|
|
|
||
The course focuses on shamanism, understood both as a lived spiritual practice and a discursively constructed image. Throughout the seminar, we will read articles that further develop this dual perspective, analyzing shamanism in various cultural and social contexts.
Last update: Dyndová Helena, Mgr., Ph.D. (08.02.2025)
|
|
||
Zápočet lze získat při splnění následujících podmínek 1. aktivní účast na semináři (max 3 absence) 2. Převzetí odpovědnosti za některou z hodin. Při hodině, za niž je studující zodpovědný/á bude v zásadě dělat totéž co jindy, ale důkladněji: bude mít text nastudovaný a odpovědi na zadané otázky promyšleny lépe než ostatní, a bude tak vlastně sloužit jako jakási „pojistka“, která se ke slovu bude dostávat vždy, když ostatním účastníkům semináře „dojde dech“. Last update: Dyndová Helena, Mgr., Ph.D. (18.02.2025)
|
|
||
19.2. úvodní hodina: průběh kurzu, podmínky zápočtů, rozdělení "pojistek", úvodní přednáška o šamanismu 26.2. Text: Lars Kirkhusmo Pharo, "A Methodology for a Deconstruction and Reconstruction of the Concepts 'Shaman' and 'Shamanism'," Numen 58/1 (2011): 6–70, dostupné z: Pharo_A Methodology for a Deconstruction and Reconstruction of the Concepts Shaman.pdf Otázky: TEXT ČTĚTĚ POUZE DO S. 37, až k větě: "Moreover, by identifying and analyzing the religious ritual practice of the shaman, we can locate the ideology of shamanism." Na bonusové otázky nenajdete odpověď v textu, ale přesto na ně zkuste najít svou vlastní odpověď.
1. Jaká je kritika pojmu "šaman" a "šamanismus" z dekonstruktivistické pozice? Jaký problém se s touto kritikou pojí? 2. Jak Pharo definuje šamanismus? V čem jsou podle něj jiné antropologické definice problematické? 3. Jaký je problém s přejímáním emických termínů do etického meta-jazyka? Jak tento problém vyřeší zavedení "ideálního typu"? (A bonusově: Co by se dalo proti klasifikaci šamanismu přes ideální typ namítnout?) 4. Jaké tradiční definice šamanismu Pharo představuje a jak se proti nim vymezuje? Pojistky: Demjanovič, Svačinková 5.3. Text: Lars Kirkhusmo Pharo, "A Methodology for a Deconstruction and Reconstruction of the Concepts 'Shaman' and 'Shamanism'," Numen 58/1 (2011): 6–70, dostupné z: Pharo_A Methodology for a Deconstruction and Reconstruction of the Concepts Shaman.pdf Otázky: POKRAČUJEME V ČETBĚ OD S. 37. Na bonusové otázky nenajdete odpověď v textu, ale přesto na ně zkuste najít svou vlastní odpověď. 5. Jak vypadá šamanský iniciační rituál a proč není vhodný pro definování šamanismu? 6. Jaké ritualizované techniky šamani používají pro kontakt s Jiným světem? Jaké myšlenky se pojí s představou šamana coby „Master of the Spirits“ a jaké s představou „the voyage of the soul“? 7. Jdou posedlostí stavy a cesty do jiných světů v šamanismu dohromady? Jak se k této problematice staví Ohlmarks, Eliade a de Heusch? 8. Jaký je rozdíl mezi konstitučním a distinkčním přístupem k definování šamanismu? Ke kterému se nakonec Pharo přihlásí a proč? 9. Jaké jsou specifické rysy šamanismu podle Phara a jak se vypořádává s námitkami, které jsou proti jeho definici vzneseny? 10. Jaký je vztah mezi medicinmany a šamany? 11. Je šamanismus samostatné náboženství? Proč? (A bonusově: Jak je to pak se současným euro-americkým šamanismem?) Pojistky: Doležalová, Buriánek 12.3. Text: Harner, Michael J. Cesta šamana: jak probudit svůj vnitřní potenciál. Religio, sv. 5. Praha: DharmaGaia, 2010, s. 13-62 a 82-113. Dostupné z: Harner_Cesta šamana.pdf Otázky: POVINNÉ JSOU POUZE S. 13-62 A 82-113. Na bonusové otázky nenajdete odpověď v textu, ale přesto na ně zkuste najít svou vlastní odpověď. 1. Co je šamanismus podle Michaela Harnera? Co je to kognicentrismus? 2. Jak probíhal Harnerův iniciační zážitek u Konibů? A co Harner prožil u Jívarů? 3. Jak šamané vstupují do dolního světa? Jak vypadá první cesta začínajícího šamana? Která zkušenost Vás nejvíc zaujala? 4. Jak se v šamanismu pracuje se zvířaty? Proč je komunikace s nimi možná? Jak šaman splyne se svým zvířecím ochráncem? 5. Co duchové-ochránci garantují? Jak to má naše západní kultura s duchy-ochránci? Jak lze svého ducha-ochránce přivolat? 6. Jak se podle Harnera projeví ztráta ochranného ducha? (A bonusově: přišli byste i na jiné indikátory této ztráty?) K čemu se používá spirituální kanoe? 7. Jak šaman přivolává pacientovi silové zvíře? (A bonusově: jakou rituální analýzu byste na tento rituál použili?) Pojistky: Hurda, Markvart
19.3. Text: Dokončujeme četbu: Harner, Michael J. Cesta šamana: jak probudit svůj vnitřní potenciál. Religio, sv. 5. Praha: DharmaGaia, 2010, s. 13-62 a 82-113, od otázky č. 4. Nová četba: Lindquist, Galina. "Bringing the soul back to the self: Soul retrieval in neo-shamanism." Social Analysis 48.2, 2004: 155-173. Dostupné z: Lindquist_Bringing the Soul Back to the Self.pdf Otázky: Na bonusové otázky nenajdete odpověď v textu, ale přesto na ně zkuste najít svou vlastní odpověď. 1. Jaká je klasifikace rituálů podle Handelmana? Co je to "fenomenologické universum" (phenomenal universe)? A jak vypadá u šamanů? 2. Co jsou to "rituály mysli" (rituals of the mind)? Kde všude se s nimi potkáme? 3. Jak je v šamanském pojetí chápána duše? Proč se (její část) ztrácí? A jak se tato ztráto projeví? 4. Jak vypadá rituál návratu ztracené části duše? Ukažte na dvou případových studiích, jak šaman pracuje. 5. Jak při šamanském léčení funguje imaginace a paměť? 6. Jak New age chápe koncept já (self)? Jak toto pojetí spadá do Meadovy teorie o Self, Me a I? Co se z pohledu této teorie děje při neošamanském léčení? A v čem spočívá sebeobětování? 7. Jak křesťanství chápe odpuštění? A jak proces odpuštění vypadá? Proč si Lindquist myslí, že schopnost odpouštět musí být univerzální? A jaký vztah mají podle ní protestanstké země k neošamanskému léčení? 8. Jaké jsou podobné rysy mezi katolickou zpovědí a šamanským rituálem navrácení ztracené části duše? Jak funguje odpuštění v šamanismu? A kdo nebo co reprezentuje ono “božské” (divine)? 9. Proč neo-šamanské léčebné rituály selhávají? (A bonusově: Jak by se to dalo ošetřit?) Pojistky: Víšková, Hofmeisterová
26.3. Text: Začínáme s četbou od otázky č.1: Lindquist, Galina. "Bringing the soul back to the self: Soul retrieval in neo-shamanism." Social Analysis 48.2, 2004: 155-173. Pojistky: Vančová, Churaňová
2.4. Text: Dočítáme Lindquist, Galina. "Bringing the soul back to the self: Soul retrieval in neo-shamanism." Social Analysis 48.2, 2004: 155-173. od otázky č. 6. pojistky: Adamko, Divišová
9.4. Text: Itzhak, Nofit. „Making Selves and Meeting Others in Neo-Shamanic Healing". Ethos 43, č. 3 (2015): 286–310. Dostupné z: Itzhak_Making Selves and Meeting Others.pdf Otázky: 1. Jak je klasicky popisováno symbolické léčení? Popište na známém příkladu kunijské rodičky. V čem spočívají výhrady k tomuto přístupu? 2. Jak definuje koncept já (self) antropologická literatura? Jak se na něj dívá fenomenologie? Jak se tento přístup projeví při studiu léčebných rituálů? 3. Jak Itzhak představuje šamanku Elenu a kdo jsou její klienti a žáci? 4. Jak vypadají tři fáze návratu ztracené části duše? 5. Co Lidquist ve své analýze šamanského léčení pomíjí? Jaká je nejdůležitější část rituálu podle Itzhak a jak se projevuje? A jaká je role šamana při léčení? 6. Jakými reakcemi prochází pacient při kontaktu se svou duší? Proč mu tato alienace pomůže? 7. Jak zní argument pro vysvětlení šamanského léčení přes autosugesci a v čem s ním Itzhak nesouhlasí? V čem je unikátní šamanský stav vědomí? Co se při něm děje?
pojistky: Pojslová, Myšáková
16.4. Text: Sundström, Olle. „Is the Shaman Indeed Risen in Post-Soviet Siberia?" Scripta Instituti Donneriani Aboensis 24, 2012: 350–87. Dostupný: Sundstrom_Is the shaman indeed risen.pdf Otázky: 1. Jak hodnotí sibiřský šamanismus a jeho současný stav Potapov? A jak to vidí Sundström? 2. Co jsou „šamanská etnika“? Kdo jsou „malé národy Severu, Sibiře a Dálného východu“ a jak se k nim choval Sovětský svaz? Jaký je vztah „šamanských etnik“ k „malým národům“? A co na tuto klasifikaci samotní představitelé těchto etnik? 3. Jak se vyvíjel obraz šamana a šamanismu v 18. a 19. století? Kdo byli a co dělali sibiřští šamani podle etnografických zpráv? Proč pro sovětské badatele není šamanský trans důležitý? A co na to Hamayon? 4. Co chce Sundström používáním uvozovek u slova „šamanismus“ čtenáři sdělit? A proč nesouhlasí s Kharitonovou? 5. Jak probíhala kulturně-národní renesance v Rusku? Jaký byl vztah Sovětů ke kulturám svých etnik? Co znamená „kanonizace tradice“? A co znamená heslo „sociální obsahem, národní formou“ a jak se v praxi uplatňovalo? 6. Jaký výsledek měly sovětské náboženské represe? Jak vypadá revitalizace indigenních náboženství a jaká je v něm pozice šamanismu? Proč je dnes šamanismus nástrojem nacházení etnické identity (popište na Chantech)? A proč se používá slovo šamanismus místo původního pojmenování? 7. Co znamená, že se post-sovětský šamanismus institucionalizuje? Uveďte na příkladech organizace, literatury, religionizace, duchovních staveb a posvátných míst, slavení svátků a rituálů 8. Jak do této situace zapadá „západní šamanismus“? A bonusově: Co si o vlivu FSS na lokální šamanismus myslíte? 9. Co bylo jádrem sporu v soutěži o „Vrchního ruského šamana“? 10. Jak funguje šamanismus v současné Sibiři? A kdo je autentický šaman? Lze o autenticitě rozhodnout?
Pojistky: Herman, Saňáková
23.4. Text: Sundström, Olle. „Is the Shaman Indeed Risen in Post-Soviet Siberia?" od otázky č. 8 Nový text: Lombardi, Denise. „The Pilgrimage of French Spiritual Tourists to the Wellsprings of Mexican Neo-shamanism: an International (and Intercontinental) Bridge". Ciencias Sociales y Religión 23 (2021): 1–39. Dostupné zde: Lombardi_The pilgrimage of french spiritual tourists to the wellsprings of mexican neo-shamanism.pdf Otázky: 1. Jak se podle Lombardi vyvinula religiozita v posledních letech a jakou roli v tom hrají praktiky “New Age”? Jak tato praxe vypadá a co ji spojuje? 2. Jakou roli hraje “starobylost” duchovních praktik? A proč Mexiko? 3. Jak Lombardi poznala šamana Diega a jak probíhalo vyjednávání terénního výzkumu? 4. Jak vypadal začátek cesty do Mexika (Toluca), kdo byli účastníci zájezdu a jak autorka popisuje pobyt v „Domorodé univerzitě“? 5. Jak probíhal „obřad 8000 posvátných bubnů pro uzdravení Matky Země“? Jaké se během něj vynořila pnutí a v čem spočívala? A jak tento střet „neo-indiánů“ s místní populací teoreticky komentuje autorka? 6. Jak vnímala Jeanne návštěvu Teotihuacanu a jak její zkušenost komentuje Lombardi? Pojistky: Kahounová, Tréglová
30.4. Text: Dočítáme Lombardi, Denise. „The Pilgrimage of French Spiritual Tourists to the Wellsprings of Mexican Neo-shamanism: an International (and Intercontinental) Bridge". Ciencias Sociales y Religión 23 (2021): 1–39. Dostupné zde: Lombardi_The pilgrimage of french spiritual tourists to the wellsprings of mexican neo-shamanism.pdf 7. Jak probíhala návštěva Malinalca? 8. Co se stalo během výstupu na posvátnou otomijskou horu? A jakou dohru měla tato událost na ubytovně? 9. Jak probíhal iniciační výstup na horu? Jak byla celá událost interpretována účastníky výstupu? 10. V čem byl pobyt se šamanem podle autorky podobný katolickým poutím? A splnila cesta očekávání, která do ní účastnice vložily? Pojistky: 7.5. Text: Alex K. Gearin, chap. 6: "Good Mother Nature: Ayahuasca Neoshamanism as Cultural Critique in Australia", in Beatriz Caiuby Labate, Clancy Cavnar and Alex K. Gearin, The world Ayahuasca diaspora: reinventions and controversies. London: Routledge, 2017: 121-141. Text je k dispozici zde: Gearin_Good Mother Nature.pdf Otázky: 1. Proč je antropologie formou kulturní kritiky? Jak se tato kritika může projevit v náboženské praxi? 2. Kdo jsou australští neošamané konzumující ayahuascu, resp. "ayahuasca drinkers"? 3. Co pití ayahuascy přináší na osobní i globální rovině? Jaké jsou zásady pro její konzumaci? Jaký je vztah konzumace ayahuascy k environmentalismu? 4. Co je příčinou všech nemocí? Co všechno "ayahuasca drinkers" na západní společnosti kritizují? Jak se tato kritika pojí se samotnou konzumací? 5. Jak probíhala ceremonie s peruánským šamanem? 6. Jak se liší amazonský šamanismus od svého západního obrazu? A jak se liší ayahuascové ceremonie? 7. Proč v australském neošamanismu chybí koncept čarodějnictví? A co si autor myslí o západné adaptaci indigenních konceptů? 8. Jak jsou prožívány a vykládány zážitky ohrožení či vyhlazení? 9. Proč bychom australské neošamany měli brát vážně? V čem je pití ayahuascy politické? Pojistky Mahovská, Vagačová 14.5. Text: Alex K. Gearin, chap. 6: "Good Mother Nature: Ayahuasca Neoshamanism as Cultural Critique in Australia", in Beatriz Caiuby Labate, Clancy Cavnar and Alex K. Gearin, The world Ayahuasca diaspora: reinventions and controversies. London: Routledge, 2017: 121-141. Text je k dispozici zde: Gearin_Good Mother Nature.pdf Pokračujeme v četbě od otázky č.4 Pojistky Pirc, Kyliánová Last update: Dyndová Helena, Mgr., Ph.D. (07.05.2025)
|