SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Algardi and his boys - ADU500615
Title: Algardi a jeho boys
Guaranteed by: Institute of Art History (21-UDU)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2024
Semester: winter
Points: 4
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:oral
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unlimited / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Kateřina Adamcová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Kateřina Adamcová, Ph.D.
Annotation - Czech
„Algardi a jeho boys“
Anotace
Název letošního jednosemestrálního přednáškového kurzu věnovaného baroknímu sochařství
v sobě skrývá parafrázi titulu jedné z kapitol z vynikající knihy Jennifer Montagu „Roman Baroque Sculpture: The Industry of Art“.
Tato americká badatelka je nejen autorkou v dané oblasti výjimečné a nesmírně zajímavé kulturně-historicky a sociologicky laděné studie o velké éře římského sochařství reprezentované v prvé řadě osobností Gianlorenza Berniniho, ale také autorkou první a prozatím nejvýznamnější monografie největšího konkurenta cavaliere Berniniho, Alesandra Algardiho. Kromě toho je také společně s Antony Bluntem zakladatelkou „Společnosti nepřátel Berniniho“, a to proto, že podle ní tento umělec na sebe zcela neprávem strhuje veškerou pozornost badatelů zabývajících se italským barokním uměním.
Soubor přednášek pod názvem „Algardi a jeho boys“ bude tedy ve své prvé části zasvěcen dějinám římského sochařství druhé čtvrtiny 17. století z pohledu Alessandra Algardiho. To on a ne Bernini se stane hlavním vypravěčem i aktérem daného příběhu.
Druhá část přednášek pak bude jakýmsi plynulým pokračováním Algardiho vyprávění, tentokrát očima jeho nejbližších spolupracovníků. Seznámíte se s několika dalšími zajímavými osobnostmi římského sochařství 17. století, které prošly ateliérem tohoto sochaře, podílely se na jeho klíčových uměleckých úkolech a nakonec i dokončily některé jeho práce, které Algardi kvůli své poměrně brzké smrti dokončit nestihl.

Požadavky ke zkoušce a seznam literatury
a) Bakalářské studium
Požadavky ke zkoušce:
Základní znalost tvorby Alessandra Algardiho a jeho následovníků na základě přednášek a doporučené literatury.

b) Magisterské studium
Požadavky ke zkoušce:
Zevrubná znalost tvorby Alessandra Algardiho a jeho následovníků na základě přednášek a doporučenné literatury, schopnost reflektovat rozdíly mezi berniniovským a algardiovským pojetím barokní sochy.

Doporučenná literatura:
Herbert BECK, Sabine Schulze ed., Antikenrezeption im Hochbarock, Berlin 1989
Anton Erich BRINCKMANN, Die Barockskulptur, Handbuch der Kunstwissenschaft, II.díl, Berlin, Neubabaelsberg 1919
Anton Erich BRINCKMANN, Barock-Bozzetti, Italian sculptors, Frankfurt am Main 1923
Anton Erich BRINCKMANN, Barock-Bozzetti, Italienische Bildhauer, II. Teil, Frankfurt am Main 1924
Bruce BOUCHER, Italian baroque sculpture, New York 1998
Georges DUBY, Jean-Luc Daval (ed.), Sculpture 2, From the Renaissance to the Present Day, Köln 2006
Torgil MAGNUSON, Rome in the Age of Bernini, Stockholm1982
Jennifer MONTAGU, Roman Baroque Sculpture: The Industry of Art, New Haeven, London 1992
Franco MORMANDO, Bernini: his Life and his Rome, Chicago 2011
Oskar POLLAK, Die Kunsttätigkeit unter Urban VIII. Band II, Die Peterskirche in Rom, Wien 1931
Oskar POLLAK, Alessandro Algardi (1602-1654) als Architekt, bm. br.
Alberto RICCOBONI, Roma nell´arte, Roma 1942
Rudolf WITTKOWER, Art and Architecture in Italy 1600-1750, 3rd revise edition, London 1973
Walther VITZTHUM, Alessandro Algardi, Milán 1966
Last update: Adamcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (20.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html