Today, there is an increasing emphasis on measuring student performance in school. In educational settings, testing and regular assessment are becoming increasingly important in comparing the success and failure of individual pupils, teachers and whole schools.
This course is aimed at imparting the necessary knowledge and practical skills about assessment methods in education to those interested in future teaching careers. It will not only prepare them for the practical selection and design of appropriate assessment methods, but also equip them with the competencies to engage in informed debate about the selection and assessment of appropriate methods in relation to the chosen pedagogical goal.
Aim of the course: the aim of the course is to provide candidates with the knowledge and skills to be used in the assessment of pupils and all stakeholders in the context of teaching and learning. The course will focus primarily on the construction of quantitative assessment methods (tests, quizzes, performance exams, etc.) that are proven, verifiable and based on simple statistical procedures. The outcome of the course will be the demonstration of acquired knowledge through a written test and skills through an assigned project on the construction and evaluation of a test method.
Acquired knowledge: the student understands the basic methodological concepts (validity, reliability, standardization, etc.), can distinguish between them, explain them and apply them in the context of teaching. The student has knowledge of the criteria of a useful evaluation method in a school context. The student knows several possible approaches to assessing individuals in school settings and the most familiar tests along with knowledge of their advantages and disadvantages. The student understands and can navigate the complexities of measuring and assessing human subjects.
Acquired skills: the student can use basic statistical methods (calculate descriptive statistics, use correlations and analyse items). In the context of school instruction, the student can develop his/her own assessment methods and critically evaluate them. The student can critically evaluate assessment methods based on several different criteria. The student can have a worthwhile debate on the selection and applicability of assessment methods related to a specific pedagogical outcome.
Last update: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (06.11.2023)
V současnosti se stále více klade důraz na měření výkonu žáků ve škole. Ve vzdělávacím prostředí nabývá testování a pravidelné hodnocení na významu při porovnávání úspěchu a neúspěchu jednotlivých žáků, učitelů i celých škol.
Tento předmět je zaměřený na předání potřebných znalostí a praktických dovedností o metodách hodnocení ve vzdělávání zájemcům o budoucí pedagogickou profesi. Připraví je nejen k praktické selekci a tvorbě vhodných metod hodnocení, ale také je vybaví kompetencemi k informované debatě výběru a posouzení vhodných metod vzhledem k vybranému pedagogickému cíli.
Cíl předmětu: Cílem předmětu je předat uchazečům vědomosti a dovednosti, které využijí při hodnocení žáků a všech zúčastněných v kontextu výuky a vzdělávání. Předmět bude zaměřen především na sestavení kvantitativních metod hodnocení (testy, kvízy, výkonnostní zkoušky, atd.), které jsou osvědčené, ověřitelné a zakládají se na jednoduchých statistických postupech. Výstupem předmětu bude demonstrace získaných znalosti pomocí písemného testu a dovedností skrze zadaný projekt na konstrukci a zhodnocení testové metody.
Získané znalosti: student rozumí základním metodologickým pojmům (validita, reliabilita, standardizace, atd.), dokáže mezi nimi rozlišit, vysvětlit je a aplikovat v kontextu výuky. Student disponuje znalostmi o kritériích přínosné metody hodnocení ve školním kontextu. Student zná několik možných přístupů k hodnocení jedinců ve školním vzdělávání a nejznámější testy společně se znalostí jejich výhod a nevýhod. Student chápe komplexitu měření a hodnocení lidských subjektů a dokáže se v ní orientovat.
Získané dovednosti: Student umí použít základní statistické metody (spočítat deskriptivní statistiku, použít korelace a analyzovat položky). V kontextu školní výuky student dokáže vytvořit vlastní metody hodnocení a kriticky je zhodnotit. Student dokáže kriticky zhodnotit metody hodnocení na základě několika různých kritérií. Student dokáže vést hodnotnou debatu na téma výběru a použitelnosti metod hodnocení vztažených ke konkrétnímu pedagogickému výstupu
Last update: Pastyříková Iveta, Mgr. (24.10.2023)
Course completion requirements -
70% attendance at seminars, presentation of a research study and successful completion of a written test are required.
Last update: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (16.10.2023)
Nutná je 70% účast na seminářích, prezentace výzkumné studie a úspěšné absolvování písemného testu.
Last update: Andrlová Jarmila, Mgr. (12.09.2024)
Literature -
McConlogue, T. (2020). Assessment and feedback in higher education: A guide for teachers. UCL Press.
Last update: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (16.10.2023)
McConlogue, T. (2020). Assessment and feedback in higher education: A guide for teachers. UCL Press.
Kolář, Z., Šikulová, R. (2009). Hodnocení žáků. [2. vydání] Grada, Praha, ISBN: 978-80-247-2834-6
Hendl, J., Remr, J. (2017). Metody výzkumu a evaluace. Portál, Praha, ISBN: 978-80-262-1192-1
Seznam doporučené literatury je uveden v SIS a upřesňován během výuky.