SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
History of Science, Technology, and Society - AHSN00318
Title: PVP Dějiny vědy
Guaranteed by: Institute of Czech History (21-UCD)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2024
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level:  
Is provided by: AHSV01178
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Josef Řídký, Ph.D.
Annotation - Czech
Žijeme ve společnosti, kterou věda a technika prostupují v historicky bezprecedentní míře. Oba fenomény vstupují do mezilidské komunikace, stávají se předmětem politických zápasů a pravděpodobně na nich závisí možnost další existence lidské civilizace jako takové. Věda získává stále větší podíl na rozhodování o našich životech, čekáme od ní řešení na naše nejpalčivější problémy, ale zároveň se v poslední době objevují silná anti-vědecká (agnostická) hnutí, které ji jakožto autoritu odmítají.

Věda neměla vždy tu společenskou autoritu, jakou si vydobyla v 19. století. Neměla ani stejnou společenskou roli jako ve století 20. a 21. Očekávání od vědy, její metody a způsoby vědění se měnily a mění. Věda není a nikdy nebyla čistý, do sebe uzavřený svět, ve kterém se pravda prosazuje silou nejlepšího argumentu. Nebo nejen to. Do vědeckých světonázorů vstupují dobové představy, mýty a společenské horizonty. Zapomenutá dogmata a neúspěchy někdy o vědě vypovídají víc než její triumfální odkaz.

Kurz chce představit dějiny vědy právě takto: jako věčný dialog racionality a společnosti, jako pole plné problémů, omylů a kroků vedle, spíš než jako vítězné dějiny pokroku. Studenti by si kromě obecného přehledu o vědeckých doktrínách v různých epochách měli odnést i argumenty ve prospěch vědy proti útokům od novodobých agnostiků, ale stejně tak i zdravou skepsi vůči aroganci technokratismu.
Last update: Řídký Josef, Mgr., Ph.D. (29.01.2025)
Course completion requirements - Czech

Pravidelná účast na kurzu, plnění úkolů na semináře (čtení textů, drobné rešerše, připravenost k diskuzi). Seminář bude probíhat spíše přednáškovou formou.

Last update: Řídký Josef, Mgr., Ph.D. (29.01.2025)
Literature - Czech

Bruno Latour, Nikdy sme neboli moderní, Kalligram (2003)

Alexander Jones, The Cambridge History of Science, Volume 1: Ancient Science, Cambridge University Press (2018)

Lindberg D.C., Shank M.H. (eds.), The Cambridge History of Science, Volume 2: Medieval Science, Cambridge University Press (2013)

Katharine Park, Lorraine Daston, The Cambridge History of Science, Volume 3: Early Modern Science, Cambridge University Press (2006)

Károly Simonyi, A Cultural History of Physics, CRC Press (2012)

Paul Veyne, Věřili Řekové svým mýtům, Oikúmené (1999)

Jean-Paul Vernant, Počátky řeckého myšlení, (2012)

Alexandre Koyré, Od uzavřeného světa k nekonečnému vesmíru, Vyšehrad (2004)

Thomas Burnet, The Sacred Theory of the Earth: Containing an Account of the Original of the Earth, And of all the General Changes which it hath already undergone, or is to undergo, till the Consummation of all Things. Volume I+II, John Hooke (1719)

James Hutton, “Theory of the Earth; or an Investigation in the Laws observable in the composition, Dissolution, and Restoration of Land upon the Globe,” Transactions of the Royal Society of Edinburgh, vol. I., Part II, Royal Society of Edinburgh (1788)

Georges Cuvier, Recherches sur les ossemens fossils de quadrupèdes. Tome, Deterville (1812)

Jay Gould, Times’s Arrow, Time’s Cycle. Myth and Metaphor in the Discovery of Geological Time, Harvard University Press (1996)

Patrick W. Jackson, The Chronologers’ Quest. The Search for the Age of the Earth, Cambridge University Press (2006)

Martin J. S. Rudwick, Bursting the Limits of Time. The Reconstruction of Geohistory in the Age of Revolution, University of Chicago Press (2005)

Martin J. S. Rudwick, Worlds before Adam. The Reconstruction of Geohistory in the Age of Reform, University of Chicago Press (2008)

Martin J. S. Rudwick, Earth’s Deep History. How It Was Discovered and Why It Matters, University of Chicago Press (2014)

John McPhee, Basin and Range, Farrar, Straus and Giroux (1981)

Charles Darwin, On the Origin of Species, John Murray (1859)

Stanislav Komárek, Obraz člověka a přírody v zrcadle biologie, Academia (2008)

Stanislav Komárek, Stručné dějiny biologie, Academia (2017)

E. J. Larson, Evoluce. Pozoruhodný příběh dějin vědecké teorie, Slovart (2009)

Thomas Laqueur, Rozkoš mezi pohlavími Sexuální diference od antiky po Freuda, Karolinum (2017)

Norman Ohler, Totální rauš. Drogy ve třetí říši, Host (2016)

Isabelle Stengers, Au temps des catastrophes, La découverte (2009)

Hannah Landecker, „Life as Aftermath: Social Theory for an Age of Anthropogenic Biology“ in Science Technology & Human Values March 2024, 1-34

Vojtěch Pecka, Továrna na lži: výroba klimatických dezinformací, Utopia Libri, Alarm (2023)

Nathaniel Rich, Jak ztratit Zemi, Host (2020)

Erik M. Conway, Naimo Oreskes, Merchants of Doubt, Bloomsbury (2010)

Last update: Řídký Josef, Mgr., Ph.D. (29.01.2025)
Syllabus - Czech

1.     20. 2.

Úvodní hodina: věda jako společenský fenomén

2.     27. 2.

Antické způsoby vědění

3.     6. 3.

Vědění mezi biblí a racionalitou

4.     13. 3.

Raná geologie: i Země má své dějiny

5.     20. 3.

Moderní geologie: Země jako stroj a poslední katastrofa

6.     27. 3.

Darwin a původ života

7.     3. 4.

Moderní evolucionismus

8.     10. 4.

Být fyzikem ve 20. a 21. století

9.     17. 4. DĚKANSKÉ VOLNO

10.   24. 4.

Tělo jako problém: lékařské vědy // Nehezká sestra průmyslové vědy: léky, drogy, chemie

11. 1. 5. SVÁTEK PRÁCE - VOLNO

12. 8. 5. DEN VÍTĚZSTVÍ - VOLNO

13. 15. 5.

Klimatická krize a soudobá vzpoura proti vědě

Last update: Řídký Josef, Mgr., Ph.D. (29.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html