|
|
|
||
Kurz tvoří součást závazného curricula pro studující pedagogicko-didaktického zaměření; ostatním studujícím z historických oborů je nabízen jako volitelný.
Cílem kurzu je především seznámit studenty s různými podobami tvorby odborného/akademického stylu a univerzitního textu se zaměřením na historické obory. Během kurzu by si měli studenti vyzkoušet a osvojit základní postupy tvůrčího psaní, a to jak na základě četby a analýzy textů a studií jiných autorů, tak i formou tvorby vlastní. Měli by se naučit lépe formulovat a prezentovat expozici zvoleného tématu, různé formy argumentace a formulace hypotéz, vytvořit logickou strukturu kratšího textu i rozsáhlejší práce a vyzkoušet různé rétorické a stylistické postupy vhodné pro zvolený žánr a cíl. Na kurz bude v letním semestru volně navazovat volitelný předmět Jak se pPodmínky atestace: Zápočet: aktivní účast na výuce, prezentace vlastní domácí práce Zkouška: vypracování rozsáhlejšího textu dle zaměření studující/ho a dohody s vyučující íší dějiny II. – Psaní pro veřejnost zaměřený na psaní textů určených širšímu, laickému publiku (eseje, populárně naučné texty a fejetony, historická beletrie apod., ale i podcasty či multimediální záznamy). Podmínky atestace: Zápočet: aktivní účast na výuce, prezentace vlastní domácí práce Zkouška: vypracování rozsáhlejšího textu dle zaměření studující/ho a dohody s vyučující Osnova: 1. Uvedení do problematiky, rozdělení práce na semestr. A. Drobnější analytické útvary: 2- 3 ) Recenze a kritika cizího díla. Rozdíl mezi recenzí a anotací. Vlastní práce: jak (ne)recenzovat práci, která se mi (ne)líbí 4-5) Prezentace. Referát; vlastní studie Prezentace vlastní práce. Práce s powerpointem, výstavba ústně podaného textu, výstavba dílčí studie Vlastní práce: prezentace vlastního tématu; osnova studie určené k publikaci 6) Práce s poznámkovým aparátem: o čem vypovídají citace? (M. Nodl: Tragický osud české poznámky, DTK) - Otázka „inspirace“ a „plagiátu“: Jak pracovat s díly svých předchůdců aneb jak (ne)napsat a (ne)rozpoznat plagiát? Rozsáhlejší práce Zde vlastní práce: a) prezentace daného žánru formou referátu; b) paralelně četba textů (recenze-projekt…) 7) Monografie – příklad: diplomová práce. Volba tématu, výstavba práce, úvod, závěr; Vlastní práce: prezentace vlastní (diplomové) práce podle formálního členění, vytyčení hlavních cílů (úvod) a (předpokládaných) závěrů 9) Biografie: možnosti uchopení biografické tematiky, druhy biografií Srovnání možných přístupů ke kompozici a stylu historiografických životopisů, čtenářské zkušenosti a očekávání; Vlastní práce: charakteristika vybraného biografického díla nebo vlastní návrh na biografii individuálně zvolené osobnosti 10) Syntéza: Jak psát syntézu? Čím se liší syntéza od jiného monografického díla? Jaké mohou být druhy syntéz? Syntéza a učebnice: k čemu (ne)potřebujeme syntézy a učebnice? Vlastní práce: charakteristika vybraného syntetického díla nebo vlastní návrh na syntézu – členění určité epochy / státu / národa /kraje … (případně může být zařazena též Příprava projektu) Základní literatura: 1) Tvůrčí psaní; psaní odborného textu ČECHOVÁ, M.: Vyučování slohu. Úvod do teorie. Praha 1985 ČECHOVÁ, M. : Postup při tvorbě odborného textu. ČJL 45. 1994-1995, 7-8 str. 156-162 ECO, Umberto, Role čtenáře, Praha 2010 ECO, Umberto, Jak napsat diplomovou práci, Olomouc 1997 FIŠER, Z.: Tvůrčí psaní. Malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno 2001, Paido Brno 2001 GRYGAR, M.: Terminologický slovník českého surrealismu. Obecné pojmy estetiky a teorie umění, Brno 1999. HAJN, P.: Jak se píší knihy. Praha 1988 HAMAN, A., Úvod do studia literatury a interpretace textu, Praha 1999. HOFFMANNOVÁ, J.: Stylistika. Současná situace stylistiky, Praha 1997 HRDLIČKA, Fr.: Průvodce po literárním řemesle. Základy tvůrčího psaní. Praha 2004, Votobia Praha KRAUS, J., Rétorika a řečová kultura. Praha 2004, Karolinum QUENEAU, R.: Stylistická cvičení. Praha 1994, Volvox Globator WATTS, N.: Umění psát. Praha 1998, Grada 2) Psaní dějin BERGER Stefan, FELDNER Heiko, PASSMORE Kevin (ed.), Jak se píšou dějiny: teorie a praxe. Brno 2016. CERTEAU de, Michel, Psaní dějin, Brno 2011; ČINÁTL, Kamil, Dějiny a vyprávění, Praha 2011. HORSKÝ, Jan, Dějepisectví mezi vědou a vyprávěním, Praha 2009 KALISTA, Zdeněk. Cesty historikovy. 1. vyd. V Praze: Václav Petr, 1947. 1. kapitola: Kterak se historik setkává s básníkem NODL, Martin, Tragický konec české poznámky. Dějiny – teorie – kritika 2019/1 – online: https://www.dejinyteoriekritika.cz/Modules/ViewDocument.aspx?Did=4685 ŘEPA, Milan, Poetika českého dějepisectví, Brno 2006. ŘEZNÍKOVÁ, Lenka, Moderna a historismus / historické reprezentace v proměnách literatury na přelomu devatenáctého a dvacátého století. 1. vyd. Praha: Libri, 2004 VAŠÍČEK, Zdeněk, Obrazy minulosti, Praha 1996. VEYNE, Paul, Jak se píšou dějiny, Červený Kostelec 2010. WHITE, Hayden, Metahistorie, Brno 2011. WHITE, Hayden, Tropika diskurzu, Praha 2011 Další doporučená literatura: Barthes R., Nový stupeň rukopisu. Základy sémiologie, Praha 1967 Brukner, Jos., Filip J.: Větší poetický slovník. Praha 1968, Československý spisovatel Creme, Phillys – Lea, Mary L.: Writing at University. A Guide for Students. Buckingham – Bristol 1997 Čmejrková-Hoffmannová, J.: Jazyk, média, politika. 2003 Doležel, L. : Kapitoly z dějin strukturální poetiky. Od Aristotela k Pražské škole, Praha 2000. Evans, D.: How to Write a Better Thesis or Report, Melbourne 1995, 1996 Gibson, Joanna Barnett – Killingsworth, M. Jimmie: Academic Writing. An Introductory Guide. Univ. Iowa, 1996 – 3. vyd. MANGUEL, Alberto, Dějiny čtení, Brno 2007. Richard, M.: A Short Guide To Writing About History, New York 1999 Rut, P.: Menší poetický slovník v příkladech (1974 - 1981). Praha 1985, Mladá fronta Svozilová, N.: Jak dnes píšeme/mluvíme a jak hřešíme proti dobré češtině, Praha 1999 Turner, M.: Literární mysl. O původu myšlení a jazyka. Brno 2005, Host kolektiv: Academic Writing Course. European University Institute, Florence 2000 Seminar Participation Course. European University Institute, Florence 2000 Last update: Tinková Daniela, doc. Mgr., Ph.D. (30.08.2022)
|
|
||
Atestace: Zápočet: Aktivní účast na seminářích, prezentace Zkouška: vypracování recenze nebo jiného odborného textu dle domluvy s vyučující Last update: Tinková Daniela, doc. Mgr., Ph.D. (31.08.2024)
|
|
||
Základní literatura: BERGER Stefan, FELDNER Heiko, PASSMORE Kevin (ed.), Jak se píšou dějiny: teorie a praxe. Brno 2016. CERTEAU de, Michel, Psaní dějin, Brno 2011; ČINÁTL, Kamil, Dějiny a vyprávění, Praha 2011. ECO, Umberto, Role čtenáře, Praha 2010. ECO, Umberto, Jak napsat diplomovou práci HORSKÝ, Jan, Dějepisectví mezi vědou a vyprávěním, Praha 2009. KALISTA, Zdeněk. Cesty historikovy. 1. vyd. V Praze: Václav Petr, 1947. 1. kapitola: Kterak se historik setkává s básníkem MANGUEL, Alberto, Dějiny čtení, Brno 2007. NODL, Martin, Tragický konec české poznámky. Dějiny – teorie – kritika 2019/1 – online: https://www.dejinyteoriekritika.cz/Modules/ViewDocument.aspx?Did=4685 ŘEPA, Milan, Poetika českého dějepisectví, Brno 2006. ŘEZNÍKOVÁ, Lenka, Moderna a historismus / historické reprezentace v proměnách literatury na přelomu devatenáctého a dvacátého století. 1. vyd. Praha: Libri, 2004 VAŠÍČEK, Zdeněk, Obrazy minulosti, Praha 1996. VEYNE, Paul, Jak se píšou dějiny, Červený Kostelec 2010. WHITE, Hayden, Metahistorie, Brno 2011. WHITE, Hayden, Tropika diskurzu, Praha 2011. Roland BARTHES, Diskurz historie, Česká literatura 6/2007, s. 815-828 Stefan BERGER – Heiko FELDNER – Kevin PASSMORE (edd.), Jak se píšou dějiny. Teorie a praxe, Brno 2016 Michel de CERTEAU, Psaní dějin, Brno 2011. Kamil ČINÁTL, Dějiny a vyprávění, Praha 2011. Umberto ECO, Lector in fabula. Role čtenáře, Praha 2010 Jan HORSKÝ, Dějepisectví mezi vědou a vyprávěním, Praha 2009 Roger CHARTIER, Na okraji útesu, Červený Kostelec 2010 George LAKOFF – Mark JOHNSON, Metafory, kterými žijeme, Brno 2014 Paul RICOEUR, Čas a vyprávění I-III, Praha 2000-2007 Milan ŘEPA, Poetika českého dějepisectví, Brno 2006 Lawrence STONE, The Revival of Narrative. Reflections on a New Old History, Past & Present, 1979, č. 85, s. 3-24 Další doporučená literatura: 1) Čechová, M.: Vyučování slohu. Úvod do teorie. Praha 1985 Eco, U.: Jak napsat diplomovou práci. Olomouc 1997 Haman, A., Úvod do studia literatury a interpretace textu, Praha 1999. Hoffmannová, J.: Stylistika. Současná situace stylistiky, Praha 1997 Hrdlička, Fr.: Průvodce po literárním řemesle. Základy tvůrčího psaní. Praha 2004, Votobia Praha Queneau, R.: Stylistická cvičení. Praha 1994, Volvox Globator Watts, N.: Umění psát. Praha 1998, Grada 2) Barthes R., Nový stupeň rukopisu. Základy sémiologie, Praha 1967 Brukner, Jos., Filip J.: Větší poetický slovník.Praha 1968, Československý spisovatel Creme, Phillys – Lea, Mary L.: Writing at University. A Guide for Students. Buckingham – Bristol 1997 Čmejrková-Hoffmannová, J.: Jazyk, média, politika. 2003 Evans, D.: How to Write a Better Thesis or Report, Melbourne 1995, 1996 Gibson, Joanna Barnett – Killingsworth, M. Jimmie: Academic Writing. An Introductory Guide. Univ. Iowa, 1996 – 3. vyd. Hajn, P.: Jak se píší knihy. Praha 1988 Kraus, J.: Rétorika a řečová kultura. Praha 2004, Karolinum Turner, M.: Literární mysl. O původu myšlení a jazyka. Brno 2005, Host Seminar Participation Course. European University Institute, Florence 2000
Last update: Tinková Daniela, doc. Mgr., Ph.D. (23.09.2020)
|