SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Didactics of French language I - AFRU00007
Title: Didaktika francouzského jazyka a literatury I
Guaranteed by: Institute of Romance Studies (21-URS)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2024
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level:  
Is provided by: AFR600007
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: prof. PhDr. Eva Voldřichová - Beránková, Ph.D.
Mgr. Magdalena Kučerová, Ph.D.
Annotation - Czech
Didaktika francouzského jazyka a literatury I si klade za cíl prohlubovat a upřesňovat obecné pedagogické otázky
ve vztahu k vyučovanému oboru (např. otázku role učitele, motivace žáků, práce s kurikulárními dokumenty, práce s
cíli, organizace a plánování výuky apod.) tj. ve výuce francouzštiny s přihlédnutím k její specifické roli v současném
světě. Studenti jsou seznámeni se základními principy a metodami cizojazyčné výuky. Kurz upřednostňuje
sebezkušenostní a praktický přístup a dále kolektivní reflexi problémových otázek vzdělávání v současném kontextu
před frontální výkladovou formou učení. Kurz dále akcentuje rozvoj spolupráce v rámci studentského kruhu,
vzájemné sdílení zkušeností z praxe a rozvíjí schopnost poskytování konstruktivní, formativní zpětné vazby.

Tématické okruhy:
1. Úvod do didaktiky, Aktéři výuky: Učitel francouzštiny a jeho motivace, nastavení bezpečných vztahů a
komunikace v jazykové třídě
2. Učitel: role a kompetence učitele FJ
3. Observace výuky (příprava na náslechovou praxi)
4. Aktéři výuky: Žák ve výuce cizího jazyka, žákovské proměnné v kontextu FJ
5. Motivace ve výuce FJ (principy aktivizace žáků ve výuce FJ)
6. Další aktéři výuky FJ (škola, rodiče, stát, Francie, kurikulární dokumenty, kompetence ve výuce FJ)
7. Proces učení a akvizice jazyků (metodologie výuky cizích jazyků)
8. Cíle výuky francouzštiny, plánování a příprava výuky FJ
9. Obsahy a organizace výuky FJ
10. Práce s výukovými materiály (Učebnice)
Last update: Paštěka Václav, Mgr. (04.09.2023)
Literature - Czech
Povinná základní a doporučená literatura
  • Společný evropský referenční rámec, MŠMT 2002 (vybrané kapitoly)
  • Evropské jazykové portfolio, Rada Evropy, MŠMT 2001
  • Evropské jazykové portfolio - pro dospělé studenty v České republice. Scientia 2004
  • Evropské jazykové portfolio - příručka pro učitele a školitele, Ústav pro informace ve vzdělání, 2005

  • Beacco, J.-C. L´approche par compétences dans l´enseignement des langues. Paris, Didier,

2007.

  • Beacco, G. C. La didactique de la grammaire dans l´enseignement du francais et des

langues, Paris, Didier, 2010.

  • Beacco, J.-C. Les dimensions culturelles des enseignements de langue. Paris, Hachette,

2000.

  • Callamand, M. Grammaire vivante du français langue étrangere, Paris, Larousse, 1987;
  • Exercices d´apprentissage, Paris, Larousse, 1989.
  • Cuq, J.-P. Une introduction a la didactique de la grammaire en français langue étrangere,

Paris, Didier/Hatier, 1996.

  • Cuq, J.-P. Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde, Paris, Clé

international/Asdifle, 2003.

  • Cuq, J.-P., Gruca, I. Cours de didactique du français langue étrangère et seconde,

Grenoble, Presses Universitaires de Grenoble, 2002.

  • De Salins, G. Grammaire pour l´Enseignement/Apprentissage du FLE, Paris,

Didier/Hatier, 1996.

  • Gajzlerová, L., Neumajer, O., Rohlíková, L. Inkluzívní vzdělávání s využitím

digitálních technologií. 1. vyd. Praha, Microsoft, 2016

  • Galisson, R. D´hier à aujourd´hui. La didactique générale des langues étrangères, Paris,

Clé international, 1980.

  • Galisson, R. Des mots pour communiquer, Paris, CLE international, 1993.
  • Hendrich, J. Didaktika cizích jazyků, Praha, SPN, 1988.
  • Chamberlain, A.,Steele, R. Guide pratique de la communication, Paris, Didier/Hatier,

1985.

  • Champagne-Muzar, C., Bourdages, J. S. Le point sur la phonétique, Paris, CLE

International, 1993.

  • Janíková, V. Výuka cizích jazyků, Praha, Grada, 2011.
  • Kostková, K. Rozvoj interkulturní komunikační kompetence. 1. vyd. Brno, Masarykova

univerzita, 2012.

  • Lamailloux, P., Arnaud, M.-H., Jeannard, R. Fabriquer des exercices de français, Paris,

Hachette, 1993.

  • Léon, P. et alii. Phonétique du FLE : Prononciation de la lettre au son, Paris, Armand

Colin, 2005.

  • Loucká, H. „Francouzské imparfait v českém učebním prostředí“, Cizí Jazyky, 52, č. 4,

2008.

  • Moirand, S. Enseigner a communiquer en langue étrangère, Paris, Hachette, 1982.
  • Neumaier, O., Rohlíková, L., Zounek, J. Učíme se s tabletem. Využití mobilních

technologií ve vzdělávání. Praha, Wolters Kluwer, 2015.

  • Nováková, S. „La phonétique en cours de FLE : l´actualité tchèque“. In: Didactique de la

phonétique et phonétique en didactique du FLE. Ed. Bořek-Dohalská, M.,

SukováVychopňová, K. Praha, Univerzita Karlova v Praze, 2015, s. 79-89.

  • Pešková, M., Kubíková, K. et alií. Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve

výuce cizích jazyků 2. 1. vyd. Plzeň, Západočeská univerzita v Plzni, 2017.

  • Picoche, J. Didactique du vocabulaire français, Paris, Nathan Université, 1993.
  • Porcher, L. L´enseignement des langues étrangères, Paris, Hachette Education, 2004.
  • Průcha, J. Interkulturní komunikace. Praha, Grada, 2010.
  • Puren, Ch. La didactique des langues étrangeres - la croisée des méthodes. Essai sur

l´éclectisme, Paris, CREDIF, Didier, 1994.

  • Puren, Ch. Histoire des méthodologies de l´enseignement des langues, Paris, CLE

international, 1988.;

  • Puren, Ch. „De l´approche communicative - la perspective actionnelle“, le FdM, No 344,

pp. 37-40.

  • Tagliante, C. L´Evaluation et le Cadre européen commun de référence, Paris, CLE

international, 2005.

  • Tagliante, C. La classe de langue, Paris, CLE international, 1994.
  • Vigner, G. La Grammaire en FLE, Paris, Hachette, 2004.
  • Vigner, G. „Vers une compétence plurilingue . Apprentissage ou enseignement“. Le FdM,

No 355, 2008, pp. 19-21.

  • Virasolvit, J. „Quel interculturel en classe de FLE ? Analyse et proposition de scénarios“.

Synergies Chine, n°8, 2013, pp. 65-81.

  • Vygotskij, L. S. Psychologie myšlení a řeči, Praha, Portál, 2000.
  • Weiss, J., Weiss, F. Activités écrites 1,2,3, Paris, Hatier, 1993.
  • Wioland, F. La vie sociale des sons du français, Paris, L’Harmattan, 2005.
  • Zarate, G. Représentations de l’étranger et didactique des langues. Paris, Didier, 1995.
  • Zounek, J., Šeďová, K. Učitelé a technologie - Mezi tradičním a moderním pojetím, Brno,

Paido, 2009.

Časopisy

  • Cizí jazyky; Le Français dans le monde

Doporučená literatura je dále uváděna průběžně při přednáškách a seminářích.

  • Využití četných portálů FLE, zejména TV5 a portál FIPF

Last update: Paštěka Václav, Mgr. (04.09.2023)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html