The aim of the course is to help students understand the principles of information processing in the brain during processes such as perception, thought, memory and speech. The aim of the theoretical course is not only to learn about these processes and their cerebral basis, but also the methods of their scientific understanding and their relation to human behaviour.
Course content: history and basic overview, methodology of cognitive psychological research, visual and auditory perception, attention, memory systems, knowledge representation, understanding and speech production, thinking, problem solving, decision making, role of emotions in cognitive processes.
Last update: Pastyříková Iveta, Mgr. (03.08.2023)
Cílem předmětu je pomoci studentům porozumět principům zpracování informace v mozku, a to během procesů jako je vnímání, myšlení, paměť a řeč. Cílem teoretického předmětu je nejen poznat tyto procesy a jejich mozkový podklad, ale i metody jejich vědeckého poznávání a souvislosti s lidským chováním.
Obsah předmětu: Historie a základní přehled, metodika kognitivně psychologického výzkumu, zrakové a sluchové vnímání, pozornost, paměťové systémy, reprezentace poznatků, porozumění a tvorba řeči, myšlení, řešení problémů, rozhodování, role emocí v kognitivních procesech
Last update: Andrlová Jarmila, Mgr. (12.09.2024)
Course completion requirements -
Study therequiredliterature in relation to therequirementsforthe oral examination.
Last update: Pastyříková Iveta, Mgr. (03.08.2023)
Prostudovat povinnou literaturu v souvislosti s požadavky na ústní zkoušku.
Last update: Andrlová Jarmila, Mgr. (12.09.2024)
Literature -
Eysenck, M. W., & Keane, M. T. (2015). Cognitive psychology: A student's handbook (7th ed.). Psychology Press. https://doi.org/10.4324/9781315778006 Sternberg, R. J. (1996). Cognitive psychology.HarcourtBraceCollegePublishers.
Recommended:
Neisser, U. (1967). Cognitive psychology.Appleton-Century-Crofts: University of Michigan.
Miller, G. Thecognitiverevolution: a historicalperspective. TRENDS in CognitiveSciences, 7 (3), 141-144. A list ofadditionalrecommendedreadingsisbeingrefined as thecourseprogresses.
Last update: Pastyříková Iveta, Mgr. (03.08.2023)
Eysenck, M.W, & Keane, M. (2008). Kognitivní psychologie. Praha: Academia.
Eysenck, M. W., & Keane, M. T. (2015). Cognitive psychology: A student's handbook (7th ed.). Psychology Press. https://doi.org/10.4324/9781315778006 Sternberg, R. (2002). Kognitivní psychologie. Praha: Portál.
Sternberg, R. J. (1996). Cognitive psychology. Harcourt Brace College Publishers.
Doporučené:
Sedláková, M. (2004). Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie: mentální reprezentace a mentální modely. Praha: Grada.
Thagard, P. (2001). Úvod do kognitivní vědy: mysl a myšlení. Praha: Portál.
Neisser, U. (1967). Cognitive psychology. Appleton-Century-Crofts: University of Michigan.
Miller, G. A. (2003). The cognitive revolution: a historical perspective. TRENDS in Cognitive Sciences, 7 (3), 141-144. Seznam další doporučené literatury je upřesňován v průběhu výuky.