studies (21-UFAR)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2024
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / 20 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Bc. Barbara Oudová Holcátová
Teacher(s): Mgr. Bc. Barbara Oudová Holcátová
Annotation -
A continuation of Feminist methods I, this course focuses on practical applications.
Last update: Oudová Holcátová Barbara, Mgr. Bc. (02.02.2025)
Literature - Czech

Předběžný seznam literatury (z tohoto budeme vycházet, ale může se během semestru změnit podle toho, na jaká témata se budeme víc zaměřovat a podle pokročilosti studentů zapsaných v kurzu):

Barbara Goff, Citizen Bacchae, Berkeley: University of California Press, 2004.

Mary Daly, The Church and the Second Sex, New York: Harper and Row, 1968.

Rita M. Gross, "Female God Language in a Jewish Context," Davka Magazine 17, 1976.

Amina Wadud, Qur'an and Woman: Rereading the Sacred Text from a Woman's Perspective, Oxford: Oxford University Press, 1992.

Janice Boddy, "Just Sitting but Not Sitting Still: Delayed Adulthood and Changing Gender Dynamics in Northern Sudan." Elusive Adulthoods. D. Durham and J. Solway, eds. Bloomington: Indiana University Press, pp. 152-73.

Abu-Lughod, Lila. Do Muslim Women Need Saving? Harvard University Press, 2013. 

Tamar Ross, Expanding the Palace of Torah, Brandeis University Press, 2004.

Last update: Oudová Holcátová Barbara, Mgr. Bc. (22.02.2025)
Requirements to the exam - Czech

Docházka a aktivní účast v diskusích nad texty, plus domácí příprava čtením zadaných textů.

Zoom: https://us02web.zoom.us/j/6052734779?pwd=RTFHNjNXUS9LV2JJWG8yeFRwQUpudz09 

Last update: Oudová Holcátová Barbara, Mgr. Bc. (07.03.2025)
Syllabus - Czech

15.5.

Parvez, Z. Fareen. "Varieties of misrecognition: Connecting Bourdieu and Fanon toward an analysis of racialized Islamic fields.", od otázky č. 5.

24.4.

Parvez, Z. Fareen. "Varieties of misrecognition: Connecting Bourdieu and Fanon toward an analysis of racialized Islamic fields." Sociological Theory 40, no. 3 (2022): 272-296 (od kolečka).

Otázky:

  1. Co je to “misrecognition”?

  2. Co má Francie společného s Indií, pokud jde o islám?

  3. Co je to doxa, a jak se má k diskurzu?

  4. Na čem závisí, jak vypadá misrecognition?

  5. Jak funguje náboženské pole?

  6. Jakou v nich hraje roli stát?

  7. Jak s tím souvisí salafismus?

  8. Čím se Francie do Indie pokud jde o islám liší, a proč?

  9. Jak se francouzsky stát vztahuje k islámu?

  10. Jak vypadá ve Francii nábožensky kapitál?

  11. V čem se podoba diskurz o umění (který analyzuje Bourdieau) a o náboženství?

  12. Jakou hrají ve věci roli školy?

  13. Co považuje Fanon za nejdůležitější důsledky “rasizace”?

  14. Jak se koloniální nadvláda projevuje na tělesnosti alžířanek?

  15. Jaký má z tohoto hlediska smysl zahalovani žen?

  16. Jaký je vztah mezi třídami v Indii?

  17. Bonusova otázka: Jak se na rozdílech mezi Indií a Francií podepisuje rozdíl mezi liberalismem a konzervativismem?

10.4.

Jo Henderson-Merrygold, "Gendering Sarai: Reading Beyond Cisnormativity in Genesis 11:29–12:20 and 20:1–18", od otázky č. 11.

Fatima Mernissi, Veil and the Male Elite, kapitoly Tradition of Misogyny 1 a 2, od kolečka.

Parvez, Z. Fareen. "Varieties of misrecognition: Connecting Bourdieu and Fanon toward an analysis of racialized Islamic fields." Sociological Theory 40, no. 3 (2022): 272-296 - POZOR! zatím jen do strany 277.  (abyste to nějak rozumně měli šanci stihnout, otázky jsou taky jen do té strany)

  1. Co je to “misrecognition”?

  2. Co má Francie společného s Indií, pokud jde o islám?

  3. Co je to doxa, a jak se má k diskurzu?

  4. Na čem závisí, jak vypadá misrecognition?

  5. Jak funguje náboženské pole?

  6. Jakou v nich hraje roli stát?

  7. Jak s tím souvisí salafismus?

3.4.

Jo Henderson-Merrygold, "Gendering Sarai: Reading Beyond Cisnormativity in Genesis 11:29–12:20 and 20:1–18", od otázky č. 4.

Fatima Mernissi, Veil and the Male Elite, kapitoly Tradition of Misogyny 1 a 2

1) Kdo byl Abú Bakra? 

2) Jaký byl jeho vztah k Aiše? 

3) Jak se projevovala jeho politická bystrost? 

4) Proč by se jeho hadíthy neměly brát vážně? 

5) Kdo byl “Otec kočičky”? 

6) Z čeho pramenil jeho složitý vztah k ženám? 

7) Jaká jsou v islámu pravidla ohledně rituální čistoty a menstruace?

27.3.

Elizabeth Schussler Fiorenza, "Feminist Spirituality, Christian Identity, and Catholic Vision", od kolečka a otázky č. 6.

Jo Henderson-Merrygold, "Gendering Sarai: Reading Beyond Cisnormativity in Genesis 11:29–12:20 and 20:1–18"

20.3.

dodatek k minulé hodině (zcela dobrovolný)

Elizabeth Schussler Fiorenza, "Feminist Spirituality, Christian Identity, and Catholic Vision", od kolečka a otázky č. 1.

Jo Henderson-Merrygold, "Gendering Sarai: Reading Beyond Cisnormativity in Genesis 11:29–12:20 and 20:1–18"

Otázky:

  1. Kde se podle Halberstama otevírá prostor ke queer a trans interpretacím?

  2. Jak Sereno definuje a popisuje genderování?

  3. Je přístup autorky historický?

  4. V čem se Sára liší od ostatních matek Izraele?

  5. Jak je Sára textem genderována?

  6. Proč podle Halberstama TGD postavy často mizí?

  7. Jaká je role Sářiny krásy?

  8. Jaká je role mateřství v cisnormativitě?

  9. Jak s tím souvisí potenciální sex v harému?

  10. Jak se na Sářin gender divá rabínská tradice?

  11. Jak božská intervence do Sářiny plodnosti potenciálně ovlivňuje příběh s Abímelechem?

  12. Myslíte si, že je Sára cis?




13.3.

Feministický komentář k Tóře - vyhnání z ráje (k tomuto textu nebudou otázky, jen si ho prosím přečtěte a poznamenejte si, co vám přijde zajímavé)

Tamar Ross, Expanding the palace of Torah, 2004, část kap. "The Word of God Contextualized", od otázky č. 8.

Elizabeth Schussler Fiorenza, "Feminist Spirituality, Christian Identity, and Catholic Vision"

  1. Co si myslí Mary Daly o křesťanské nauce a její kompatibilitě s feminismem?

  2. Co má katolická spiritualita společného s uctíváním Bohyně?

  3. Je mariánská úcta feministická?

  4. V čem jsou osvobozující světice?

  5. Jak funguje katolický dualismus?

  6. Jak mohou feministky zůstat katoličkami?

 

27.2.

První text: Feministický komentář k Tóře - vyhnání z ráje (k tomuto textu nebudou otázky, jen si ho prosím přečtěte a poznamenejte si, co vám přijde zajímavé)

Druhý text: Tamar Ross, Expanding the palace of Torah, 2004, část kap. "The Word of God Contextualized"

Otázky:

  1. Jak je to s pravdivostí výroků v Tóře a s jejím božským původem?

  2. Jaký byl vliv Wittgensteina na přístup k náboženskému jazyku?

  3. Jakou hrají v náboženských debatách roli “formy života”?

  4. Jaký je podle Ross vztah víry a rozumu? Souhlasíte s ní?

  5. Jaké jsou tři předpoklady Rossina přístupu?

  6. Jak se k němu vztahuje tradiční chápání Tóry?

  7. Jaké židovské proudy jsou v tomhle nejlepším zdrojem, a proč je Ross označuje za více feminní?

  8. Co jsou “dvě Tóry”?

  9. Jak je Tóra chápána v Kabale?

  10. Jak se Hospodin vztahuje k lidským přáním?

  11. Jak se vztahuje k lidské společnosti?

  12. Proč byly základy Tóry zjeveny zrovna v patriarchálním světě?

  13. V čem se feminismus podobá aristotelismu nebo platonismu?

  14. V čem tedy v souhrnu spočívá “kumulativistický přístup”?

 

20.2.

Rita M. Gross, "Female God Language in a Jewish Context," Davka Magazine 17, 1976.

Otázky:

  1. Co je to galut a co je jeho příčinou?

  2. Jak se má teismus k antropomorfismu a problému genderu?

  3. Co je za problém s náboženským jazykem?

  4. Jak to souvisí s modlářstvím a nedostatkem náboženské představivosti?

  5. Co je to via negativa?

  6. Jak je to s marností náboženského počínání?

  7. Jaká je role jazyka?

  8. Jaké jsou výhody ženské bisexuální Bohyně oproti genderově neutrálnímu Božstvu?

  9. Jaká je pozice žen v judaismu?

 

Last update: Oudová Holcátová Barbara, Mgr. Bc. (25.04.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html