|
|
|
||
Film a televize nejsou pouze umění a kultura, ale také průmysl. Průmysl neznamená jen čísla zisků a ztrát nebo jména firem, ale rovněž organizační systémy, politické zájmy, pracovní postupy, profesní komunity, rozhodující hráče i vykořisťované asistenty a v neposlední řadě též kulturní texty s jejich významy a emocionálními účinky. V této přednášce se zamyslíme nad tím, jak tyto roviny audiovizuálních médií vzájemně souvisejí: jak lze film či seriál lépe poznat skrze studium způsobů a podmínek jejich vzniku ‒ a naopak. Vyjdeme ze současné situace globalizované, transmediální, projektově organizované produkce a zaměříme se na klíčové principy a trendy, které určují její proměnlivý charakter. U každého z okruhů prodiskutujeme teoretické pojmy a metody výzkumu: politickou ekonomii médií, kritickou sociologii mediální práce, etnograficky založená produkční studia, kulturní geografii atd. Budeme porovnávat Hollywood s Evropou a Českem i současnost s historií. Neustále se budeme vracet ke konkrétním příkladům (filmům, televizním seriálům, výzkumným projektům) a vztahovat je k hlavnímu zájmu filmologa: audiovizuálnímu textu s jeho estetickými kvalitami, tvůrčími postupy a kulturními kontexty. V tomto pojetí je tedy studium mediálního průmyslu založeno nikoli ekonomicky, právně či politicky, ale především kulturálně. V jeho centru zůstává audiovizuální text a jeho tvůrce, ovšem oba tyto pojmy jsou radikálně problematizovány, rozšířeny a revidovány. Last update: Szczepanik Petr, doc. Mgr., Ph.D. (19.02.2025)
|
|
||
Miranda Banks, Bridget Conor, Vicki Mayer (eds.), Production Studies, The Sequel!: Cultural Studies of Global Media Industries. New York: Routledge 2015. John T. Caldwell, Production Culture. Industrial Reflexivity and Critical Practice in Film and Television. Durham: Duke University Press 2008. Stuart Cunningham, David Craig (eds.), Creator Culture: An Introduction to Global Social Media Entertainment. New York: New York University Press 2021. Mark Deuze, Mirjam Prenger (eds.) (2019), Making Media: Production, Practices, and Professions. Amsterdam: Amsterdam University Press 2019. Timothy Havens, Amanda Lotz, Understanding Media Industries. Second Edition. Oxford University Press 2016. Jennifer Holt - Alisa Perren (eds.), Media Industries. History, Theory, and Method. Chichester, West Sussex; Malden, MA: Wiley-Blackwell 2009. Vicki Mayer - Miranda J. Banks - John T. Caldwell (eds.), Production Studies. Cultural Studies of Media Industries. New York - London: University of California Press 2009. Paul McDonald (ed.), The Routledge Companion to Media Industries. Abingdon: Routledge 2021. Chris Meir, European Conglomerates and the Contemporary European Audiovisual Industries: Transforming the Industrial Landscape Amid the Arrival of SVOD Platforms, a High-End Television Boom, and the COVID-19 Crisis. A report commissioned by the European Commission, 2021. doi: 10.13140/RG.2.2.25894.45126. Tanner Mirrlees, Global Entertainment Media: Between Cultural Imperialism and Cultural Globalisation. New York and London: Routledge 2013. Tanner Mirrlees, Work in the Digital Media and Entertainment Industries: A Critical Introduction. London: Routledge 2024. Thomas Poell, David Nieborg, Brooke E. Duffy, Platforms and Cultural Production. Cambridge, UK: Polity 2022. Janet Staiger, The Hollywood Mode of Production, 1930-1960. In: David Bordwell - Janet Staiger - Kristin Thompson, The Classical Hollywood Cinema: Film Style & Mode of Production to 1960. New York: Columbia University Press 1985, s. 309-338. Petr Szczepanik, Patrick Vonderau (eds.), Behind the Screen: Inside European Production Cultures. London ‒ New York: Palgrave MacMillan 2013. Last update: Szczepanik Petr, doc. Mgr., Ph.D. (19.02.2025)
|