SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Historical Time - AHSV01161
Title: PVP Historický čas
Guaranteed by: Institute of Czech History (21-UCD)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2024
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unlimited / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: prof. PhDr. Zdeněk Beneš, CSc.
Teacher(s): prof. PhDr. Zdeněk Beneš, CSc.
Annotation - Czech


Historický čas - historie, člověk, čas

PVP kurs č. AHSV0116

Místo a čas výuky: Místnost P205, 10:50 –

Atestace: ZK

Co je tedy čas? Vím to, když se mne naň nikdo netáže; mám-li to však někomu vysvětlit, nevím.

Sv. Augustin



Za těch dvacet let, co jsem o času sama uvažovala, jsem pochopila, že spousta lidí také přemítá o svém vztahu k němu. Chtějí o něm diskutovat, vyměňovat si názory a přejí si, aby jejich myšlenkám dostalo podpory. Nejen proto, aby čas spoutali, ale také aby mohli o něm přemýšlet anebo se z času a jeho plynutí prostě mohli těšit.

S časem se nemůžete vypořádat jednou provždy.

Bodil Jönssonová





Obsah kursu

Historik si běžně klade otázku, jak dějiny probíhají (a je k jejímu zodpovídání vychováván); daleko méně si klade otázku, co dějiny jsou. Ta zůstává zpravidla vyhrazena teoretickým úvahám, jak je přináší zejména filosofie dějin anebo jak je (částečně) zodpovídají jednotlivé vědní disciplíny, např. etnologie, antropologie či sociologie aj. Předmět je koncipován jako seznámení se základními koncepty hledání odpovědí na otázku co dějiny jsou, a to prostřednictvím toho, jak je vnímám a konstruován jejich průběh, především v „šipce času“ od minulosti k budoucnosti (což ale není jediný koncept historického myšlení). Z právě uvedeného vyplývá, že nějaké striktní oddělení jednotlivých témat a jejich okruhů je téměř nemožné; budou se proto tak či onak prolínat; tomu odpovídá i jejich výběr a uspořádání: Naše tázání vždy začíná „vstupní hádankou“, formulací obecné otázky, na níž se hledá odpověď prostřednictvím jejího zpřesňování. Na otázku, co je čas není odpověď, jak věděl a klasickým způsobem odůvodnil už ve 4. stol. n. l. sv. Augustin. Na konci této konkretizační škály otázek pak stojí otázka „a co já?, co můj čas?“, Což je ale zase jenom další vstupní hádanka; je to otázka biologická, existencionální, sociální, atd., promítající se však do vnímání historického času, který je tak jistým abstraktem, konstrukcí. Proto budou mít jednotlivé přednášky charakter jak informačně „seznamovací“, tak prostřednictvím diskusí „provokující“ k dalšímu promýšlení. Je tedy zamýšlen jako informačně i interpretačně otevřen



Blok I. Co je čas a co je historický čas?

Základní pojmy a termíny: čas,. časovost, časnost, bytí, trvání, rytmus, dějiny, dějinnost, historie, historicita, čas a prostor

Teologické a filosofické koncepce času a jejich průmět do historického myšlení



Blok II.

Kosmický a astronomický čas

Geologický čas

Biologický čas

Sociální čas

Individuální čas



Blok III.

Měření času

Koncepce lineárního času jako produkt modernity

Periodizace dějin

Rytmus dění a dějin, strukturace historického času

Čas jako kategorie narativity

Individuální čas – prožívání dějin

Narativní čas (Ricouer)



Literatura

a/ výchozí a základní

Jacques le GOFF, O hranicích dějinných období. Na příkladu středověku a renesance. Praha 2014.

Bodil JÖNSSONOVÁ, Deset myšlenek o čase. Praha 2007.

Jean LEDUC, Historici a čas. Bratislava 2005.

Paul Ricoeur, Čas a vyprávění I., Praha 2000, zejména kap. III. A IV.

Carlo ROVELLI, O čase. Bratislava 2017.

Jan SOKOL, Rytmus a čas. Praha 1996.

Lucie STORCHOVÁ a kol., Koncepty a dějiny. Proměny pojmů v současné historické vědě. Praha 2013. Zejména kap. Čas, Prostor, Historický aktér.

-------

Alexander DEMANDT, Zeit. Eine Kulturgeschichte. Berlin 2015.

Maciej BUGAJEWSKI, Historiografie i czas. Paula Ricoeura teorie poznania historycznego. Poznań 2002.



b/ doplňující

Pascal ACOT, Historie a změny klimatu, Praha 2006.

Zygmunt BAUMAN, Retrotópia. Bratislava 2017.

Wolfgang BEHRINGER Kulturní dějiny klimatu, Praha – Litomyšl 2010.

Douwe DRAAISMA, Proč život ubíhá rychleji, když stárneme. O autobiografické paměti. Praha 2009.

Aaron J. GUREVIČ, Kategorie středověké kultury. Praha 1978.

Brian FAGAN, Malá doba ledová, Praha 2007.

Stephen HAWKING – Roger PENROSE, Povaha prostoru a času. Praha 2019.

Milena LENDEROVÁ, Z dějin české každodennosti. Život v 19. století. Praha 2009.

Germano PATTARO, The Christian Conception of Time in: Louis GARDET (ed.) Cultures and Time Paris: Unesco Press 1976. Též: Czas w kulturze. Ed. A. Zajączkowski, Warszawa 1987.



A další…, podle vlastního zájmu…





Podmínky atestace

Student/studentka prokáže znalost výchozí a základní literatury, kterou k atestaci přečetl/la, doplněnou vlastní četbou, a dokáže z ní vyvozovat závěry pro svou vlastní badatelskou či učitelskou praxi.
Last update: Izdný Jakub, PhDr., Ph.D. (01.10.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html