SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Methodological Seminar - AGL500002
Title: Metodologický seminář
Guaranteed by: Institute for Greek and Latin Studies (21-URLS)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2024 to 2024
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
can be fulfilled in the future
Guarantor: doc. Mgr. Lucie Pultrová, Ph.D.
Mgr. Michal Ctibor, Ph.D.
Mgr. Martin Masliš, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Michal Ctibor, Ph.D.
Mgr. Martin Masliš, Ph.D.
doc. Mgr. Lucie Pultrová, Ph.D.
Is interchangeable with: ALT600009
Annotation - Czech
Předmět zaměřený na četbu vybraných metodologických textů z oblasti lingvistiky, literární vědy, historiografie a filozofie vědy, jehož cílem je seznámit studenty s vybranými teoretickými přístupy k jazyku, literatuře i dějinám a zlepšit jejich schopnost kriticky číst odborné práce. Úkolem studentů je číst zadané texty, písemně předem odpovídat na zadané otázky (které kontrolují správné porozumění textu, ale také podněcují studenty k přenášení a aplikaci konceptů ze zadaných textů na jejich vlastní předmět vědeckého zájmu) a na hodinách diskutovat s vyučujícími. Mezi základní tematické okruhy, jimž se seminář věnuje, patří: jazyk a společnost, odklon od esencialismu, postmoderna v literární vědě a historiografii, metaforika pojmového aparátu, metodologie vědecké práce. Předmět výrazně těží také z toho, že na jeho výuce se podílí vícero vyučujících (zpravidla dva až čtyři). Výuka a diskuse na semináři se realizují částečně v angličtině.
Last update: Pastyříková Iveta, Mgr. (10.08.2023)
Course completion requirements - Czech
Student zpracuje některé z témat uvedených v anotaci a představí je na hodině. Dále v semináři uskuteční vlastní pedagogický výstup zaměřený na práci se souvislým originálním literárním textem (poezie/próza) – cca 20 min. Podmínkou udělení atestace je také 80% účast na seminářích. 
Last update: Pastyříková Iveta, Mgr. (10.08.2023)
Literature - Czech

Batstone, Wiliam (2009). Postmodern historiographical theory and the Roman historians. In: Feldherr, Andrew, Cambridge Companion to Roman Historiography. Cambridge: Cambridge University Press, 24–40.

Duranti, Alessandro (2013 [1997]). Linguistic Antropology. Cambridge: Cambridge University Press.

Chambers, J. K. – Trudgill, Peter (2012 [1998]). Dialectology. Cambridge: Cambridge University Press.

Janicki, Karol (1990). Toward Non-essentialist Sociolinguistics (Contributions to the. Sociology of Language, 56). Berlin: Mouton de Gruyter.

Kuhn, Thomas S. (1997). Struktura vědeckých revolucí. Praha: OIKOYMENH.

Lakoff, George – Johnson, Mark (2014). Metafory, kterými žijeme. Brno: Host.

Leezenberg, Michiel – de Vries, Gerard (2018). History and Philosophy of the Humanities. An Introduction. Amsterdam: Amsterdam University Press.

Nagel, Thomas (1974). What Is It Like to Be a Bat? The Philosophical Review 83/4, 435–450.

Stierle, Karl-Heinz (1993). Dimenze rozumění – Místo literární vědy. Česká literatura 41/2, 115–137.

Last update: Pastyříková Iveta, Mgr. (20.08.2023)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html