|
|
|
||
The course is focused on fundamentals of didactics of philosophy and the application of general didactic principles on teaching of this subject. The goal is to develop essential pedagogical skills of the students (from planning of the lesson, towards its realization and reflection) and to effectively combine philosophical and pedagogical knowledge in practice. Individual classes will contain both lectures and direct practising of various methods or procedures, combined with subsequent discussions.<br>
<br> Participation in the course is recommended not only for students of the Master's Degree in Teacher Education, but also for all other students of philosophy who want to develop their pedagogical skills. Last update: Lalák Adam, M.Phil. (17.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura: Petty, Geoff. Moderní vyučování. Přel. J. Foltýn. Praha: Portál, 2013. Šebešová, Petra (ed.). Proč a jak učit filosofii na středních školách. Antologie textů z německé didaktiky filosofie [e-kniha]. Praha: Vydavatelství FF UK, 2017 Benyovszky, Ladislav a kol. Úvod do filosofického myšlení. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2007. Blackburn, Simon. Think: A Compelling Introduction to Philosophy. Oxford: Oxford University Press, 2001. Blecha, Ivan. Filosofie. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002. Blecha, Ivan. Filosofická čítanka. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002. Brüning, Barbara. Philosophieren in der Sekundarstufe: Methoden und Medien. Weinheim/Basel/Berlin: Beltz Verlag, 2003. Concepción, David W. „Reading Philosophy with Background Knowledge and Metacognition.“ Teaching Philosophy, 27:4 (December 2004): 351-368. Doulík, Pavel. Škoda, Jiří. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011. Kalhous, Zdeněk. Obst, Otto. A kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. Lipman, Matthew. Philosophy Goes to School. Philadelphia: Temple University Press, 1988. Lowe, Dan. „Remembrance of Philosophy Classes Past: Why Cognitive Science Suggests that a Brief Recap is the Best Way to Start Each Class Day.“ Teaching Philosophy, 39:3 (September 2016): 279-289. DOI: 10.5840/teachphil20168455. Martens, Ekkehard. Methodik des Ethik- und Philosophieunterrichts: Philosophieren als elementare Kulturtechnik. Hannover: Siebert Verlag. 2003. Nebel, Jacob. Davis, Ryan W. Val Elswyk, Peter. Holguin, Ben. „Teaching Philosophy through Lincoln-Douglas Debate.“ Teaching Philosophy, 36:3 (September 2013): 271-289. Nida-Rümelin, Julian. Spiegel, Irina. Tiedemann, Markus. (eds.). Handbuch Philosophie und Ethik. Band I: Didaktik und Methodik. Paderborn: Ferdinand Schöningh, 2015. Peregrin, Jaroslav. Filozofie pro normální lidi. Praha: Dokořán, 2008. Pfister, Jonas. Fachdidaktik Philosophie. Stuttgart: UTB, 2010. Rohbeck, Johannes. Didaktik der Philosophie und Ethik. Dresden: Thelem, 2010. Rohbeck, Johannes. Thurnherr, Urs. Steenblock, Volker. (eds). Empirische Unterrichtsforschung und Philosophiedidaktik. Dresden: Thelem, 2009. Sistermann, Rolf. Weiterdenken: Philosophie/Ethik. Band C. Braunschweig: Schroedel, 2012. Sistermann, Rolf. Weiterdenken: Philosophie/Ethik. Band C. Kommentare und Anregungen für den Unterricht. Braunschweig: Schroedel, 2013. Schmidt, Donat. Rohbeck, Johannes. Von Ruthendorf, Peter. (eds.) Maβ nehmen - Maβ geben. Dresden: Thelem, 2011. Willingham, Daniel. Why don't students like school? Hoboken: Jossey-Bass, 2021. Wittschier, Michael. Gesprächsschlüssel Philosophie. 30 Moderationsmodule mit Beispielen. München: Bayerischer Schulbuch Verlag, 2012. Wittschier, Michael. Textschlüssel Philosophie: 30 Erschließungsmethoden mit Beispielen. München: Bayerischer Schulbuch-Verlag, 2010. Zormanová, Lucie. Výukové metody v pedagogice. Praha: Grada, 2012. Last update: Šebešová Petra, Mgr., Ph.D. (16.09.2022)
|
|
||
- aktivní účast na kurzu včetně plnění průběžných úkolů - příprava, uskutečnění a reflexe vlastního pedagogického výstupu Na začátku kurzu dostanou účastníci podrobná kritéria pro jednotlivé požadavky. Last update: Král Matěj, Mgr., Ph.D. (14.09.2022)
|
|
||
Předběžný časový plán:
1. Úvod - cíle a obsah kurzu, reflexe, videotrénink a zpětná vazba 2. Cíle a a základní principy výuky filosofie - cíle výuky filosofie podle účastníků*ic kurzu, základní znalosti ve výuce filosofie, jak se učíme a jak vyučovat 3. Problémově orientovaná výuka filosofie a rozvoj schopností žáků - návštěva exponátu „Filosofický trenažér“ v Kampusu Hybernská a práce s motivací 4. Výuka orientovaná na osobní transformaci - role filosofie v lidském životě, filosofie jako rozvoj moudrosti, zážitkové metody ve filosofii 5. Organizace vyučovací hodiny I. - smysluplná výstavby vyučovací hodiny, vyučovací hodina a potřeby žáka 6. Organizace vyučovací hodiny II. - workshop - účastníci kurzu tvoří, sdílí a reflektují konkrétní návrhy účelné organizace vyučovací hodiny 7. Otázka jako metoda - nácvik kladení provokativních filozofických otázek směřujících k zamyšlení 8. Vysvětlení I. - základní principy pedagogicky funkčního vysvětlení složitějších pojmů, problémů či teorií, diskuse o příkladech provedení 9. Vysvětlení + otázky - workshop - účastníci kurzu zkouší a společně reflektují optimální vysvětlení zvolených pojmů, problémů či teorií a kladení souvisejících otázek 10. Práce s textem a úkoly pro studující I. - výběr a editace ukázek z primární literatury, tvorba pracovních listů, diskuse o příkladech provedení 11. Práce s textem a úkoly pro studující II. - workshop - účastníci kurzu tvoří, sdílí a reflektují konkrétní návrhy pracovních listů a zadání pro práci s ukázkami z primární literatury ve výuce 12. Modelová hodina vedená studenty - skupina studentů odvede modelovou hodinu, soustředěnou na konkrétní téma a konkrétní metodu; na modelovou hodinu bude navazovat důkladná reflexe Last update: Lalák Adam, M.Phil. (17.09.2024)
|